hoe dynamo controleren?

Gestart door brickhouse, 31-10-2018 15:26:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brickhouse

Dynamo laad opeens niet meer. Wat zou er kapot aan kunnen zijn?
Als alle stekkers nog goed verbinden, wat gaat er aan de dynamo zelf meestal kapot, en is dat zelf te repareren?
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

volvobug

De koolborstels zijn te ver afgesleten waardoor zij geen contact meer maken met de collector (koperen sleepringen) op de rotor óf de spanningsregelaar zelf is overleden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

brickhouse

Das vrij makkelijk zelf te repareren dan.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

volvobug

#3
Spanningsregelaar is wel makkelijk te vervangen, maar als de koolborstels versleten zijn is veelal ook  1 van de 2 koperen sleepringen op de collector flink ingesleten en nog wel schuin ook, dan sluit een nieuwe koolborstel niet goed aan. Revisiedynamo is dan makkelijker.



https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=65248.msg1559804#msg1559804

Als je echt zelf wilt reviseren, met een beetje googlen zijn de losse onderdelen (spanningsregelaar incl. koolborstel, collectorring, kogellagers) wel te vinden.

- edit: foto en link toegevoegd
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Btw, je hebt in 2015 de dynamo nog vervangen:

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=75341.msg1588353#msg1588353

Gebruikt exemplaar geweest?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Thom

#5
Citaat van: volvobug op 01-11-2018 20:45:56
Spanningsregelaar is wel makkelijk te vervangen, maar als de koolborstels versleten zijn is veelal ook  1 van de 2 koperen sleepringen op de collector flink ingesleten en nog wel schuin ook, dan sluit een nieuwe koolborstel niet goed aan. Revisiedynamo is dan makkelijker.
Dat is eigenlijk wel gek, de samenstelling van de koolborstel hoort juist zo gekozen te zijn zodat die slijt en juist niet je collector of sleepring.

Ik heb wat ervaring met grotere tractiemotoren in treinen en daar heb ik eigenlijk nooit last van ver- of ingesleten collectoren, tenzij er echt wat aan de hand is in de motor.
Echter lees ik het hier als het over dynamo's gaat wel vaker, maar is het niet gewoon een gevolg van een te ver versleten koolborstel waardoor er een veer of litze in aanraking komt met de collector?

Niemand kijkt bij regulier onderhoud naar de resterende lengtes van de koolborstels in de dynamo, zou je de ellende niet kunnen voorkomen door voortijdig eens nieuwe kolen te steken?

KIM

Ik heb dezelfde ervaring als Volvobug.
Ik denk dat gekozen is voor een langere levensduur van de borstels omdat dit tegenwoordig niet meer bij onderhoud hoort. Vervangen van grote delen is het nieuwe onderhoud. Overigens zijn borstels in principe niet los leverbaar maar alleen icm de regelaar. Dat maakt deze reparatie inclusief de- en montage albijna even duur als een ruildynamo.

brickhouse

de dynamo vervangen in 2025 was van een andere auto. Die doet het nog. Verkocht voor carbage run achtige rally.

ruildynamo lijkt de beste keuze, of ff kijken hoe erg het is. Kan de as wel zelf afdraaien als het moet.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

brickhouse

zo, dynamo eruit , en lagers voelen nog goed. slijtaga op loopringen lijkt nog acceptabel. beide ringen zien er zo uit als de bovenste van eerder geplaatste foto.

Is dit nog goed genoeg? Zal nog wel wat koper onderzitten neem ik aan.

Koolborstels steken nog 7 mm uit.
Hoeveel steken ze uit bij een nieuwe unit?
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

volvobug

Citaat van: brickhouse op 03-11-2018 15:44:24
....
Koolborstels steken nog 7 mm uit.
Hoeveel steken ze uit bij een nieuwe unit?

Voorbeeldje:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

brickhouse

die van mij zijn ongeveer 3 tot 5 mm korter.
Heeft het nog zin om die sleepringen nog een beetje glad te schuren? het oppervlak is vrij ruw nu.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

brickhouse

heb bij estate services  een neiuwe spanningsregelaar besteld.  Moests net de dure hebbem van 50 euro helaas.
Het is zon dynamo met radiale bevestiging tussen aircopomp en motorblok.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V

Thom

Citaat van: brickhouse op 03-11-2018 15:44:24
zo, dynamo eruit , en lagers voelen nog goed. slijtaga op loopringen lijkt nog acceptabel. beide ringen zien er zo uit als de bovenste van eerder geplaatste foto.
Op die foto leken de sleepringen mij juist flink ingesleten?

brickhouse

bij de minst ingesletrene valt dat nog wel mee.
De dynamo doet het weer met de nieuwe spanningsregelaar.
(deed het waarschijnlijk ook nog met de oude, maar draaide toen de verkeerde kant op, waardoor ik dacht dat de dynamo kapot was , ander verhaal over byässen aircopomp etc)

de koolborstels van nieuwe waren mm of 3 langer dan oude, veertje nieuwe was wel wat strakker als borstels geheel op sleepring waren gedrukt.
AutoCV:renault 16, citroen GS, saab 96, saab99, daf33, opel ascona, toyota corolla, lada, renault 5, volkswagen passat, bmw 528, rover sd1 3.5, rover sd1 vitesse 3.5, triumph TR8 3.5,, porsche 924, porsche 944, porsche 944 turbo, porsche 928S, daimler XJ40, range rover 3.5, bmw 316, ford escort, peugeot 406, volvo 850 10V +TDI, subaru outback 3.0R, mercedes slk 230 compressor, v70 20V