Wervelingen creëren in het inlaattraject voor betere menging brandstof/lucht?

Gestart door peteRRR, 02-11-2018 12:53:24

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Citaat van: V70R^2 op 02-11-2018 11:19:19
Vandaar ook dat je turbulentie in het inlaat kanaal wilt, ipv mooi glad oppervlak. (een beetje haaks opschuren t.o.v. de luchtstroming met het meest grove schuurpapier helpt al).

Dat verhoogt ook de vullingsgraad, geen stilstaande lucht langs de rand.

Mooie tip,..en alle beetjes helpen voor verbetering.
Zo kan je ook de uiteinden van de inlaat poorten iets groter frezen dan de poorten in in het blok zodat er een rand ontstaat waardoor er ook 1 of andere werveling
ontstaat voor een beter/ander mengsel,.. had ik in het verleden ergens vernomen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70R^2

het golfbal effect schijnt ook enorm te helpen(welis waar is de toepassing net anders, maar toch beide minder "drag"), hier zie je veicomer het inlaatkanaal van een 5cilinder volvo bewerken:

Links gedaan, rechts nog niet zoals je kunt zien.

peteRRR

Citaat van: V70R^2 op 02-11-2018 13:01:31
het golfbal effect schijnt ook enorm te helpen(welis waar is de toepassing net anders, maar toch beide minder "drag"), hier zie je veicomer het inlaatkanaal van een 5cilinder volvo bewerken:

Links gedaan, rechts nog niet zoals je kunt zien.

Dacht dat het een uitdrukking was dat golfbal gebeuren maar het is echt afkomstig van de golfbal,.......citaat:A smooth golf ball hit by a professional golfer would travel only about half as far as a golf ball with dimples does.

https://www.scientificamerican.com/article/how-do-dimples-in-golf-ba/

Hier een test met verschillende poort behandelingen,....https://www.youtube.com/watch?v=U6v2wpk4mjo&feature=youtu.be

Ook in de wielersport worden die GB dimpels toegepast op de velgen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Maarten-t5

Cyclone is de naam van een serie motorblokken van ford. Dat die dingen op de foto standaard in zo'n blok zitten kan ik nergens vinden.
Dit lijkt verdacht veel op die dingen die je op ebay kunt kopen voor een 'betere mengsel menging', die op nonsens gebaseerd zijn en niets doen dan extra weerstand toevoegen?

freefall

Jep...zo'n aliexpresstunedingetje zat er bij de t5 hier ook in...allemaal restrictie, dus enkeltje kliko gegeven ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Waarom zou je al zo vroeg in het inlaattraject, ver voor het punt van menging,  wervelingen willen hebben?
Wervelingen daar geven alleen maar meer weerstand en van de opgewekte werveling is tegen de tijd dat de lucht in de runners, waar gemengd wordt, aangekomen is echt niks meer over.

Tot vlak voor het punt van menging zo laminair mogelijk en pas bij het punt van mengen (vlak voor de inlaatkleppen) wat werveling om de vermenging te bevorderen.

Ik vrees dat het een fake ding is..

classicT5

Citaat van: peteRRR op 02-11-2018 18:50:55
Nog een stukje over die Cyclone techniek,...Ford 3.5 ecoboost twin turbo gebruikt ook een paar van zulk soort dingen in de motoren en die zien er zo uit.

Betere vermenging is een zuiniger en schoner en goed voor de uitstoot en de toekomst

Groet

Ik dacht dat Ford dat gebruikte om pulsvorming/drukgolven in het inlaattraject te verminderen. Minder (kans) op fluittoon bij toepassing van turbos.

NinaPaul

6 pk extra op een 450pk V8, dat is 1,34%
-Hoeveel runs zijn er gedaan, wat is de standaard afwijking, welke parameters zijn er wel/niet verlopen, waar staat de testmethode, etc. etc.

Verder is er een fundamenteel verschil tussen benzine en diesel motoren.

Als allerlaatste, er zijn duizenden ingenieurs dagelijks bezig om maar aan de uitstootnormen te kunnen voldoen, zouden ze iets simpels als dit echt over het hoofd zien?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvobug

Citaat van: NinaPaul op 03-11-2018 10:29:38
......
Als allerlaatste, er zijn duizenden ingenieurs dagelijks bezig om maar aan de uitstootnormen te kunnen voldoen, zouden ze iets simpels als dit echt over het hoofd zien?

Daarmee kun je niet stellen dat het geen positief effect kan hebben. Een verklaring dat het niet toegepast wordt kan zijn dat er geen techniek is om het "low cost" in massaproductie toe te passen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Piet

Citaat van: volvobug op 03-11-2018 10:51:06
Daarmee kun je niet stellen dat het geen positief effect kan hebben.

Zelfde gelt ook voor:
".en als ik zeg dat Limpexsport daar al meerdere decennia mee bezig is om dit
product aan de man te brengen met grote tevredenheid en ontwikkeling is dat een keihard bewijs."

Dat is verre van een keihard bewijs

V70R^2

Ik geloof dat de VW sjoemeldiesels ook zo'n dingetje kregen + een stukje software als fix.

Daarbij, dat is diesel. En wat Piet al aankaartte, zo vroeg ik het kanaal lijkt mij het nut nihiel voor ons, al dan niet nadelig.

Volledigere verbranding/schoner wil ook niet betekenen dat bij WOT er meer vermogen vrij komt, het kan heel.goed vermogen kosten maar bij cruisen wel een paar% verbruik of volledigere verbranding.

Al is dat al helemaal.dooronderzocht natuurlijk, wervelkleppen e.d.

NinaPaul

Leuk verhaal, maar je kan er niets mee.

Om welke brandstoffen gaat het? Om welke brandstofsystemen gaat het? Op welke motoren toegepast? Onder welke invloeden getest? etc. etc.

Citaat van: volvobug op 03-11-2018 10:51:06
Daarmee kun je niet stellen dat het geen positief effect kan hebben. Een verklaring dat het niet toegepast wordt kan zijn dat er geen techniek is om het "low cost" in massaproductie toe te passen.
Ik stel helemaal niets! Ik laat de lezende persoon zichzelf enkel een kritische vraag stellen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70R^2

Hun marketing is in ieder geval in orde. ;D

Toch geloof ik er niet zo in, bij onze turbo benzine motoren lijkt het mij nutteloos.

Peter, je bent er erg enthousiast over, rij je er al mee rond? Zo ja, wat merk je ervan? Zo nee, waarom niet gezien je overtuigd bent van het effect?

-D©©©L-

Als ik de theorie uit deze restrictor marketing volg, dan is een kleinere gasklep (van een 900 cc panda ofzo) in combinatie met een LPG mengstuk-ring de ideale passieve turbo en zeker goed voor 20 pk en reanimatie van 1000 bomen.

Oh... Wacht. ;D

In alle metingen vallen de "geweldig" positieve resultaten van een dergelijke  schuine restrictor weg in de meettoleranties.

Peultje

Om even wat getallen tegen de discussie aan te gooien:

In de stromingsleer is voor de omslag van laminaire naar turbulente stroming het zogenaamde Reynoldsgetal een meer dan goede indicatie. Er geldt dat bij een situatie waar het Reynoldsgetal groter is dan ongeveer 2300 de stroming van laminair naar turbulent gaat.

Om in de ronde luchtinlaat van onze motoren dit Reynoldsgetal te berekenen zijn de volgende zaken bepalend:
- de gemiddelde gassnelheid
- de diameter van de leiding
- de viscositeit van het gas

Onze motoren hebben een cilinderinhoud van 2,3 liter en stel dat ze draaien met 2500 tpm (en zijn viertakt dus een keer aanzuigen per twee omwentelingen). Een simpele berekening leert dan dat dat er zo'n 50 liter gas per seconde door de luchtinlaat gaat. Als die een diameter heeft van 7cm (mijn schatting, heb het niet nagemeten) is de gassnelheid in de luchtinlaat voor de gasklep zo'n 12 meter per seconde. De viscositeit van lucht is 15,11 x 10-6 m2/s

Het Reynoldsgetal aldaar is dan 12 m/s x 0,07m/ 15,11 x 10-6 m2/s = 6000. Dat wil zeggen dat de stroming daar heel ruim turbulent is. Ik denk dus dat het toevoegen van dingen om de boel nog turbulenter te maken weinig toevoegt en enkel de drukval verhoogt. Dit alles temeer omdat de luchtleiding vol bochten en andere zaken zit die de boel alleen maar turbulenter maken.

Volvo wist dit natuurlijk ook al en heeft daarom bij de LMM een roostertje ingebouwd om ter plekke van de meting de stroming laminair te krijgen (door de diameter in het Reynoldsgetal ter plekke te verkleinen tot de maasdiameter van het roostertje)
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8