V70R AWD 1997 Manual - Handgeschakeld

Gestart door Staytuned, 15-11-2018 01:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

peteRRR

Dat weet het Orakel denk ik wel,...of dat zo is ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Staytuned


Staytuned


V70R^2

jaaa, daar wordt je turbo net zo oranje van als dat vulpistool! fijn spul!

Oranje 102 roet!  ;D


peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

peteRRR

Hahahaha,...enkel maar op het Internet,...Hahahhaha

Voor het neusje wordt het stotteren.

Baasje
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70R^2


Staytuned

Citaat van: V70R^2 op 23-11-2018 22:46:27
jaaa, daar wordt je turbo net zo oranje van als dat vulpistool! fijn spul!

Oranje 102 roet!  ;D



Mooi man. Zowel van binnen als buiten Saffron.


Benny850

Bekende binnenkant van de tankklep ;D Firezone?

Staytuned


Staytuned

#73
Heren (en evt dames),

Hierbij een update.

Wel een serieus klusje, een koppeling vervangen bij een AWD, allememaggies.
Vooral omdat het voor mij onbekend was.
Daarbij kan het bij mij alleen maar meer dan goed, wat betekent dat er meer aan deze unieke V70R AWD handgeschakeld is gedaan, dan gepland.

Bij deze wil ik mijn dank uitbrengen aan Sinterklaas Arjen, Adriaan en Kornelis.
Ondanks werk in het buitenland heeft Arjen een 18t geregeld en deze naar Adriaan gestuurd.
Adriaan was niet tevreden over de kwaliteit van zijn aanwezige turbinehuizen, dus hadden de mannen even contact gelegd met Kor.
Na een km of 5 rijden konden we veel delen over het Volvo-fever en kregen we van Kor een perfect schuin 18t huis mee.
Daarbij via WhatsApp alle online support die nodig was.
(Over the) Top!

Oude turbo:


Nieuw en oud:


Verschil 18T schuine flens:


18T rechte flens:





Tja, ik heb zoveel gedaan dat ik even goed moet nadenken hoe te beginnen.
Dus net als sleutelen gewoon beginnen en in dit geval, typen en foto's uploaden.

Onderdelen:
Eerst maar even een opsomming van de aangeschafte onderdelen (voor zover mogelijk alles origineel Volvo):

- 18T cartridge met schuine flens (Arjen-Adriaan-Cor)
- DLI Teknik vliegwiel
- Sachs 707 drukgroep met organische Sachs performance koppelingsplaat
- Krukas keerring
- Nieuwe bouten tbv koppeling en drukgroep
- TME V70R AWD downpipe en volledige (dubbele) uitlaat
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougiekabels
- Do88 rip kit
- V90 MAF huis
- LMM bosch
- Lambda sensor
- Nieuwe aandrijfas - tussenas van VD Werf
- Vacuum slangen
- Bougies
- 103 relais
- Stappenmotor
- Expansievat
- Olie
- Oliefliter
- Alle pakkingen en rubbers welke tijdens demontage voorkwamen

Dubbelmassa vs enkelmassa:




Sachs 707 :






Do88 voor de V70R en de T-5R


TME piepen:


Verschil TME downpipe en standaard:




Arbeid:
In de avonduurtjes, na informatie van internet en WhatsApp support, alles gedemonteerd.
De M58 versnellingsbak met de hogedrukreiniger schoongespoten.
Zoals de vorige eigenaar gezegd had en ook bleek uit de facturen was de originele LUK koppeling nog als nieuw.
Deze was blijkbaar toch te zwak voor een gechipte V70R.
Het druklager was overigens wel aan vervanging toe.
Om de downpipe te verwijderen heb ik de o.a. de flens van de haakse overbrenging eraf gehaald.
Had achteraf wellicht niet nodig geweest bij het volledig losmaken van het subframe aan de bestuurderskant waardoor er meer ruimte ontstaat
De stuurinrichting gemerkt voor demontage.
O.a. een aantal inbusbouten van het vliegwiel en aandrijfas waren dol dus daar moest ik even improviseren door bouten erop te lassen om daarna los te kunnen draaien.
Daarbij vanzelfsprekend gelijk alle bak- en overbrengingsolie ververst.
En uiteraard alle bijkomende werkzaamheden zoals de juiste aansluiting van de vaccuumslangen en het ontluchten van de koppeling moesten worden uitgevoerd.
De Sachs Performance koppeling heeft een hele korte slag en bediend veel zwaarder dan de originele. Filerijden = fitness voor het linker been.
Het reactievermogen van de motor is overigens veel beter dan met het dubbelmassa vliegwiel.
En omdat hij toch op de brug stond ook gelijk de achterkant ca. 2,5 cm verlaagd in combinatie met de originele Nivomats.





Keerring verwijderen:


Tijdens het monteren heb ik de carterpan gesloopt. Gelukkig had mijn broer er nog 1 dus kon ik gelijk vervangen.



Eindresultaat met TME uitlaat:




Na de 1e testrit bleek de donwpipe toch iets te dicht bij de aandrijfas te komen.
Enerzijds een productie uitdaging en anderzijds leek het, het centrum lager, met name het rubber, van de cardanas ook z'n beste tijd gehad te hebben.



Voor de zekerheid toch maar een nieuwe AWD tussenas gehaald:


Nadat ik deze gemonteerd had ging ik weer test rijden. Daarbij had ik na verloop van km's last van plotseling uitvallen.

Lastig om de oplossing te vinden dus een nieuw 103 relais, stappenmotor / stationair regelaar en LMM sensor aangeschaft.
En... hij liep weer als een Volvo 5 cilinder 20 klepper turbo.
Iets later toch weer uitvallen en dit was anders. De inlaat was losgeschoten van de intercooler. Deze weer vastgezet en nu lijkt alles in orde.

De turbo hoor je goed fluiten en de TME is aangenaam stil en geeft toch een powersound. In ieder geval geen drone.

Verder deze week een BSR Optiflow monteren met een grotere MAF en lichtblauwe injectoren.
Dan rustig rijden en zaterdag afstellen bij Sebastiaan Schutten. Dit doe ik eigenlijk meer voor betrouwbaarheid dan voor meer koppel en vermogen, alhoewel dat ook altijd lekker is.
Ik wil maar zeggen dat hij nu ook al aardig van honk gaat.

Als alles in orde is zou ik graag een mooie (Volvo) dakkoffer met dakdragers tussen de dakrails willen.
De dakkoffer / skibox wil ik dan ook in Saffron spuiten.
Iemand nog ideeën of suggesties hiervoor?

En mogelijk nog andere velgen zoals Pegasus of BBS 18" eronder.

Tot zover.

Later meer.....

Miyel

Nice work en goed aangepakt, the way we like it!

Arjen en Adriaan hebben jou vast al richting het DIY tunen gepusht toch? :P
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)