Massa voor de ECU ????

Gestart door ajj62283, 11-01-2019 13:51:16

Vorige topic - Volgende topic

ajj62283

Heb al een tijd last van elektrische problemen. Accu, dynamo, startmotor en accukabels zijn dik in orde.
Echter mijn diagnostische tool in de OBD2 poort meet over de ECU 9 volt.  DIt terwijl de multimeter over de accupolen 14.1 volt meet. Verder heb ik allerlei rare issues met koelvloeistoftemp, ECC en automaatbak. Een massaprobleem dus, althans denk ik.  De twee massa's op de cilinderkop zijn in orde en er is tussen accu chassis en dynamo geen verlies van voltage. Lekstroom is er ook niet.

NU las ik ergens dat er achter de bijrijders koplamp, op de automaatbak en onder het inlaat spruikstuk ook totaal van 3 of 4 massa's zitten. En dat deze deels specifiek voor de ECU zijn. Ik heb ze echter nog niet kunnen vinden. Alleen twee knock-sensoren onder de inlaat. Iemand die weet waar ik kan zoeken? Of er misschien een plaatje van heeft?

Ik rijd een 1998 V70 R AWD automaat.

Ries van de Zilverschuit

Een zit er inderdaad onder koplamp, of eigenlijk onder het plastic frame, waarin de lamp zit. (Je kunt er niet goed bij). Op dit punt zitten - uit mijn hoofd - vier zware draden / en of een bruine draad (in een kabelboom), die vrijwel linea recta naar de ecu-box gaan. Of er onder het spruitstuk ook nog een punt weet ik eigenlijk niet meer. Maar dit punt zou dan ook naar de ecu-box gaan. Ik dacht dat dat alleen bij de 850 was.

Die onder de koplamp heb ik indertijd zo ver mogelijk naar de ecubox afgeknipt en daar nieuwe draden opgesoldeerd en die rechtstreeks naar min-pool van de accu geleid.  Dit massapunt was behoorlijk geoxideerd en de draden intern ook. Andere knippen deze draden ook wel af onder de ecubox zelf.

De massa op de bak gaat bij mij direct naar de accu.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Die achter de koplamp bijrijderszijde kun je met een beetje zagen bij komen: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=44965.msg1067840#msg1067840

Die onder het spruitstuk zit naast de startmotor op de voorkant van het blok. Kun je wel zien zitten als je goed kijkt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.