Stoptech remmen probleem, advies gevraagd

Gestart door soumsoum, 21-03-2019 14:06:20

Vorige topic - Volgende topic

soumsoum

Beste forummers,

Enkele maanden geleden monteerde ik rondom Stoptech (302) schijven en bijbehorende blokken. Aan voorzijde ook staalomvlochten remleidingen, aan de achterkant kwam ik daar toen niet aan toe.

De auto remt helaas niet fijn. De eerste keer remmen tijdens een rit is geen probleem: mooie soepele remweg. Echter tijdens iedere remactie hierna remt de auto schokkerig, niet lineair, op hogere snelheden zelfs flink getril door de hele auto.

Op advies van de importeur (ik benaderde ze want dacht eerst zelf aan kromme schijf): alles nog eens los, zeer goed roestvrij gemaakt, alle remzuigers bewegen overigens gemakkelijk, nogmaals gepoogd goed in te remmen. Resultaat is dat het probleem iets minder lijkt maar zeker niet zoals ik het graag zou willen.

Nou denk ik zelf dat de achterschijven niet goed meedoen. Dit ook wegens het slijtpatroon dat zichtbaar is op de schijf, zie foto.
- mogelijk doordat ik de remslangen achter niet voor staalomvlochten heb vervangen (dus onvoldoende druk op de remzuigers ten opzichte van voor)? Of is dat een onzinredenering
- ik las ook over de shims. Bij mij zitten nu de 'halve' shims. Mogelijk geeft dat een soort wiebelend remblok dat niet goed grijpt op de iets opgewarmde schijf?
- Of er is toch een links-rechts verschil in remdruk, maar hoe check ik dat? Zoals gezegd; de klauwen lijken gewoon goed gangbaar en vrij van roest

Heeft een van jullie iets dergelijks meegemaakt? Suggesties voor een oplossing?

Volvo 855R 1996

850 T5 Freak

trilt hij in het stuur? of in je stoel voelbaar? lijkt op kromme schijven. hiervoor had je geen probleem toch?
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

V70geRwin

De standaard rembias is dat eerst de achterremmen aanspreken en dan de voorremmen mee gaan.
Met alleen stalen remleidingen voor trek je dat weer een beetje recht, heb ook een poosje zo gereden maar nu ook rondom staal.

Maar je klachten lijken idd op kromme schijven, dit moet je ook met het oog kunnen zien als je in de lengte van de schijf kijkt en deze rond draait.

classicT5

Aanlegvlak van je voorschijven netjes schoon en roestvrij?

Lammert

Als alles goed (schoon en geen roest) gemonteerd zit, dan zou ik achter de remleidingen vervangen door staal en daarna je schijven rondom, op de auto, laten afdraaien. (ervaringsdeskundige)

soumsoum

De auto trilt eigenlijk helemaal, niet specifiek in het pedaal.
En gek genoeg dus niet altijd. Dat lijkt me toch tegen kromme schijven te pleiten

Ik had ooit kromme schijven in een andere auto en toen klapperen mijn  rempedaal, bijna alsof de ABN ingreep.

Alles is zeer goed roestvrij gemaakt.

Ik dacht eerst ook aan kromme schijven. Echter de verkopende partij en de importeur stellen dat de schijven zeer nauwe toleranties hebben en dachten het waarschijnlijk met m'n auto te maken heeft, een ondeugdelijke montage of niet goed inremmen.

Ik denk er nu over om de achterschijven te laten afdraaien, de stalen leidingen achter te monteren en dan ook nieuwe blokken achter te plaatsen (origineel volvo?). Klinkt dat als een zinnige actie?

Het hele zaakje kostte nogal wat dus zomaar alles weer vervangen is niet echt een fijne optie....
Volvo 855R 1996

soumsoum

Ah dank Lammert voor je advies, daar zat ik dus ook aan te denken. Moet ik na het  afdraaien nieuwe blokken monteren?
Volvo 855R 1996

Lammert

Citaat van: soumsoum op 21-03-2019 17:03:33
Ah dank Lammert voor je advies, daar zat ik dus ook aan te denken. Moet ik na het  afdraaien nieuwe blokken monteren?
Ik heb dat wel gedaan destijds. Dat was vooral om zeker te weten dat alles dan ook echt goed zou zijn. Als je daarna weer gezeik krijgt blijf je altijd twijfelen of het dan niet toch aan die oude blokken lag, dat wilde ik voorkomen

V70geRwin

Het trillen merk je pas bij harder remmen, als je zachter remt zal je met golfjes vertragen, dat wat je omschrijft met niet lineair vertragen.
Als de hele auto trilt komt het vermoedelijk van de voorkant.

Kromme schijven kan je met het blote oog waarnemen hoor, wiel er af en met de hand draaien en dan van voor naar achter naar de schijf kijken, dan zie je het zo.
Onnodig afdraaien is ook jammer.

volvlo

Kan het niet één van de remklauwen achter zijn die vastzit?

soumsoum

tja die klauwen lijken echt goed gangbaar (gemakkelijk de zuigers naar binnen te drukken).

@VV0geRwin: uit de volgende vraag blijkt wel dat ik nooit met afdraaien te maken heb gehad:
Wat zijn indicaties voor afdraaien? ongelijkmatige pad wear? Of je kun je er ook kromme schijven weer recht mee krijgen?
Volvo 855R 1996

Stefan

Aanlegvlak aan de binnenzijde van de velg ook goed schoon? Daar hoeft maar een beetje vuil te zitten.....  :eusa_think:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

soumsoum

Volvo 855R 1996

Stefan

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

de Boeing

Ik lees even mee ... ;D

Want ik heb destijds alles vervangen, klauwen van bij dealer, schijven en blokken ATE van de onlineboer en remleidingen staal (voor en achter). Alles goed schoongemaakt (van voor ook redelijk verse wielnaven) ingeremd volgens de boekskes en toch weer redelijk snelle kromme schijven (denk ik, ga het ook eens moeten nakijken).

Vraag me toch af waar het dan aan ligt (ate van online schijnt niet hetzelfde te zijn als ate van bij dealer... maar jij hebt dus wel dure schijven)