Vermogen met tik in motor mogelijk t5?

Gestart door c70_ibo, 18-04-2019 12:10:41

Vorige topic - Volgende topic

c70_ibo

Beste medeforumleden

Ik vroeg mij af als je een tik in de motor heb vermoedelijk kromme drijfstangen of je auto nog altijd beschikt over zijn volle vermogen? Mijn c70 staat al enige tijd stil omdat de motor tikt, eigenlijk geen zin en tijd gehad om naar te kijken . Nu wegens verhuizen heb ik hem gisteren met groene platen moeten verzetten viel me op dat de auto nog altijd zijn vermogen levert

c70_ibo

Eigenlijk de ontstaan van de tik is ook nooit tijdens rijden gebeurt maar tijdens starten dat de auto niet wou aanslaan en na heel veel pogingen sindsdien tikt de motor

classicT5

Heb je de tik gelocaliseerd? Kan ook klepstoter zijn namelijk ipv drijfstang of krukaslager.

c70_ibo

Ik heb de auto toen naar een monteur gebracht en deze luisterde en vertelde mij dat het geluid van onder kwam en waarschijnlijk de probleem aan stangen of lagers lag. Maar verder eigenlijk nooit bij een ander geweest of de motor grondig laten checken.

soumsoum

Zijn er redenen waarom je een kapot krukaslager of kromme drijfstang zou hebben (te weinig olie, flink getuned, overboost door niet goed functionerende wastegate actuator enzovoort)?

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat de auto gewoon normaal vermogen zal leveren totdat eventueel het lager eruit springt of de drijfstang doormidden breekt. Sowieso verstandig om goede diagnose te (laten) stellen voordat de motor nog meer op z'n sodemieter krijgt en wellicht nog meer beschadigd raakt
Volvo 855R 1996

VolvoFreak89

Tikt hij echt altijd, alle toeren en ook met gas los?

Een testje wat je kan doen is in zn vrij de motor naar 4000 toeren revven en dan gas loslaten zodat de toeren terugzakken, en goed te luisteren of je de tik altijd hoort. Bijvoorbeeld of hij dus niet tikt wanneer hij terugvalt in zijn toeren.

cornelis-b

Ik denk dat je beter eerst de boel goed kan checken voor je hem naar de 4000 RPM laat gaan.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

c70_ibo

Auto staat op 336dk rijdt op g3 met 19t turbo enz. Ik had helemaal geen getik of niks totdat op een dag mijn ecu begaf.. eerst dacht ik aan krukas sensor en nokken as sensor. Auto viel vaak uit en startte zeer moeilijk soms. Op zo'n moeilijk moment heb ik de startmotor 1minuut minstens laten draaien zonder dat de auto startte en sindsdien nadat hij dus wel startte heb ik die rik in de motor

VolvoFreak89

Ach, naar 3000 toeren werkt voor die test ook nog wel. Waar ik op doel is dat als je hem lang hebt laten doordraaien op de startmotor, het mogelijk is dat je de cylinder ge 'bore-washed' hebt. Doordat hij dan blijft doordraaien zonder dat hij start maar hij wel benzine inspuit, de enorme hoeveelheid onverbrande benzine de olie van je cylinderwand oplost. Op zo'n moment heb je de kans dat je zuiger de metalen wand raakt omdat de smering vand e olie weg is, en zo maak je dan krassen in de cylinderwand.

De tik komt dan omdat je zuiger daarna elke keer aanloopt tegen die beschadigde cylinderwand ("piston slap"). Bij het van het gas afgaan, dus als hij vrij terugvalt in toeren, zou je dan geen getik horen omdat er geen last op de cylinder staat die hem doet kantelen.

Andere symptomen zijn verhoogd olieverbruik. En dus een tikkend geluid. In dat geval zal je motor uit elkaar moeten voor revisie van die cylinder.

c70_ibo

Ik heb het geprobeerd even na 3000rpm maar hij blijft tikkend dalen bij gas los. Een verhoogd olie gebruik heb ik wel er komen vaak blauwe wolken vrij achter de auto. Hoe dan ook motorblok zou dan eigenlijk gereviseerd moeten worden. Ik zal wel blij zijn als het niet de drijfstang of lagers zijn met een beschadigd krukas. Bedankt voor het meedenken