Welke olie voor T-5R

Gestart door RickG, 14-05-2019 22:15:20

Vorige topic - Volgende topic

RickG

Hallo,

Welke olie kan ik het best gebruiken voor de T-5R? Castrol beveelt 5W30 edge aan. Maar laatst vertelde een kenner dat die olie nog niet eens bestond toen de T-5R werd gebouwd.

Welk merk met welke waarden kan ik het best in de motor van de T-5R schenken?

Alvast bedankt.

Groeten Rick

jellejas

Volgens mij was er een grote olie topic ergens.

Ik gooi in ieder geval Kroon 5w40 in mijn auto als ik het mij goed herinner. Loopt mijn blok prima op, geen tikkende kleppenstoters.
BRAAAAAAAP STUTUTU

KIM

Officieel zou er 10W40 in moeten.
Ik gooi al 350.000 km lang Shell Helix 5W40 erin en daar doet ie het het prima op; geen olieverbruik.

Stefan

Citaat van: KIM op 14-05-2019 22:31:24
Officieel zou er 10W40 in moeten.
Ik gooi al 350.000 km lang Shell Helix 5W40 erin en daar doet ie het het prima op; geen olieverbruik.
Hier ook Shell Helix ultra 5W-40. Verbruik 1 liter op 10.000KM (zweet een beetje bij de turbo retour)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

volvobug

Gaan we weer  ;D Technocrack van de Action natuurlijk!  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Mannol 5w40, nog goedkoper dan de action.

Stefan

Ergens in je boekje staat dit:

10W-40 zou dus prima moeten zijn volgens Volvo.

Mijn R komt uit daar waar het 's winters wel eens kouder dan is -20, vandaar dat er 5W-40 is zat, en dat heb ik zo gelaten.
Ik denk (hoop) dat 5W-40 beter smeert bij een koude motor dan 10W-40, en dan is de slijtage het hoogst (heb ik me laten vertellen).

Je mag aannemen dat motor olie in het algemeen nu vele malen beter is dan wat je kon kopen in de jaren '90. Naast goede olie zit m.i. de winst vooral in regelmatig verversen van je olie.

Stefan

Citaat van: volvobug op 14-05-2019 22:41:50
Gaan we weer  ;D Technocrack van de Action natuurlijk!  8)
Tja, ieder zijn merk  ;D

ik vind €29.99 voor 5 liter Shell Helix ultra 5W-40 "money well spent" eerlijk gezegd. En op het totale kosten plaatje maakt 2x per jaar olie wisselen echt niets uit  :eusa_whistle:

Edit: Bad internet

V70R^2

10W-40, geen zin om een oorlog te ontketenen, het blokje blijft met alles draaien, dus je kan net zo goed olijfolie gebruiken.

zonder gekheid, koop een ester 10W-40.

Benny850

Welja 10w40 erin is prima voor deze auto's.

cornelis-b

Valvoline 10W40 bij de Action. Is al een oeroud merk en gewoon goede olie voor dagelijks gebruik.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Jeroentjuh

Ik gebruikte altijd Castrol 5w40

lucass

Motul 8100 X-cess.
Is 100% synthetisch ipv het 'full-synthetic' wat 90% van de overige merken/types is.
Puur internet/fora wijsheid overigens.

cornelis-b

Je kan er de duurste olie in mikken die er bestaat maar om te beginnen zijn deze motoren 20 plus jaar oud en wat ging er af fabriek in, was dat een minerale olie, half of vol synthetisch?
Ik heb meerdere Volvo's gereden en ik deed er altijd 10W40, zowel in de benzine als in de diesel uitvoering en ze liepen als een zonnetje.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Silverarrow

Om eenkennigheid te voorkomen gooi ik er zelf 10W40 in, de dealer 5W30 en de universele garage 5W40. Heb nog geen verschil in laufkultur kunnen ontdekken.