Groot onderhoud. Wat te bestellen:

Gestart door Michaell, 20-05-2019 13:49:47

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik ga mijn wagen binnenkort (Juni/Juli) ff goed onderhouden.

Wat ik zelf wil gaan doen is:
(1: Distributieriem, waterpomp, spanner en rollen vervangen (het hele zwikkie). Zat te denken aan een kit van Gates of Conti-tech. En ik ga een cam-lock tool kopen voor dit doel.
(2: Multiriem en spanrol vervangen. Gates of conti-tech
(3: benzinefilter vervangen,
(4: Olie + filter + Koelvloeistof
(5: lucht en interieurfilter vervangen.
(6: remklauw LA vervangen ivm vastzittende zuiger (trillingen achter en zuiger kan ik niet meer terug duwen met de waterpomptang, terwijl de rest erg soepel gaat).
(7: Indien nodig: metalen remleiding LA. Voor het geval dat zodanig vastgerot zit aan de remklauw ik deze niet van de klauw afkrijg.
(8: tandwieltje kilometerteller.

Ik realiseer mij dat ik een vermogen ga besparen door dit zelf te doen. Dit geld wil ik besteden aan goede onderdelen, dus ik wil daar niet op gaan bezuinigen. En ik ga er alle tijd voor nemen.
Met name de distributie en de remmen zijn dingen waar ik alle tijd voor wil en ga nemen. 10x controleren. 1x starten. ( https://www.youtube.com/watch?v=1CPrcPJPHdk )
Nou zie ik heel veel merken voorbijkomen voor verschillende prijzen.

Maar wat zijn de merken die als OEM kwaliteit of beter te kenmerken zijn. Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Wat bevelen jullie aan voor merk en waar op te letten (zoals: wat hier nog bij te vervangen of speciaal gereedschap benodigd, zoals de cam-lock tool)?

Ik heb erg goede ervaringen op gedaan met: https://www.auto-onderdelen24.nl/ en wil het hier in de 1e instantie graag bestellen.

Tevens: Als ik de remklauw LA vervang. Is het dan net als bij schokbrekers of remschijven/blokken ook zo dat je dan ook RA moet vervangen (al werkt die nog goed)?
En als laatste: Weet iemand hoe je de huidige kilometerstand kan uitlezen bij een auto met OBDII poort (heb ik vol-fcr daarvoor nodig)?

Volvo 855, MY 1996, MT, 2.5 10V, LPG-G3 (kenteken: PP-HP-31)

Ries van de Zilverschuit

Als ik de tijd heb, laat ik de spullen bij Autodoc.nl (nooit problemen mee gehad) of aanverwante sites vandaan komen. Zo kost een waterpomp en spanner van Aisin bij deze sites vele malen minder dan bij de dealer. Het enige is dat het Volvo-logo dan weggefreesd is. Als je hier een beetje zoekt, vind je van veel onderdelen wel de achterliggende merken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Distributieset (riem, rollen) heb ik nu een keer of 9 van Febi gemonteerd (besteld via Autodoc). Redelijke prijs, INA rollen en nooit problemen mee gehad. Waterpomp en riemspanner van Aisin via Autodoc, OEM maar goedkoper dan via de dealer, geen risico mee lopen met andere after market merken.
Olie: waar je in gelooft, voor een 10V is alles vanaf Action (3,5 euro de liter) tot Kroonolie via Brezan (14 euro de liter) goed.
Filters: koop ik zelf altijd origineel via de dealer, evenals koelvloeistof.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Het meeste heb je al!

Ligt een beetje aan de leeftijd/km stand maar je kan overwegen de olie pomp pakking ook te vervangen, zou jammer zijn als die snel na de operatie gaat lekken. Zelfde voor nokkenas keerringen aan distributie kant.

Neem aan dat je gelijk de remvloeistof lekker doorspoelt met verse sap?

Michaell

Dank heren!  :eusa_clap:

Ben al iets wijzer geworden na het zoeken op het forum.
Kwam met name deze handige threat tegen:
https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=78568.msg1638522#msg1638522

Autodoc is een goede site! De prijzen zijn erg goed. Dank voor de link!
Ben gelijk ff wezen kijken.

Ik ga idd OEM monteren voor de distributie. Ik weet nu wat ik moet hebben!  :eusa_clap:
Hier wil ik niet op besparen. Een nieuwe motor blijft duurder dan een distributie kit. Dit moet gewoon goed spul zijn.

Zijn de multiriem en spanrol ook van INA?

Citaat van: V70geRwin op 20-05-2019 14:57:14
Het meeste heb je al!

Ligt een beetje aan de leeftijd/km stand maar je kan overwegen de olie pomp pakking ook te vervangen, zou jammer zijn als die snel na de operatie gaat lekken. Zelfde voor nokkenas keerringen aan distributie kant.

Neem aan dat je gelijk de remvloeistof lekker doorspoelt met verse sap?

Dat is inderdaad een hele goede! Ga ik ook ff naar kijken.

De remmen voorzien van nieuwe DOT -4 is ook een goede. Had ik nog niet eens aan gedacht! Ben dan toch bezig.
Hoop alleen wel dat de ontluchtings nippels van de overige remmen enzo niet volledig vastgerot zitten.  :eusa_shifty:
Maar daar ga ik achter komen. Anders is er weer een klusje bijgekomen.  ;D

Michaell

Bijna vergeten:

Het tandwieltje van de KM teller is al sinds de aankoop kapot. Deze wil ik vervangen.
Maar weet iemand hoe ik de kilometerstand kan uitlezen bij een auto met OBDII poort.
Staat die ook gelijk weer goed.  :)

classicT5

En bougies, verdelerkap en bougiekabels lijkt me ook een aanrader

Michaell

Stond inderdaad ook op het menu. Maar heel toevallig kreeg ik vorige week een probleem met de ontsteking en heb ze vanochtend vervangen.
Dus dat is iets naar voren geschoven.  :)

Bougiekabels, verdeelkap en rotor van Bosch (€155,-)
En bougies van Volvo bij de dealer gehaald (€30,-)

Hij rijdt beter dan ooit!
Ik had vorige week het probleem dat de motor ineens erg veel power mistte van de ene dag op de andere. Tevens trilde de motor ineens heel erg bij gasgeven vanuit stationair en rond de 2000 - 3000 RPM bij het rijden.
Ook het verbruik schoot omhoog.
ANWB erbij geweest en die zag gelijk al dat de bougiekabels doorsloegen bij de verdeler. Heel rustig aan naar huis gestrompeld en ff een weekje met de motor naar mijn werk geweest.

Michaell

Ik heb inmiddels een leuk lijstje gemaakt van wat en waar ik het ga bestellen.
Prijs valt me nog reuze mee. Gaat wel een grote doos worden!  ;D

Ook heb ik gevonden hoe je de Kilometerstand uitleest via de OBDII poort.
Het is omslachtig, maar het schijnt te kunnen via een response in hexidecimaal.
Mochten hier nog meer mensen in ge-interesseert zijn:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=56686&p=302638#p302638
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=56686

Dit moet lukken via een VAG-COMM OBDII kabel aan een oudere laptop en een simpele terminal venster op de COM1, zodat ik RAW opdrachten kan geven aan de ECU.
Ga ik een keer proberen.  Lijkt me wel leuk. :)

arjenT5R

Km stand uitlezen kan dus dmv app en bluetooth reader
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Spin!

Citaat van: arjenT5R op 22-05-2019 00:49:11
Km stand uitlezen kan dus dmv app en bluetooth reader

Welke app is nou het beste?

www.vm-parts.nl

arjenT5R

Citaat van: Spin! op 22-05-2019 07:45:12
Welke app is nou het beste?

De 850 app toch? Is hier ergens een topic over.

arjenT5R

Spin!

www.vm-parts.nl

knoertS70

Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.