Blauwe walm na accelereren en gas los

Gestart door Wouter1973, 20-05-2019 15:09:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wouter1973

Het volgende (na al eens een eerder topic over ditzelfde probleem).
Na stevig accelereren (met turbo op volle druk) het gaspedaal loslaten resulteert in een kortstondige blauwige pluim uit de uitlaat en stank van verbrande olie. Tijdens het accelereren geen blauwe rook. Pas bij gas los. Alleen bij deze omstandigheid doet dat probleem zich voor. Hoogtoerig zonder turbo druk en gas los geen probleem, lang stationair stilstaand en dan gas ook niet. En voor de rest tijdens normaal rustig accelereren en gas los geen blauwe rook.
Dit probleem had ik eerder, en is toen een tijd weggeweest nadat de cilinderkop eraf is geweest en klepseals zijn vervangen. Olieverbruik is toen ook sterk verbeterd.
De carterventilatie is ca 20.000km geleden compleet vernieuwd. Verder heb ik onlangs een flinke olielekkage gehad, veroorzaakt door een gescheurde oliekoelerslang.
Turbo bouwt goed druk op. Wel wat olie aanwezig in de buis naar intercooler en gezien de vettige intercoolerbuis onderaan en vettigheid rondom het olie-afvoergaatje in de intercooler zit er in de intercooler vermoedelijk ook wel wat olie. Daadwerkelijke olieverbruik is redelijk: afgelopen 3800km heb ik nog niets bij hoeven vullen.
Ik denk toch aan een verstopping in carterventilatie circuit. Of kan de olielekkage veroorzaken dat ik nog een tijd lang blauwe wolken uitspuw na accelereren en gas los? Ik heb toen in totaal 10 liter olie onderweg verloren...(met steeds bijvullen).

Wouter1973

Even snel slang van PTC nippel losgetrokken, maar dat lijkt allemaal gewoon open te zijn. Ik heb weinig trek om het inlaatspruitstuk er nu af te trekken. Zojuist een half litertje olie bij moeten vullen, na kleine 4000 km. Dus olieverbruik is niet echt abnormaal hoog.
Misschien een eerste stap om turbobuizen en intercooler maar eens te reinigen?

Jelmar

850R

Wouter1973

#3
Citaat van: Jelmar op 21-05-2019 13:00:09
Turbo op z'n eind...
Met die optie houd ik ook rekening. Maar na verschillende topics te hebben gelezen blijkt ook regelmatig dat er andere oorzaken zijn.
Aan de andere kant: het is heel denkbaar dat toen ik de olielekkage ontdekte (lampje aan) de turbo al schade heeft opgelopen doordat ik toen al bijna alle olie had verloren... :eusa_think:

Wouter1973

Hoort een blauw wolkje bij de allereerste koude start 's-morgens ook bij symptomen van een turbo die op begint te raken? :eusa_think:

classicT5

Als je intercoolerslang loshaalt, zie je daar veel oliesporen? Als turboseals # gaan, dan moet de olie via de intercoolerslangen in het inlaattraject terechtkomen en moet je daar sporen tegenkomen.

Wouter1973

#6
Al gedaan (en ik dacht ook vermeld). In de slang / buis naar intercooler is het best vettig. In de horizontale buis van de RIP kit zie ik vaak een spoortje olie op de bodem liggen. En ook de intercooler bevat wel wat olie, gezien de vettige toestand bij de aansluiting onderste intercoolerbuis. Dus ja, daar zijn zeker oliesporen te vinden, al is dat niet in dramatische hoeveelheden. Lastig te beoordelen wat nog binnen de categorie 'dat hebben die turbo's allemaal' valt, qua olie in inlaattraject en wat daar buiten gaat vallen.
Ik ben inmiddels op zoek naar een andere turbo, lekkende turboseals lijkt me voor de hand liggend.

Wouter1973

#7
Nog even een check. Ik heb ooit de (standaard) BOV CBV op de turbo vervangen. Dat wil zeggen: het membraan was lek, en omdat de dealer alleen een complete turbo had en geen losse BOV heb ik toen een los membraan ergens van internet geplukt en deze vervangen. Daarbij moest ik gebruik maken van de veer van het kapotte membraan, aangezien deze niet meegeleverd werd. Bij montage bleek toen dat de veer wel goed ingedrukt kon worden, maar een beetje bleef 'plakken'. Ik heb er toen verder geen kwaad in gezien, en na montage kon je het ding af horen blazen als je goed luisterde.
Stel nu, dat die BOV toch niet helemaal lekker werkt zoals het zou moeten. Wat zijn daar dan de symptomen van? Kan dat blauwe rook zijn onder bepaalde omstandigheden? Of even iets inhouden nadat de automaat naar de volgende versnelling schakelt? Voor ik verder zoek naar een andere 15G (wat tot nu toe niet meevalt), kan de CBV ook een oorzaak zijn van mijn probleem?

Wouter1973

Toch nog even snel gecheckt. Blijkt het slangetje van de CBV los te bungelen. Weer op het inlaat spruitstuk aangesloten, al betwijfel ik of dat nu veel effect heeft...

MikeyQR

#9
Lijkt mij geen oorzaak van het blauwwalmen.
De CBV is een los onderdeel van de Turbo en heeft verder niet met olie te doen en kan ook geen olie aanzuigen.

Is toch echt je turbo denk ik zo.

Je kan ook een 16T monteren alleen moet je idd wat aanpassen aan de DP, injectoren en chip.

EDIT: er staat een 16T te koop hier op het forum.

Wouter1973

Klinkt aannemelijk, wat je zegt. Ik wil niet naar 16T, precies om wat je zegt. Downpipe aanpassen, andere injectoren, chip. Dan ben je zo weer honderden euro's verder. En ik hoef niet per se sneller, als de T-5 goed rijdt (en in principe doet ie dat) is hij me vlot genoeg. Ik hou de getunede Mercedes C-klasse coupé (2015) van mijn collega bij ;)
Maar.....ik heb inmiddels een 15G gevonden voor weinig.

MikeyQR

Ook dat begrijp ik maar 15G's worden heel schaars.

Maar goed dat je er 1 hebt gevonden.
Vergeet niet ook de turbo koelwaterslangentjes mee te vervangen nu je het toch gaan straks los hebt liggen.

V70R^2

15g is gewoon een blokkade, die conische stop maakt alles stuk, alsof de motor door een rietje moet uitademen ;D

Wouter1973

Point taken. Maar ik wil ook een beetje de euro's letten. Stage 0 heeft genoeg gekost...

RoelNL

http://turbodirect.nl/

Hier heb ik een 15g turbo besteld voor voor toender tijd mijn italiaanse 850. Je kan hun mailen en vragen wat het kost. in mijn optiek is het een keurig bedrijf.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023