Stationair regelaar reinigen

Gestart door RickG, 20-05-2019 15:12:35

Vorige topic - Volgende topic

RickG

Hallo allemaal,

De motor van mijn auto start niet lekker. Contactsleutel omdraaien en dan bokt de motor een seconde of twee. Daarna loopt de motor goed. ClassicT5 gaf me de tip om de stationair regelaar te reinigen. Ik heb geen idee waar dat ding zit en kan geen howto vinden op het forum, maar dat kan aan mij liggen. Kan iemand me helpen?

Bedankt alvast.

Groeten Rick

Benny850

Onder de afdekkap van de gasklep.

TBoss3

Ik heb hem recent schoongemaakt, alleen geen foto's van gemaakt helaas. Als eerst moet t plastic afdekkapje eraf, die zit maar vast met 1 torx schroefje.
Op onderstaande foto is de stationairregel goed zichtbaar:

Je ziet hem hier aan de links van het midden, vastgeklemd met een rubberen klem. (Let niet op de andere open aansluiting, op het moment van deze foto was ik bezig met het gasklephuis schoonmaken en je ziet hier de verdamper van mijn LPG systeem)
Als eerst moet dus het plastic kapje eraf. Daarna kan je de stekker van de stationairregelaar loshalen, net als de 2 slangen die links van de regelaar komen. Deze zitten vast met een slangenklem. Daarna kan je de rubberen klem loshalen, dit is wel even pielen.

Schoonmaken heb ik gedaan met flink veel remreiniger, en dan voel je vanzelf wel of de klep soepel open en dicht gaat. Dit zou moeten gebeuren als je de regelaar een beetje op en neer beweegt.
Meer info kan je hier vinden: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=47533
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

RickG

Heel erg bedankt! Als de motor vanavond is afgekoeld ga ik er mee aan de slag.

cornelis-b

Nog beter is het om 2 kurken te nemen en in een van de gaten een kurk te stoppen en via de andere kant flink remmenreiniger er in te spuiten en dan de andere kant ook met een kurk af te sluiten en het geheel een paar uur te laten weken. Daarna de kurken er uit en weer flink met de spuitbus aan de gang tot de remmenreiniger er helder uit komt. Je zal verbaast staan hoeveel bagger er uit komt als je hem laat weken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

RickG

Bedankt. Ik wist dat het topic door Thuur was gemaakt. Dat kwam ik tegen een van de zoekresultaten. De stationairregelaar maakt klakkende geluid, dus dat is goed. Het zit er al weer aan. Heb daarnaast bougie vier verder aangedraaid. Morgen even koud starten en hopen dat het probleem is verholpen. Aanstaande vrijdag gaat de auto voor de grote beurt.

Edit: de wagen startte en reed goed. Nu hopen dat dit zo blijft.

Bedankt allen!