Afslaan op benzine, prima lopen op LPG

Gestart door TBoss3, 22-05-2019 22:15:35

Vorige topic - Volgende topic

TBoss3

Beste mede-forummers,

Ik heb een probleempje met mijn 850 2.5 20V ('94).
Wanneer ik overschakel naar benzine (normaal is LPG) kan ik de motor alleen levend houden door gas te blijven geven. Dit wil zeggen dat het rijden goed gaat, totdat ik de koppeling in trap en het toerental zakt. Normaal stabiliseert het toerental dan rond de 850rpm, maar dit is bij mij op benzine niet het geval. Het toerental zakt tot 0 waardoor de motor uitvalt. Als ik hierna weer start brandt het lambdasonde lampje en heb ik foutcode 1-2-1 op A2 (betekent "Signaal luchtmassameter").

Op LPG heb ik geen enkel probleem tijdens rijden en zakt het toerental wel mooi terug naar ~850rpm, zoals het hoort. Bij het normaal starten van de auto start deze op benzine, en schakelt na 10 seconden over op LPG. Ook dit gaat goed.

Ik heb al een andere luchtmassameter gebruikt om te testen, maar dit gaf hetzelfde resultaat. Ook lambdasonde vervangen maar heeft het probleem niet verholpen.
Wie o wie heeft toevallig een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt  :laugh:

EDIT: Link van starten op benzine (zonder zelf gas te geven): https://photos.app.goo.gl/fosbJWboL8za7GTV8
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Ries van de Zilverschuit

Om welk merk lpg-installatie gaat het? Vialle lpi? Mischien het omschakelrelaie?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

TBoss3

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-05-2019 22:53:03
Om welk merk lpg-installatie gaat het? Vialle lpi? Mischien het omschakelrelaie?

Geen LPI. Weet niet welk systeem er wel in ligt. Heb een vierkant knopje met LPG erop en een rood ledje erin, daarmee kan ik omschakelen.

Died850

Ik zou de brandstofdruk even meten. Zit een ventiel aan de linkerkant van je brandstofrail waar je een meter op kan zetten.

KIM

Citaat van: TBoss3 op 23-05-2019 08:48:33
Geen LPI. Weet niet welk systeem er wel in ligt. Heb een vierkant knopje met LPG erop en een rood ledje erin, daarmee kan ik omschakelen.

Dat is dan Vialle AMS.

TBoss3

Bedankt beide. Brandstofdrukmeter heb ik niet, dus die moet ik dan ergens vandaan zien te toveren.
Kijken of ik van het weekend hiermee aan de slag kan.

V70geRwin

Heb je de kabel van de LMM al vastgezet met een tywrap, dit kan de foutmelding geven.
Je LMM kan ook op zijn, ken de Vialle AMS niet maar vermoedelijk alleen lambda gestuurd waardoor je het probleem op lpg niet hebt?

Als je niet veel op benzine rijd dan kunnen je injectoren ook gaan verstoppen, ff een dure benzine er in (v-power/bp ultimate etc) en flesje injectorreiniger er in en even een langer stuk op benzine rijden.

TBoss3

Naar garage geweest in Oss, schijnt dat de LMM een foutieve spanning uitgeeft naar ECU. Spanning zou volgens garage bij stationair 3.5V moeten zijn, maar het was 12V (accuspanning dus gewoon) en veranderde niet bij gasgeven. Ze wisten het alleen niet 100% zeker of dat dat wel het probleem was...
Vandaag naar Scandcar geweest, die had een replica liggen (van Proparts uit Zweden). Deze LMM erin gezet maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem. Gemeten wat de uitgaande spanning is van die "nieuwe" LMM, was 1.3V bij stationair. Replica bleek dus niet waardig te zijn, dus voor niks geprobeerd. Nu nog geld terug ontvangen

Nu met de issue of ik op de gok een nieuwe Bosch LMM a 230,- euro moet kopen en dan maar hopen dat het het probleem oplost...

Auto gaat ook steeds slechter lopen. Bij lage toeren lijkt het wel alsof hij verzuipt bij gasgeven, er gebeurt niet en komt niet vooruit. Paar seconden wachten en dan kan ik wel weer fatsoenlijk gas geven, maar mist wel wat power volgens mij. Volgens garage slaat de rotorverdeler soms over, dus eigenlijk zouden rotor + verdeler (+ kabels? + bobine?) ook wel vervangen mogen worden.

Mensen die vergelijkbare ervaringen hebben, of die toevallig een LMM (Bosch nr. 0280217002) heeft om te testen/overkopen?

BBS

Beginnen bij het begin, de verdeler, rotor, bougies en bougiekabels vervangen voor origineel Volvo. -Al dan niet op Duitse websites besteld. In elk geval geen facet rommel monteren.
Hoe is de staat van je temperatuursensor van het koelwater? Als die te weinig aangeeft denkt de ECU dat het blok koud is en gaat de boel verrijken waardoor je verschijnselen krijgt van verzuipen.
En misschien toch een nieuwe LMM scoren, die verdient zichzelf echt weer terug!
In Duitsland, of via Ebay zijn die dingen echt te scoren voor minder geld dan 230 euri.

Edit:
Dat filmpje doet mij wel heel erg denken aan een overleden LMM. Ik heb het zelfde gehad met mijn wagen, die wilde ook niet meer.
Trek de stekker van de LMM er eens af en probeer hem dan eens te starten? Als hij dan wel blijft lopen, dan weet je het.....
Volvoloos....

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

mee eens voor ArjenT5R. Zou daar eerst eens gaan zoeken en kost je niets om mee te beginnen.

Daarnaast die test zoals BBS voorstelt met losse stekker van LMM kun je ook doen.

TBoss3

Vacuümlek dacht ik zelf eerst ook aan. Garage heeft toen een rooktest uitgevoerd en er ontsnapte wel wat rook bij de verdamper-ring, maar dat was niet veel. Verder nergens een lek kunnen vinden helaas

arjenT5R

Benzinepomp stuk herken ik ook of een relais 103 probleempje?

Lmm stekker is ook zeker mogelijk ja
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

TBoss3

Citaat van: BBS op 01-06-2019 22:44:19
Edit:
Dat filmpje doet mij wel heel erg denken aan een overleden LMM. Ik heb het zelfde gehad met mijn wagen, die wilde ook niet meer.
Trek de stekker van de LMM er eens af en probeer hem dan eens te starten? Als hij dan wel blijft lopen, dan weet je het.....

Zojuist gedaan, gestart met de stekker van LMM los. Maakt geen verschil; op benzine valt hij uit...

)()()sT

Is de brandstofdruk al eens gemeten?