Afslaan op benzine, prima lopen op LPG

Gestart door TBoss3, 22-05-2019 22:15:35

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Lets agree to disagree. In mijn optiek is AMS ipuur lambda geregeld, hetgeen ook blijkt uit het AMS schema.. Als, door welke oorzaak ook, het lambdasignaal niet juist is zal de AMS installatie ruk werken.
Dat de motor afslaat zonder mapsensor zegt niets over AMS. Let wel: AMS. Ik heb het niet over moderne slave systemen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

The Demon

AMS heeft (in ieder geval bij een 10V) een Lambda accuator die het lambdasignaal afregeld op 1, dus de lambdasensor zal weinig doen tenzij deze echt rot is en hij buiten het regelbereik van de accuator komt.

Dat is wat ik er van begrepen heb.

hilko73

Bijna goed. De actuator vólgt het lambdasignaal, hij regelt het niet af. Hij regelt dus de lpg toevoer (knijpen of verrijken) aan  de hand van het lambdasignaal.

KIM

ik ben het niet met je eens en vind dat je pure onwaarheden op basis van jouw mening plaatst. Je zet hiermee mensen op het verkeerde been en het is daarom dat ik hier zo op ageer.
Er is niet voor niets een koppeling tussen de benzine ECU en de LPG ECU. Jij ontkent die koppeling stelselmatig en geeft een sensor die slechts ter correctie dient een hoofdrol.

Als je de stekker van een hoofdrolspeler lostrekt, zal de motor afslaan. Trek de lambdasensor maar los en je zult zien dat de motor op LPG keurig zal blijven lopen.

hilko73

Zoals ik al zei: let's agree to disagree.

Edit: als je op benzine de mapsensor lostrekt zal de motor ook afslaan, trek je de lambdasonde los zal die op benzine ook blijven lopen.
Laat ik er nog bijzeggen dat ik voor mijn 850 met AMS een soort van studie heb gemaakt van het systeem, compleet met zeer uitgebreide uitleg van een lpg expert.

Verder spreek je jezelf tegen. Eerst heb je het over de lmm, daarna begin je over de mapsensor. Geen van tweeën doen iets met de AMS installatie. Jouw argument dat jouw 850 na een backfire met daardoor vernielde lmm niet goed meer wilde lopen is logisch; zonder lmm doet ie het op benzine ook niet.

Als laatste nog: volgens het schema wordt de AMS installatie aangesloten door diverse aftakkingen te maken. Geen van die aftakkingen betreft de bekabeling van de lmm of de mapsensor. Tenzij ik het niet goed zie, natuurlijk.

Edit 2: volgens jou geef ik "een sensor die alleen ter correctie dient" een hoofdrol. Ik zou zeggen: lees de definitie van G3 nog eens na. Hint: lambdaregeling...

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Citaat van: volvobug op 06-06-2019 23:44:42

Sorry dat ik nog niet gereageerd had. Wel volop activiteit hier met veel handige info (wat nou echt de waarheid is... 🤔)
Zit nog ongeveer 15L benzine in gok ik zo. Laatst nog een keer 98 getankt om te kijken of dat hielp maar helaas.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

RoelNL

Bij mijn landi renzo systeem is het zo klaar als een klontje.

Heb met een kapotte LMM gereden, op benzine hikje en inhouden, op lpg3 vol vermogen en geen hikje. Mijn G3 wordt alleen lambda geregeld. Injectie tijden staan gewoon in ecu die door lpg ecu overgenomen worden.

De map/vooraf ingestelde (injectie tijden etc.) waardes van de ecu worden met een percentage (25%)voor naar boven en beneden ivm de LMM en lambdasonde regeling.
De lpg installatie doet alleen regelen op basis van lambda want de correctie vind plaats op basis van de verbranding/lambda.
Toen de installatie net nieuw was ben ik nog een keer terug geweest voor het afregelen, moest toen inderdaad 3000rpm vast houden zodat ze het konden afstellen.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

arjenT5R

Ik hou er niet zo van als er onjuistheden worden verkondigd, anderen gaan dit overnemen.

De lmm of de map sensor is de nr 1 sensor, de ecu berekent de benodigde injectietijd adhv de lmm of mapsensor.
De lambda sonde is slechts een correctie / controle middel welke de stft en de ltft aanpast.

De eerste minuten van de motorloop wordt de lambda sonde helemaal niet gebruikt en boven een bepaalde load / luchtmassa / map waarde wordt er verrijkt ook bij non turbo's.
Dit om meer vermogen te maken want lambda 1 is niet ideaal voor vermogen.

Het verhaal van roel hier boven is natuurlijk mogelijk want lpg verbrand in sommige mengsel gebieden beter / makkelijker dan op benzine. Zoals in arme gebieden. Dus waar je op benzine een misfire had kan hij het op lpg nog prima gedaan hebben.

Alle LPG systemen met injectoren op de markt zijn slave systemen, ze kopiëren de benzine injectietijd en doen hier wat bij / af om de hoeveelheid lpg te matchen.
Dit wil dus zeggen dat als de auto op dat moment gebruik maakt van de LMM of MAP regeling tijdens of wel koudstart / warmloop verrijking of hoge load verrijking dat het lpg systeem dus de LMM of MAP waarden gebruikt hetzij indirect want het systeem kopieert enkel de injectietijden.
Dus stellen dan er geen gebruik gemaakt wordt van een LMM of MAP sensor is niet juist in deze.

Ja het lambda signaal wordt door een aantal lpg systemen als controle waarde afgetakt van het benzine systeem naar de lpg computer. Bij Vialle LPI / LPE is dit slechts voor diagnose.
Zo ook bij landi renzo, prins etc.

Het systeem is een slave, geen standalone.

Hoe het AMS systeem precies werkt weet ik niet, ook daar wordt het lambda signaal afgetakt. Maar of dit voor diagnose is of puur om op te regelen durf ik niet zeker te zeggen omdat ik het systeem niet ken. Zeer waarschijnlijk werkt ook dat systeem gewoon met de injector tijden en geeft adhv de benzine injectortijden een bepaalde hoeveelheid LPG. Ofwel het systeem volgt de benzine computer.

Indien dus de handel op lpg draait en de benzine computer ziet geen lambda 1 dan zal de benzine computer de injectoren langer of korter aansturen. De lpg computer neemt dit over en zo krijg je simpelweg het juiste mengsel. Het slave systeem dus.

Het afregelen bij 3000 rpm zoals hierboven beschreven is om de lpg handel zo goed mogelijk te matchen aan de benzine handel. Omdat anders de fuel trims te ver uit elkaar lopen.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Het AMS systeem volgt bij LPG bedrijf niét de benzine-ecu en maakt geen gebruik van injectietijden. Het systeem heeft een auto-specifieke computer met een, speciaal voor dat type auto, geprogrammeerde e-prom. Je kunt bijvoorbeeld een 10v AMS auto niet op de computer van een 20v AMS auto laten rijden, laat staan op een AMS computer die voor een ander merk bedoeld is. Dit in tegenstelling tot moderne slave systemen, waarbij de LPG ecu, mits geschikt voor de motor lay-out (cilinderaantal) voor alle merken gebruikt kan worden.

Verder is AMS niets meer dan een verdamper/ringmixer installatie mét een lambdagestuurde "mengsel regeling".
Met behulp van de actuator en een vollast registratie kan het systeem iets meer of minder lpg toevoeren, maar heel verfijnd is het niet.

AMS is NIET te vergelijken met moderne lpg slave systemen.

En nou zeg ik er niks meer over ;)

[Edit] verbetering van spelfoutjes en kleine aanvulling.

arjenT5R

Citaat van: hilko73 op 07-06-2019 09:04:23
Het AMS systeem volgt bij LPG bedrijf niét de benzineecu en maakt geen gebruik van injectietijden. Het systeem heeft een auto-specifieke computer met een, speciaal voor dat type auto, geprogrammeerde e-prom. Je kunt een 10v AMS auto niet ol de computer van een 20v AMS auto laten rijden.

Verder is AMS niets meer dan een verdamper/ringmixer installatie mét een lambdagestuurde "mengsel regeling".
Met behulp van de actuator en een vollast registratie kan het systeem iets meer of minder lpg toevoeren, maar heel verfijnd is het niet.

AMS is NIET te vergelijken met moderne lpg slave systemen.

En nou zeg ik er niks meer over ;)

Bedankt voor de opheldering!

Lijkt me duidelijk zo, ams is dus wel ff andere koek dan de slave systemen met injectoren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RoelNL

Bij mijn systeem is het zo  :angel:

De eerste minuten dat de motor gewoon op benzine rijdt gaat dit op basis van de vaste gegevens van de ecu(ik dacht dat dit open loop hete) met behulp van LMM omdat je dan nog op benzine rijdt. Dit komt omdat de lambda moet opwarmen evenals het koelwater.

Bij mijn systeem gaat het erbij en eraf regelen op basis van de lambda, daarom moet ik ook altijd een paar minuten wachten voordat het lpg systeem gaat werken, dit heeft te maken met de temperatuur van het koelwater en opwarmtijd van de lambda.

De injectie kunnen bij tuning ook aangepast worden en dat vaste gegevens die aan de hand van de regeling kunnen worden aangepast mits benzine.

Hier heb ik een mooi stukje gevonden. Staat alles goed in beschreven.
https://www.mvwautotechniek.nl/autogas/

RoelNL

hilko73

Citaat van: RoelNL op 07-06-2019 00:01:28
Bij mijn landi renzo systeem is het zo klaar als een klontje.

Heb met een kapotte LMM gereden, op benzine hikje en inhouden, op lpg3 vol vermogen en geen hikje. Mijn G3 wordt alleen lambda geregeld. Injectie tijden staan gewoon in ecu die door lpg ecu overgenomen worden.

De map/vooraf ingestelde (injectie tijden etc.) waardes van de ecu worden met een percentage (25%)voor naar boven en beneden ivm de LMM en lambdasonde regeling.
De lpg installatie doet alleen regelen op basis van lambda want de correctie vind plaats op basis van de verbranding/lambda.
Toen de installatie net nieuw was ben ik nog een keer terug geweest voor het afregelen, moest toen inderdaad 3000rpm vast houden zodat ze het konden afstellen.

Jouw systeem is een slave systeem, en volgt gewoon de benzine-ecu. Dat houdt dus in dat de inspuittijden worden overgenomen. De lambdawaarde is in jouw systeem alleen ter controle, hoeft zelfs niet aangesloten te zijn op de LPG ecu omdat die toch al de waarden van de benzine-ecu volgt.
En de benzine-ecu gebruikt uiteraard álle sensoren die benodigd zijn om het juiste injectietijdstip en de juiste injectieduur te verkrijgen. Ergo: jouw LPG systeem is dus wel degelijk afhankelijk van correct werkende sensoren. Dat het systeem met een defecte LMM nog steeds redelijk tot goed draaide komt doordat LPG prima arm tot heel arm kan lopen.

Maar dat is weer een ander verhaal.

[Edit] verduidelijking.

RoelNL

Ok dan heb ik het mis :eusa_silenced:. Arm en rijk lopen is dan wel een dingetje inderdaad. Maar dat merk je niet tot het te laat is  :angel:

Maar op basis van wat denk je dat?