Scheef trekken bij remmen: subframe rubbers?

Gestart door Wouter1973, 14-10-2019 19:03:38

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Al een tijdje last van scheef (naar links) trekken bij remmen. Tot nu toe zijn draagarmen gecheckt (geen speling, ook niet op fusees), de stuurkogels (1 is vervangen), bandenspanning (LV en RV gelijk op 2,8 bar) en remmerij. Er zit 14-15% remverschil voor, en ca 4% achter. Binnen de marges voor apk, maar ik vermoed dat dit remverschil toch meespeelt bij het probleem. Overigens zijn remklauwen helemaal gangbaar, en zitten er ook nog niet zo lang nieuwe schijven en blokken op.
Zojuist eens de voorste subframerubbers bekeken, en dat ziet er wel redelijk gaar uit. Zichtbare barstjes en scheurtjes in het rubber. Kan het zo zijn dat door het remverschil voor (de oorzaak daarvan is op zichzelf nog even een raadsel) het subframe op een bepaalde manier gaat verdraaien? Wat er gebeurt bij hard remmen is dat de auto naar links trekt, maar dat als je het stuur dan los laat (wat ik uiteraard liever niet te lang doe) het stuur de neiging heeft naar rechts te draaien.

volvobug

Heb je draagarmen met 2 of 4 bouten per arm waar ze mee aan het subframe zitten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Died850

Zijn beide klauwen van gelijke leeftijd? Als je stuur scheef trekt door de subframerubbers zou denk ik wel mogelijk zijn maar dan moeten ze wel echt heel slecht zijn denk ik  :eusa_shifty:

rjverbrugh

Gare remleidingen? Heb je die al gecontroleerd?  Kan zijn dat ie rechts redelijk dicht zit waardoor je verschil krijgt.

Jeroentjuh

Toch zijn de draagarmrubbers meestal de oorzaak hiervan.

Wouter1973

Citaat van: Jeroentjuh op 14-10-2019 20:00:02
Toch zijn de draagarmrubbers meestal de oorzaak hiervan.
Maar die zijn het niet ;-) Zijn meerdere keren gecheckt nu. Meyle HD draagarmen, alles is nog helemaal strak.

rjverbrugh

En de veerpootlagers, die al gecontroleerd?
Overigens had ik met de V70R het zelfde euvel, ook iets trekken/ zoeken bij remmen en bleek dat op 1 van de draagarmen minimale speling zat.
En ook op een van de veerpootlagers, maar die knakte bij in veren, dus dat zou je moeten horen.

Benny850

Het zou wel kunnen misschien subframe rubbers. Maar dan zouden veel 850's hier toch last van moeten hebben.

Wouter1973

Citaat van: rjverbrugh op 14-10-2019 20:51:15
En de veerpootlagers, die al gecontroleerd?
Overigens had ik met de V70R het zelfde euvel, ook iets trekken/ zoeken bij remmen en bleek dat op 1 van de draagarmen minimale speling zat.
En ook op een van de veerpootlagers, maar die knakte bij in veren, dus dat zou je moeten horen.
Rechts knakt ie inderdaad wel eens bij een drempel. Enige dat nog niet goed gecheckt is zijn veerpootlagers. Goeie tip.

de Boeing

Toen ik mijn 850 kocht reed/remde die ook niet rechtdoor, maar na vervangen van draagarmen, remmen en alles veer gerelateerd was dat wel opgelost. Wat wel nog aanwezig bleef was spoor volgen, in wegen met diepe spoorvorming bleef de voortrein nog een tijdje ontkennen dat ik aan het stuur had gedraaid en vrolijk het spoor volgen... met nieuwe subframe rubbers was dit probleem ook eindelijk opgelost.

Antracs

Citaat van: Wouter1973 op 14-10-2019 19:03:38
Al een tijdje last van scheef (naar links) trekken bij remmen.

Ik had bij mijn C70 dattie gevaarlijk naar rechts trok als ik hard remde op de snelweg, moest contra- sturen om recht te blijven. Jaartje later bleek remvloeistof pijl laag en moest ik deze om de 6 weken bijvullen. Toen alle remleidingen vervangen. Sindsdien remt ie weer symmetrisch. Ik had dus bij druk op de leiding verlies van remvloeistof.

Ik vind jouw verhaal daar wel op lijken.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

delta

Al bekend wat het is? Ik zit met een soort gelijk probleem. Volgende week ga ik de veerpootlagers en rubbers vervangen.
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

Wouter1973

Citaat van: delta op 22-10-2019 11:59:53
Al bekend wat het is? Ik zit met een soort gelijk probleem. Volgende week ga ik de veerpootlagers en rubbers vervangen.
Helaas nog steeds niet bekend. Remklauwen zijn gereviseerd. Stuurkogel vervangen. Draagarmen meerdere keren goed gecheckt. Ik denk aan een combinatie van remverschil voor (dat is nu ca 15%) in combinatie met wellicht subframe rubbers. Eerst het remverschil aanpakken. Ik laat de remslangen vervangen. Als dat nog niets oplost nieuwe remblokken.

delta

Ok. Ik ben benieuwd. Mijn remmen zijn (als het goed is) weer goed. Ik heb de v70 nu 3 jaar en was van plan de remolie te vervangen. Helaas was dit voor het eerst sinds 15 jaar ongeveer (geen olie maar smudge). De hoofdremcilinder moest worden vervangen en de abspomp en 2 remklauwen. Verder heb ik zelf alle schijven en blokken vervangen incl handrem. Ik denk in mijn geval niet de remmen en ga voor de veerpootlagers. Draagarmen zijn pas 3 jaar oud.

Het probleem wat ik nu heb is bij remmen de stuur een tik naar rechts gaat. Het stuur zit iets uit lood naar links. Als ik rem en ik hou de stuur vast trekt de auto naar links. Als ik bij remmen het stuur los heb gaat het stuur met een tik naar rechts (middenstand) en rijdt de auto recht. Hoe harder ik rij hoe groter de tik/trek is. Tijdens het rijden merk ik niks.

Na het vervangen van de veerpootlagers en inspectie van de rest ga ik de auto laten uitlijnen.

Ik zal hier posten hoe het afloopt, misschien kan jij of later een andere er wat mee
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

RoelNL

Klinkt toch verdacht veel als draagarmen, ik had hetzelfde met mijn oude draagarmen dat de auto naar rechts begon te trekken, en let wel met een koevoet komt er wel wat kracht op de draagarmen maar niet zoveel als wanneer je echt remt want dan heb je in 1x minimaal 1500kg die aan de draagarmen gaat trekken en duwen.

Toen de de draagarmen vervangen het trekken was over. Remverschil weet ik niet of ik dat heb bij mijn auto. Zal ongetwijfeld wel iets zijn aan de voorkant want die zijn nog steeds origineel qua klauwen.

Mijn Subframe rubbers zijn ook nog steeds origineel na bijna 22 jaar en daar merk ik nog steeds niks aan. Auto heeft nu 330dkm.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023