V70R stottert na plaatsing nieuwe bougies

Gestart door RickG, 13-11-2019 23:06:00

Vorige topic - Volgende topic

RickG

Hallo!

Ik heb zaterdag een V70R gekocht en heb vandaag nieuwe bougies laten plaatsen. Ik durfde de oude bougies niet los te 'breken', omdat ze behoorlijk vast zaten. Nu stottert de auto als een malle. Ik heb alle bougies een voor een vervangen voor een oude bougie waar de auto wel lekker op liep. Mijn vermoeden is dat een van de bougiedoppen of -kabels het begeven heeft. Deze dingen zijn van 1997. Ik ga een nieuw bougiekabelsetje kopen. Maar stel het zijn niet de bougiekabels, wat kan het stotteren dan veroorzaken?

Hoor het graag en alvast bedankt.

Groeten Rick

V70R^2

De standaard eerste vraag, zijn het wel originele turbo bougies?

RickG

Citaat van: V70R^2 op 13-11-2019 23:22:29
De standaard eerste vraag, zijn het wel originele turbo bougies?

Zeker!

-D©©©L-

Citaat van: RickG op 13-11-2019 23:06:00
Maar stel het zijn niet de bougiekabels, wat kan het stotteren dan veroorzaken?

- Bobine
- Kabel van bobine naar rotor
- Rotor
- Verdelerkap
- Luchtmassameter (foutieve of geen waardes, daardoor foutieve mengselvorming)
- Injectoren  (te weinig, of lek)
- Vacuumlek (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- Uitlaatlek (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- Lambdasonde (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- brandstofpomp (niet continue opbrengst)
- Drukregelaar brandstof (doorlekken) 
- Pingelsensoren
- Bedrading naar ECU (alles, eigenlijk)
- Ecc paneel (klapperende AC vraag)

dus eigenlijk best veel. Als de auto zo af en toe op 4 cilinders loopt dan is de keuze kleiner.

T5-4life

Als de bougiekabels nog van 1997 zijn dan gok ik dat er wel meer bovenstaande onderdelen van 1997 zijn.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Benny850

arjenT5R

Zou rotor en verdeler ook maar gelijk mee nemen denkik... zullen ook de bloemkolen wel aan hangen :P ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

cornelis-b

Citaat van: -D©©©L- op 14-11-2019 07:06:02
- Bobine
- Kabel van bobine naar rotor
- Rotor
- Verdelerkap
- Luchtmassameter (foutieve of geen waardes, daardoor foutieve mengselvorming)
- Injectoren  (te weinig, of lek)
- Vacuumlek (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- Uitlaatlek (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- Lambdasonde (foutieve mengselvorming, stotteren door verzuipen)
- brandstofpomp (niet continue opbrengst)
- Drukregelaar brandstof (doorlekken) 
- Pingelsensoren
- Bedrading naar ECU (alles, eigenlijk)
- Ecc paneel (klapperende AC vraag)

dus eigenlijk best veel. Als de auto zo af en toe op 4 cilinders loopt dan is de keuze kleiner.

Nergens voor nodig deze lijst, de wagen reed prima met de oude bougies, eerst eens een fris setje bougiekabels en de rest van de ontstekingsdelen vervangen. Grote kans dat door het loshalen van deze oude bougiekabels er kleine barstjes in de buitenmantel van de kabel zijn ontstaan waardoor er nu vonkoverslag is. Hij zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn met "krakelee" bougiekabels.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

-D©©©L-

Citaat van: cornelis-b op 14-11-2019 09:42:40
Nergens voor nodig deze lijst, de wagen reed prima met de oude bougies, eerst eens een fris setje bougiekabels en de rest van de ontstekingsdelen vervangen. Grote kans dat door het loshalen van deze oude bougiekabels er kleine barstjes in de buitenmantel van de kabel zijn ontstaan waardoor er nu vonkoverslag is. Hij zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn met "krakelee" bougiekabels.

De vraag was waar stotteren aan kan liggen als het niet aan de kabels zou liggen. Dan komt die lijst een aardig eind in de richting.
Ik zou ook beginnen met het eenvoudigste te vervangen, maar daarmee is de breed geformuleerde vraag niet beantwoord.

RickG

Mensen, bedankt voor de reacties. Jullie zijn geweldig!

Het bleek te liggen aan de bougiekabels. Nieuwe originele Volvobougies erop en dat ding rijdt weer heerlijk.

Bedankt voor het meedenken.