K-line probleem in VIDA

Gestart door pcpg.janssen, 31-12-2019 00:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Hallo allemaal,

Ik heb een knap probleem met Vida na een motorswap: de CAN-bus werkt prima, maar op de K-line kan ik geen enkel apparaat bereiken. Dat is vervelend, omdat ik een flinke bult SRS-meldingen heb en die kan ik nu niet resetten:


Wat ik al gedaan heb:

  • Ik heb de bekabeling doorgemeten en de K-line is compleet.
  • De massapunten lijken ook in orde (visueel en doorgemeten).
  • Als ik de K-line verwijder, dan krijg ik vanuit de CDM geen VIN en wil VIDA helemaal niets doen.
  • Ik heb de VGLA losgekoppeld: zelfde resultaat
  • Ik heb de K-line naar de ECM en TCM onderbroken: zelfde resultaat
  • Vol-FCR geprobeerd: ik krijg verbinding met de SRS-computer maar krijg ik de melding "invalid data" als ik klik op "Read DTC".
  • Brick Diag maakt ook verbinding met de SRS-computer, maar na het lezen van de foutcodes geeft die er maar 1: "Unknown DTC".
  • In de DHZ-garage hebben ze een Autel MOT PRO EU908: die leest wel 7 storingen maar kan er geen een resetten.

Ik weet dus dat de K-line iets doet (en ik ga er daarom van uit dat mijn Dice niet het probleem is), maar ik kan dus geen foutcodes uit de ECC, VGLA, Airbags en Immo halen. Ik vermoed ergens dat de IMMO het probleem is: die is van MY98 terwijl de rest van MY99 is. Echter, met de MY99 IMMO kan ik de auto niet starten  :eusa_wall:

Ik heb dus het vermoeden dat er iets stoort op de K-line, maar ik krijg niet gevonden wat. Wie heeft dit eerder gezien en/of kan me een duw in de juiste richting geven

arjenT5R

Ik zou denk ik de srs module eens uitwisselen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pcpg.janssen

#2
Inmiddels de SRS module gewisseld en daar zaten gelukkig geen fouten in. Dus het SRS lampje is uit.

Helaas kan ik vanuit VIDA nog steeds geen enkele module op de K-line bereiken, waar ik dit eerder wel kan. Dus het onderliggende probleem is nog niet opgelost. Binnenkort de IMMO's maar eens naast elkaar leggen (of uitprogrammeren en m'n MY99 IMMO terugplaatsen).

Dit topic over de 850 ODB-II app is ook wel interessant. Eens kijken of ik daarmee wel de dingen kan die ik wil.

haasje

K-line en canbus zijn volgens mij niet dezelfde draden (pin 7 voor k-line en 6 en 14 voor canbus)
Welke computers heb je gewisseld na de ombouw? Is er 1 van canbus naar k-line of andersom gegaan?
Canbus functioneert namelijk niet goed als er 1 van de modules weg is (variërend tussen slecht werken en niets meer doen of rare dingen doen.
Loopt de motor wel?

wat heb je gewijzigd mbt de computers voor en na de motorwissel?

pcpg.janssen

#4
Citaat van: haasje op 31-12-2019 19:34:55
K-line en canbus zijn volgens mij niet dezelfde draden (pin 7 voor k-line en 6 en 14 voor canbus).
Correct, op het onderstaande schema is de rode draad de 12V lijn en enkel het groene gedeelte de CAN-bus.
Vanaf pin 7 zie je de K-line. Pin 3 heeft nog een aansluiting op de Immobiliser (Vendor Option volgens de ODB standaard) en op pin 13 zit de cruise control (ook een Vendor Option volgens de ODB standaard).


CAN bus in de V70 classic is heel basaal/klein:


Citaat van: haasje op 31-12-2019 19:34:55
wat heb je gewijzigd mbt de computers voor en na de motorwissel?
In mijn geval zitten dus alleen de CDM (kilometer teller/combined instrument cluster of hoe je het ding ook noemt) en de kilometerteller er op. Als je een 10V hebt, houdt het daar op. Bij de 20V en turbo modellen zou ook je electronische gasklephuis, ECM en (als je een automaat hebt) TCM erop moeten zitten.

In het CAN-bus gedeelte is niets gewijzigd, want ik heb mijn originele tellerbak en ABS controller behouden. En dat gedeelte werkt ook naar behoren.

de K-lijn is wel veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. De ECC, SRS en VGLA computers zijn hetzelfde gebleven. Uiteraard is de ECM en TCM gewijzigd (die horen immers bij de motor, de bak en de nieuwe kabelboom onder de motorkap) en ook de IMMO is gewijzigd (die is schijnbaar gekoppeld op de ECM).

Citaat van: haasje op 31-12-2019 19:34:55
Loopt de motor wel?
Als een spreekwoordelijk zonnetje, mits ik de Immobiliser van MY98 gebruik met de chip uit de MY98 sleutel. De MY99 Immobiliser met de MY99 chip zorgt ervoor dat de startmotor niet rond gaat. Dus hier zit een verschil en ik denk ook dat dit het probleem is.

Ik vind het alleen raar, omdat de modules op de K-line allemaal volgens het ISO 9141 protocol zouden moeten communiceren. Dit zou dus in theorie geen problemen moeten opleveren als je hier een andere module op introduceert.

KIM

In mijn XC zit een logging module op de CAN-bus aangesloten en dat betekent dat deze feitelijk de CAN-bus "vervuilt". Dit heeft tot gevolg dat ik met Vida niets kan uitlezen totdat ik een ECM zonder logging routine plaats.
Volgens mij kan jij niets uitlezen vanwege een probleem op de CAN bus en niet op de K-lijn.

pcpg.janssen

Citaat van: KIM op 02-01-2020 10:48:22
In mijn XC zit een logging module op de CAN-bus aangesloten en dat betekent dat deze feitelijk de CAN-bus "vervuilt". Dit heeft tot gevolg dat ik met Vida niets kan uitlezen totdat ik een ECM zonder logging routine plaats.
Volgens mij kan jij niets uitlezen vanwege een probleem op de CAN bus en niet op de K-lijn.
De CAN-bus is opgebouwd met 2 draden en die twee doen het correct (communicatie tussen DIM en ABS). Mijn ECM zit niet op de CAN-bus: dat geldt enkel voor het ME7 (turbo) of Denso (2.4 n/a) motormanagement. In dat geval zit er ook een electronische gasklep in, welke ook op de CAN-bus resideert.

Ik heb echter een M4.4 blok, dus geen CAN-bus richting ECM en nog gewoon een ouderwetse staalkabel tussen het gaspedaal en de gasklep.

Dat neemt niet weg dat ik de ECM en TCM wel wilde uitsluiten, dus ik heb links en rechts nog wat stekkers of losgemaakt (of pinnen uit een stekker gehaald):


  • Bekabeling van de K-line naar TCM en ECM losgemaakt: geen verschil
  • VGLA module losgekoppeld: geen verschil
  • Verstelbare bestuurdersstoel losgekoppeld: geen verschil
  • ECC stekkers eruit getrokken: geen verschil

Inmiddels heb ik de SRS module vervangen omdat ik dat lampje zat was en ik had er nog 1 liggen waar geen foutcodes in zaten. Dus het lampje is uit. Komend weekend nog maar eens een poging doen tot uitlezen met de Dice. Als het dan nog niet werkt, verdenk ik toch echt de IMMO (dat is volgens mij het enige wat overblijft).

KIM

Begrijp ik nu goed dat je de bus gedeeltelijk hebt aangelegd?
M4.4 laat zich niet uitlezen met Vida omdat deze niet via can-bus communiceert. Vida leest alleen via can-bus.
Indien een can bus niet volledig is uitgerust, gaan stuurapparaten klagen over de ontbrekende stuureenheden. Dit resulteert in de nodige foutcodes.

haasje

Welke canbus onderdelen zaten er in de auto en welke in de donor?
Wat zit er nu in de auto en uit welke auto is het afkomstig?

knoertS70

Ik heb dit topic er maar even bij gehaald.

Mijn vraag is de volgende:

Ik help de locale garage hier nog wel eens met het uitlezen van bezoekende Volvo´s. Vaak Nederlandse toeristen. Met vaak bedoel ik niet iedere dag hoor. Wel twee á drie keer per jaar. Nu blijven die auto´s allemaal in het rijtje met auto profielen staan. Mijn vraag is, hoe haal ik die er weer uit? Autoprofiel wissen werkt niet. Vida 2014d.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.