850 T5-r slaat aan maar blijft niet lopen (te rijk)

Gestart door Mic, 21-01-2020 21:21:57

Vorige topic - Volgende topic

Mic

Hmm, lastig probleem maar ik probeer het volledige verhaal te vertellen eerst:

Lekker onderweg met de auto, geen aanpassingen gedaan en hij wil niet op LPG lopen, voelde hetzelfde aan als "leeg" dus overschakelen op benzine en tanken dacht ik. Wel getankt en niet meer op lpg willen rijden, wel op benzine. Het was oud en nieuw dus maar even zo doorgereden (ca 500 km). Na van Willemstad naar Lauwersoog te zijn gereden merkte ik dat op een 100km weg waar ik ook echt niet te hard reed de verbruiksmeter 15 liter per 100 km aangaf. Dat vond ik wat stevig maar verder merkte je niets. Volgende dag naar Dokkum gereden en merkte dat er vermogen miste. Terug rijden vanuit Dokkum is niet gelukt, ANWB erbij zijn conclusie: turbo overleden. Ik dacht zelf: vacuüm lek maar bij 470k km's reviseer ik gelijk de turbo erbij, alles is toch los, kan gelijk mijn japanifold er op. De auto was nog te starten maar kon heel moeilijk op toeren komen en er slecht op blijven en sloeg spontaan af, na een seconde of 20.

Zo gezegd zo gedaan, gereviseerde turbo, nieuwe slangen, nieuwe olie+filter, nieuwe bougies, carterventilatie vervangen, rubbers injectoren, allemaal nieuw. Wat ik niet gedaan heb is de turbo wastegate afstellen, ik dacht nl, het is dezelfde turbo en normaal miste ik niet veel qua vermogen.

Maar nog steeds, of niet willen starten of starten en even lopen (paar seconden), als hij dan liep dan liep hij mooi.

- Brandstoffilter vervangen, maakt niets uit
- MAF sensor vervangen, maak niets uit
- Verdelerkap en rotor vervangen - ging hij iets beter van lopen
- Ik kreeg een lambda lampje, lambda vervangen
- TCV klep (turbodrukregelaar) vervangen voor 1 uit een v70/s60 etc - maakt niets uit
- Stappenmotor met een andere die ik had liggen verwisseld, maakt niets uit
- Brandstofpomp relais 103 verwisseld voor 2 andere die ik had liggen (sloop exemplaren)
- Compressie ligt tussen de 12 en 12,5 bar over alle 5 de cilinders.

Morgen proberen een brandstofdrukmeter te scoren, de bougies waren alle 5 zwart dus hij lijkt te veel te krijgen, dat kan ook aan het vele starten liggen overigens. Maar met de meter moet ik kunnen zien of er te weinig of teveel druk is.

Iemand nog andere ideeen?

Groeten Michiel
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Sbv

Ries van de Zilverschuit

Wilde ik ook net zeggen! Als je lambdalampje gaat branden, is er meestal ook wel een foutcode te vinden die daarvan de oorzaak is.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

FrankvdAa

'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

Mic

Foutcodes heb ik idd uitgelezen, via het odb1 kastje. Maar dat geeft nu geen foutcode meer. Hij gaf even de foutcode dat de turbodruk sensor niet ok was (4 1 4 en 5 3 5) daarop de TCV klep vervangen. Lambda sonde is verkoold en heb ik vervangen.

Temp sensor heb ik gewisseld met een andere (ik had ooit een overleden brandstofpomp en de auto wilde niet starten) maar dat maakt geen verschil.

Groeten Michiel
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Spin!

Citaat van: FrankvdAa op 22-01-2020 07:07:46
Tempsensor?

Koelvloeistof temperatuur sensor. Zit onder de dikke waterslang links op je inlaat spruitstuk. Ik heb exact hetzelfde gehad. Amper lopen op gas, benzine liep beter, maar wel te rijk lopen. Sensor is 4-5 tientjes.

www.vm-parts.nl

konniekip

Mic

Nee, maar de bobine is vervangen (origineel Volvo) in 2018 maar zal het eens proberen met een andere die ik heb liggen. De sensor van watertemperatuur zal ik voor de zekerheid meenemen.
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Ik kom op 0,5 bar brandstofdruk. Lijkt dus idd de pomp te zijn. Op naar de onderdelenboer!
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Pomp er uitgehaald en aan de pomp nogmaals gemeten. Dan kom ik op 4 bar en een beetje. Kan dus goed zijn dat de pomp goed is. Vervolgens boel aangesloten en een ander relais erin gezet. Krijg nu 0,8 bar en hij loopt weer op benzine. Gas niet. Maar wat is nu de waarde die ik moet hebben daar. Gasgeven maakt niets uit overigens. Loopt de druk niet van op.

Hmmm vreemd even goed nadenken.
Honda VT500FT Ascot '85

rjverbrugh

Meen iets van 3,0 bar. Zit je brandstoffilter niet verstopt?

arjenT5R

Brandstof druk regelaar kan ook nog roet in het eten gooien of idd filter
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: rjverbrugh op 22-01-2020 14:32:56
Meen iets van 3,0 bar. Zit je brandstoffilter niet verstopt?

Ja, 3 bar in de rail ten opzichte van de druk in het spruitstuk.
Onder alle omstandigheden.

Mic

Ik heb een kleine ronde met de auto gereden. Wat is er nu precies anders dan daarvoor? Het relais. Dus alle ellende voor een relais, waarvan ik de reserve al had geprobeerd maar die gaf hetzelfde. Morgen de auto ophalen en even met het andere relais testen wat hij doet. Dan netjes een bochtje maken zodat ik de drukmeter goed kan aansluiten (ik wilde de haakse bocht voor het oppompen van mijn motorfietsband  gebruiken). Ik heb de drukregelaar in de verpakking liggen dus die kan ik altijd nog vervangen (kan zelfs evt langs de kant denk ik).

Maar ik ga dus eens napluizen wat dat relais nu precies doet allemaal want ik vind het maar vreemd en vertrouwen krijg je er niet van.

Groeten Michiel
Honda VT500FT Ascot '85

Ries van de Zilverschuit

Over welk relais heb je het dan? 103, brandstofrelais? Ander?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue