Revisie m56h en inbouw quaife.

Gestart door wesdv, 18-05-2020 17:29:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wesdv

goedemiddag,

Ik heb een reserve bak liggen die ik open gemaakt heb.
Ziet er van binnen keurig uit , geen rare schades te bekennen.
Ik wil graag de lagers vervangen en evt een quaife sper inbouwen.
Zijn er hier mensen die dat zelf al eens gedaan hebben en die mij kunnen vertellen welke lagers en keerkringen ik moet hebben. Van 4 lagers heb ik het skf nummer kunnen achterhalen en die zijn dus zo te vinden , maar die andere 4 dus niet.
Verder zie ik vaak langskomen dat de lagers geshimt moeten worden.
Naar wat ik er van begrijp betekent dit dat de lagers met plaatjes opgevuld worden om de juiste afstand van de asjes te verkrijgen. Op dit moment zie er nergens van die Shims zitten , betekend dit dat ik gewoon lagers kan vervangen en klaar? Ziet er simpel uit.
Is er toevallig ook iemand die een tekening heeft van het interne van de bak?

V70R^2

Achter de schaal van de lagers zitten de shims (dus in de bak zegmaar, niet op de assen).

Ik heb het zelf ook gedaan samen met Rob (Freefall).

Alle lagers zijn SKF op 1 na dacht ik, als ik zo thuis ben kan ik nog even kijken, het staat allemaal ergens op het forum. Helaas niet meer de foto's erbij van de klus, die zijn verdwenen.

wesdv

Ok ik heb de Assen er inmiddels uit en de lagerschaaltjes zitten nog in hun huis.
Als ik de schalen dus 1 voor 1 wissel komen ze in principe dus gewoon op dezelfde manier terug.
Dan kan er weinig fout gaan neem ik aan?
Wel viel er met openen een magnetisch schijfje uit , nog niet kunnen plaatsen waar die gezeten heeft.
Ik heb fotootje genomen voor ik alles er uit haalde maar zou mooi zijn als er een bouwtekening van de bak te vinden is , geeft mij net even wat meer zekerheid. Van 4 lagers heb ik de nummers al , skf 32006 en 32008.

wesdv

Ook onder de lagereschooltijd zit in deze bak zo te zien niks wat op vulling lijkt.
Ik kijk gewoon tegen het huis aan.
De lagerschalen zitten wel iets vrij van het huis en er dus niet tot stuit in geperst.
Ze zitten zeg maar zover erin dan de bovenkant vlak is met het huis.
Duszo te zien geen shims in deze .
Dus als ik de nrs van de lagers en keerkringen weet moet het klusje van niks zijn.

freefall

Die lagerschalen an sich zitten niet heel vast. Ze zitten wrl uitgeshimd in het huis. De volgorde van het schakelmechanisme loshalen en terugplaatsen is wel een dingetje waar je even op moet letten, en vergeet de magneet niet terug te plaatsen. Als je het diff uitelkaar haalt, en de sper erin, dan goed beetje bij beetje de boutjes aandraaien. Die kan er scheef in. Dan een hoop extra.werk heheh.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/64440-quaife-lsd-install/
Handig om eens te.bekijken
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

wesdv

A kijk daar heb ik iets aan , vroeg mij al af waar die magneet thuis hoorde.
Die ligt er dus gewoon los in.
Heb ook nog een veertje en balletje los liggen , denk dat ik weet waar die hoort maar zeker weten doek het niet.
De lagerschalen zitten inderdaad niet helemaal tot stuit in het huis.
Sommige wel andere niet , wel apart dat bij degene waar dat niet zo is er geen "vulling"
onder de lagers zit en ze dus als het ware zweven.
Nog enig idee hoe ik aan die lager en keerring nummers kom?

Stefan

#6
Lager en keerring set M56 op pagina 266: https://transmission-products.nl/wp-content/uploads/2020/01/TPE-MT-CATALOGUS-EU-4-2-2019.pdf

Edit: met dank aan Miyel
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Stefan

Uitzoek werk van Leons850:
Citaat van: leons850 op 13-03-2018 14:27:50
Let wel even op, 1 lager is niet regulier te krijgen.
Koyo 32007JR/2YD

Deze kun je ook niet bij een Koyo dealer krijgen en de gene die je bij SKF haalt heeft de verkeerde maat:
Binnen diameter is: 35 bij SKF en 30 bij Koyo
Buiten diameter is: 62
hoogte is 18

Moet dus binnen diameter hebben van 30. ;)

Ik heb er hier nog 1 liggen voor de liefhebber.

De rest kun je allemaal zo bij de SKF dealers bestellen:

1x 32007JR/2YD Deze moet dus een koyo lager zijn die slecht te vinden is.
1x 30260 JR
2x 32006 X/QCLN
2x 32005 JR-N
2x 32008 XTN9/Q (Dit zijn de diff lagers).

Verder komen er een aantal bij Koyo vandaan en een aantal bij SKF.
Maar SKF is daar verder prima geschikt voor.
Wel even bedenken hoe je gaat uitshimmen. ;)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Stefan

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

wesdv

Thnx Stefan hier kan ik weer even verder mee.
Alleen nog " even " een sper op de kop zien te tikken.
Ook is mij nog niet helemaal duidelijk waar dat veertje en balletje vandaan komen.

Miyel

#10
Citaat van: Stefan op 22-05-2020 13:59:36
Lager en keerring set M56 op pagina 266: https://transmission-products.nl/wp-content/uploads/2020/01/TPE-MT-CATALOGUS-EU-4-2-2019.pdf

Edit: met dank aan Miyel


Klopt.. Gewoon de hele set kopen bij Transmission-products, zijn alle lagers én keerringen in één set van ongeveer €150 exBTW.
Kun je het gehannes van losse lagers en keerringen bestellen niet voor hebben.

De shims zitten onder de lagerschalen in één van de twee helften. Dit zijn ringen, dus die zie je niet met de lagerschalen nog gemonteerd.
Ik heb me ook wezenloos gezocht naar shimmen maar niets gevonden. De lagers moeten een bepaalde voorspanning óf juist speling hebben.. Hoeveel en hoe dit te berekenen/meten nergens kunnen vinden.
Ik heb, als zovelen, de originele shims gebruikt en de lagerschalen volledig in het huis laten zakken (aluminium verwarmen) en nooit problemen met die bak ondervonden.

De magneet zit 'los' onderin, maar kan geen kant op als de helften op elkaar zitten..

De veer en bal die horen in de onderst behuizingshelft, naast de schakeltoren, dacht ik.

Hier foto's van mijne
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Menno3274

Zijn er mensen die mij kunnen/willen helpen met inbouwen van een Quaife + nieuwe lagerset (van Transmission Products) in mijn M56? Of kennen iemand die kan/wil helpen. Ik hoor het graag. :)

Miyel

V70R^2  (Adriaan) heeft een werkplaats en doet dit naar mijn weten vaker. Is meer werk als hobby voor hem geworden.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Menno3274

#13
Citaat van: Miyel op 30-08-2021 12:27:46
V70R^2  (Adriaan) heeft een werkplaats en doet dit naar mijn weten vaker. Is meer werk als hobby voor hem geworden.

Daar komt mijn motor ook net vandaan (vorige week gebracht). Hij had het sper verhaal (nog) niet volledig zelf gedaan.

Miyel

Ah, ik dacht dat hij er al wel een paar ingebouwd had. Moeilijk is het ook niet.
Ik zou er graag bij helpen, maar sinds de verhuizing is mijn werkplaats niet echt iets om trots op te zijn. Bovendien druk met verbouwen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)