Adres automaatbak spoelen.

Gestart door mitsupiet, 09-07-2020 10:10:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

KIM

Citaat van: RemkoT5 op 09-07-2020 13:23:39
Ik laat af an vul op, nu al jaren met MPM ATFIII zonder issues.
Ik heb nu een kan Eurol ATFIII staan, eens kijken bij de volgende beurt hoe t gaat.

let op de automaatbak peilstok. en als het niveau goed staat let op met koud of warm, dan aflaten en dezelfde hoeveelheid bijvullen...

Een verversing dmv aflaten en opvullen kan een enorm verschil maken.



Hier idem.
De laatste 200.000 km krijgt de R elke 45.000 km een verversing door aflaten. De kilometerstand van de R is 554.000 en de bak schakelt beter dan de gereviseerde bak in de XC met 30.000 km na revisie op de klok.
Hoor wel goede verhalen over de mannoil overigens.

rjverbrugh

Een bak laten spoelen kost je min Euro 250, een 20l can Mannol JWS3309  bij Nemeco euro 60. Met een oude olieleiding van de sloop kun je dan na eerst 3,5 l via de aftapplug aflaten( en zelfde hoeveelhei via de peilstok er weer in) en de overig oude ATF er via de aansluiting op de koeler uitpompen. Iedere keer 2 liter, daarna weer 2 liter via de peilstok er weer in en zo verder. Tis wat geklieder, maar scheelt een hoop euri's. Zo heb ik er zeker 14l doorheen gespoeld, tot de ATF die eruit kwam weer mooi rood is. iedere keer aflaten via aftapplug en tussendoor stukje rijden kan ook.

V70geRwin

Citaat van: rjverbrugh op 09-07-2020 14:04:26
Een bak laten spoelen kost je min Euro 250, een 20l can Mannol JWS3309  bij Nemeco euro 60. Met een oude olieleiding van de sloop kun je dan na eerst 3,5 l via de aftapplug aflaten( en zelfde hoeveelhei via de peilstok er weer in) en de overig oude ATF er via de aansluiting op de koeler uitpompen. Iedere keer 2 liter, daarna weer 2 liter via de peilstok er weer in en zo verder. Tis wat geklieder, maar scheelt een hoop euri's. Zo heb ik er zeker 14l doorheen gespoeld, tot de ATF die eruit kwam weer mooi rood is. iedere keer aflaten via aftapplug en tussendoor stukje rijden kan ook.

Koop een doorzichtige pvc slang die op de uitgaande koeler leiding past en dan laat je de olie eruit pompen door de motor te laten draaien totdat je bubbels ziet, dan direct uit. Emmer met liter aanduiding en dat vul je weer bij, net zolang totdat het er mooi rood uitkomt. Wel even nieuwe clip scoren om de leiding weer vast te zetten en dubbel borgen met een ty wrap. Heb het al 5 keer gedaan bij mijn 2 850 en 1 v70. Altijd is de verbetering weer opmerkelijk.

NinaPaul

Citaat van: V70geRwin op 09-07-2020 14:26:07
Koop een doorzichtige pvc slang die op de uitgaande koeler leiding past en dan laat je de olie eruit pompen door de motor te laten draaien totdat je bubbels ziet, dan direct uit. Emmer met liter aanduiding en dat vul je weer bij, net zolang totdat het er mooi rood uitkomt. Wel even nieuwe clip scoren om de leiding weer vast te zetten en dubbel borgen met een ty wrap. Heb het al 5 keer gedaan bij mijn 2 850 en 1 v70. Altijd is de verbetering weer opmerkelijk.

Ik laat de clips altijd lekker zitten, ik haal de sw 24 nippel op de bak los (komt van onderaan de oliekoeler). Het uiteinde van deze handpomp klikt perfect over deze aansluiting heen.
https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/overige/hbm-2-delige-sifon-pompenset-540-mm zijn ook bij de action oid te krijgen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Peultje

#19
Zelf doen met een doorzichtige slang en 15 liter verse Mannol gaat sneller dan hier een hulpverzoek typen, een jojo te bellen om het voor je te laten doen en daarheen op en neer te rijden. Is bovendien niet echt moeilijk.
Ik draai nu bij elke carteroliewissel de bakoliestop eruit en vul 3,2 liter verse Mannol bij. Kost een stuk minder dan een bakrevisie.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

elmarconi

Citaat van: KIM op 09-07-2020 13:27:29
Hoor wel goede verhalen over de mannoil overigens.

Welke? De Mannol Dexron III Automatic Plus of de Mannol ATF Multivehicle 3309?
Ik lees in de specs van Volvo voor de AW 50-42 LE "ATF Dexron IIE/ III and Mercon".
Dan zou die MANNOL Dexron III Automatic Plus toch moeten voldoen?

--
Autogas Inside . . .

Peultje

#21
Ik stop de Mannol Dexron III Automatic Plus in mijn V70 R 1999 en dat gaat al lang goed. Die koop tot volle tevredenheid bij: https://www.oel-guenstig.de/advanced_search_result.php?keywords=mannol+dexron+iii&x=11&y=15

Net iets goedkoper.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

De JWS3309 is een dexron 6 die is backwards compatible met eerdere dexrons, is een net wat andere olie en veel mensen vinden dat met deze olie de bak prettiger schakelt en minder slipt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Ik had in mijn vers gereviseerde bak circa 4l Toyota type T IV gemengd met de dextron III die ik nog had, gaat toch alweer 50000km prima.  8) Die Toyota olie had zelfde specificaties als die jws3309 (had ik destijds gevonden) en was toen bij de toyota dealer echt goedkoop?! Maar ondertussen is ie ook daar flink duur geworden en heb ik deze gescoord voor mijn volgende wissel:

https://www.ravenol.de/en/product-range/atf-transmission-fluids-for-automatic-transmissions-1/ravenol-atf-t-iv-fluid/

V70geRwin

Citaat van: arjenT5R op 10-07-2020 08:40:35
De JWS3309 is een dexron 6 die is backwards compatible met eerdere dexrons, is een net wat andere olie en veel mensen vinden dat met deze olie de bak prettiger schakelt en minder slipt.

Klopt, er is een draadje hier over die olie en het klopt dat de bak fijner werkt met deze olie.
Laatste keer ook een 20 liter vaatje van deze olie gekocht voor het spoelen.

KIM

Citaat van: elmarconi op 09-07-2020 21:31:12
Welke? De Mannol Dexron III Automatic Plus of de Mannol ATF Multivehicle 3309?
Ik lees in de specs van Volvo voor de AW 50-42 LE "ATF Dexron IIE/ III and Mercon".
Dan zou die MANNOL Dexron III Automatic Plus toch moeten voldoen?

Deze dus:

Citaat van: arjenT5R op 10-07-2020 08:40:35
De JWS3309 is een dexron 6 die is backwards compatible met eerdere dexrons, is een net wat andere olie en veel mensen vinden dat met deze olie de bak prettiger schakelt en minder slipt.

Ik rij zelf nog steeds met de Dexron III van de Volvo dealer in beide bolides.

V70geRwin

IN principe is dexron 3 natuurlijk helemaal goed, die JWS zou een doorontwikkeling zijn die rekening houdt met veroudering van de bak (even uit mijn hoofd)

Vond deze ook nog:


mitsupiet

Nou ik ben bij GS Powerflush geweest in Uden. Heb dat adresje gevonden na goed zoeken op internet en fora's. Een heel fijne ervaring. Gery heeft sowieso al veel liefde voor onze auto's. Hij werkt met precisie en legt alles goed uit. Het was hard nodig dat mijn bak gedaan werd, de olie rook al een beetje verbrand. Na de flush een proefritje gemaakt en merkte meteen al een groot verschil. Moet zelfs nu naar de toerental meter kijken om te zien wanneer hij naar 4 en de lock up schakelt. Vanaf de aanschaf van de auto 4 en een half jaar geleden altijd al problemen gehad met de lock up. Als ik op de snelweg gas gaf kwam hij altijd met  een klap uit de lock up. Dit is nu helemaal weg. Hij schakelt over het algemeen soepeler en sneller. Hij rijdt nu gewoon erg fijn. Dit had ik al jaren eerder moeten doen, heb nu weer heel veel plezier met het rijden in de bolide. Het is me elke Euro waard geweest.

Te hard geschrobt.......

V70geRwin

Citaat van: mitsupiet op 10-08-2020 11:16:58
Nou ik ben bij GS Powerflush geweest in Uden. Heb dat adresje gevonden na goed zoeken op internet en fora's. Een heel fijne ervaring. Gery heeft sowieso al veel liefde voor onze auto's. Hij werkt met precisie en legt alles goed uit. Het was hard nodig dat mijn bak gedaan werd, de olie rook al een beetje verbrand. Na de flush een proefritje gemaakt en merkte meteen al een groot verschil. Moet zelfs nu naar de toerental meter kijken om te zien wanneer hij naar 4 en de lock up schakelt. Vanaf de aanschaf van de auto 4 en een half jaar geleden altijd al problemen gehad met de lock up. Als ik op de snelweg gas gaf kwam hij altijd met  een klap uit de lock up. Dit is nu helemaal weg. Hij schakelt over het algemeen soepeler en sneller. Hij rijdt nu gewoon erg fijn. Dit had ik al jaren eerder moeten doen, heb nu weer heel veel plezier met het rijden in de bolide. Het is me elke Euro waard geweest.

Toen ik mijn V70R 7 jaar geleden kocht had hij ook die klachten, toen wist ik al dat nieuwe olie veel kan doen.
Nu heb ik in de afgelopen jaren nog 2 keer gespoeld en de laatste keer met die JWS3309 en verbazend hoe de bak nog schakelt na 375K.

Mooi dat het zoveel verbetering geeft  :eusa_clap: