Voedingskabel ABS pomp overleden.

Gestart door Michaell, 07-09-2020 20:04:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat vadertje tijd niet geheel zachtzinnig heeft huisgehouden op de voedingskabel tussen de ABS controller en de ABS pomp module.
De rode kabel is namelijk volledig ontdaan van zijn isolatie. De bruine ader daarnaast zit vol met barsten en zal binnenkort ook af gaan brokkelen.


Klik voor een groter plaatje. Let niet op het grijze niet afgeknipte trekbandje. Die houdt de ABS stekker op zijn plek.  ;D

Nou wil ik dit stuk kabel vervangen, maar ik krijg die zwarte kap van de pomp er niet af. Hoewel deze los zit er er zo af te trekken moet zijn, zit het frame van de auto in de weg.
Is er iemand die dit ook heeft gehad en dit voor elkaar heeft gekregen zonder alles te verwijderen?

2e vraag:
stel, het kan niet en ik moet de gehele module verwijderen. Kan ik het systeem dan ontluchten zonder vacuĆ¼mpomp ivm ABS. Of kan dit ook prima zonder (dus met het rempedaal eruit pompen).

Miyel

#1
Copy paste van Vida;

Bleeding brake system without a bleeding unit 
Note! Bleeding breaking system with ABS takes longer than bleeding conventional braking systems. 
Guidelines for bleeding
 
When overhauling or replacing the brake caliper, mechanical bleeding in the usual way will normally be enough, but the brake pedal must be kept held down during the procedure, so that the braking system is not drained of brake fluid. If the braking system has been completely or partly drained, use the bleeding unit.   

Note! Use only genuine Volvo brake fluid marked DOT 4+. Never reuse brake fluid. Always keep brake fluid in original pack and well sealed. 

Preparations
Ignition off. 
- Jack car up. 
Clean brake fluid reservoir filler cap and area around it. 

Remove:
- Remove filler cap. 

Fill brake fluid reservoir completely. 

Bleeding LH front wheel
Depress brake pedal a few times to remove any air bubbles in the master cylinder.
Note! This step must be carried out between bleeding each brake caliper concerned.
Note! Check continuously that there is enough brake fluid in the brake fluid reservoir when replacing brake fluid.
- Remove protective cap from bleed nipple and connect hose from collecting bottle.
- Open bleed nipple.
- Push brake pedal right down and hold it there for aprox. 2 seconds before releasing it. Repeat this 20-30 times until there are no visible air bubbles in the drained fluid.
- Close bleed nipple.
- Depress brake pedal a few times.
- Open bleed nipple and close it when the break pedal is at the bottom Reppeat this 3-5 times.
- Remove hose and re-fit protective cap.   

Bleeding other wheels
Continue bleeding as per in the following order:
- RH front Wheel.
- LH rear wheel.
- RH rear wheel. 
 
Check
- Check if there is any air left in the system by depressing the brake pedal sharply (a braking power equivalent to 200 N). With the engine off and the brake pedal depressed 3-4 times, the pedal travel should not exeed 40 mm (1.6 ins).
If pedal travel is longer than 40 mm (1.6 ins) bleed again and then re-check pedal travel.
- Check that brake fluid level is not over the MAX mark.   


En anders is een Gunson Eezibleed een hele verstandige investering  ;)

Edit;
Note! The ABS hydraulic modulator must be replaced as a complete unit. Never open the ABS hydraulic modulator under any circumstances. Reassembling it requires special equipment and facilities.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Michaell

Bedankt voor de tip Miyel!

Ik ben gelijk ff op rooftocht gegaan en kom de Gunson Eezibleed overal tegen. Cool apparaat. Gaaf ook dat deze de druk in een reservewiel gebruikt om de vloeistof erdoorheen te persen.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Lz8t6ZkVSQM&feature=emb_logo

Ondertussen ben ik ook nog even wezen graven op het Volvoforum van onze Amerikaanse vrienden en kennelijk ben ik niet het enigste slachtoffer van dit probleem.

Tot nu toe zie ik 2 oplossingen:

(1: Met een tandartsspiegel en een prikker via de onderkant heel geduldig alle isolatie restantjes wegprikken aan de binnenkant van de zwarte deksel terwijl deze op zijn plaats blijft.
Dan de kabel doorknippen en wat verse isolatie over de kabel schuiven tot deze niet meer verder kan en dan weer de kabel aan elkaar solderen.
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=26498&start=10


(2: Het schijnt mogelijk te zijn om de 3x Torx 20 aan de onderkant te kunnen verwijderen met een korte Torx 20 sleutel an een klein rateltje, waarna de hele ABS module los komt. Met alle leidingen er nog in schijn je het blok nog wel ver genoeg aan de kant te kunnen duwen dat je net de ruimte hebt om de zwarte kap eraf te halen. De ABS pomp schijn je dan te kunnen verwijderen zonder het systeem te ontluchten om de kabel te vervangen. En misschien kan ik er ook wel goed genoeg bij door de pomp te laten zitten. Maar dat moet ff bekeken worden.
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=26393&p=330481#p330481

Ik wil methode 2 eerst gaan uitproberen. Lijkt het minste werk te zijn, terwijl dit in mijn ogen ook het beste resultaat kan geven.

Mocht dit allemaal niet lukken, dan moet ik wel alle remleidingen loshalen en het geheel uit de auto verwijderen als ik het zo inschat.
Hier om de hoek zit een Hamu en een Brezan. Daar kan ik vast wel een Gunson Eezibleed kopen. Iets zegt me dat ik die nodig ga hebben om de ABS module enzo makkelijk te ontluchten.
En met de tips van Vida, moet dat zeker wel gaan lukken.

Mijn bevindingen zal ik hier posten.

Miyel

Mij zeiden ze ook dat de ABS pomp niet uit elkaar kon  ;D







Werking hierna tot op heden onbekend trouwens  ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

NinaPaul

Het uit elkaar halen is ook geen probleem, ook het opnieuw in elkaar zetten niet. Wat is wel het probleem? kalibreren en justeren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Michaell

Haha, Niks geeft een beter gevoel dan als je iets voor elkaar krijgt wat volgens fabrikanten "cannot be done"  ;D

Ik hoop dat hij het gaat doen als hij weer in elkaar zit. Ook goed voor mij om te weten dat dat ding gekalibreerd moet worden na demontage.  :eusa_think:
Ik heb geen idee hoe dat moet, dus ik laat die van mij dus lekker zitten en kijk ff of ik dat draadje kan vervangen/repareren zonder de pomp te verwijderen van het ABS blok.
Het werkt namelijk nog wel.

Gisteren ben ik er helaas niet aan toe gekomen. Vanmiddag ga ik ff een nobele poging wagen om te kijken of ik die kuntstof kap die er los op zit te verwijderen en ff kijken wat ik daar onder ga tegenkomen.

Het meest lastige word het loskrijgen van de 3e torx bout die in een hele krappe ruimte zit. Torx T sleutels enzo heb ik genoeg. Moet alleen ff kijken of ik die daar tussen kan krijgen op een of andere manier.

Michaell

Vandaag meerdere malen een nobele poging gedaan, maar ik stop er voorlopig ff mee.

Niet dat het niet lukt, maar ik heb geen garage..... En het regent de hele tijd hier........
Dan is het droog. Ik draai 4 schoefjes los, en dan gaat het weer regenen. Ik weer wachten tot het droog en en weer naar buiten. En ja hoor. 5 minuten later weer regen......

Volgens mij word het morgen beter weer. Dan nog maar weer ff een poging wagen.

Maar ik heb wel wat ondekt. Dit ga ik morgen ff uitproberen.

Met het luchtfilterhuis eruit heb ik aardig wat ruimte. Boven de ABS pomp loopt een dikke kuntstof kabelgoot.
Deze is vrij eenvoudig los te maken (zit met 4 kunstof moertjes vast). Als ik deze goot open en omhoog duw, krijg ik een aardig groot gat tussen de ABS pomp en het frame!

Morgen als het wat droger is ga ik deze verder loswerken en kijken of dat lukt. Als dat lukt is dat de snelste manier. Maar eerst ff wachten op een zonnetje.  :)

De kabelgoot heb ik aangegeven met de 2 blauwe pijlen. Eenmaal los kan ik deze vrij ver naar boven duwen. Het lijkt er dan op dat ik meer dan genoeg ruimte moet hebben.

cornelis-b

Partytent over de wagen, is dat geen oplossing Michaell  ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

ruurdp

Yup, heb ik wel voor je. Kom maar halen ;D

cornelis-b

Neem je ook het bier mee Ruurd  ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

ruurdp

Nah, Michaell drinkt alleen wodka

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Michaell

Haha, had ik maar een party tent, dan hadden we een gezellig feestje gehouden hier met zijn allen! Met uiteraard voldoende Vodka en Hardbass muziek.  ;D

Maar heren. Ik kan u allen mededelen. Ik ben geslaagd in mijn missie!
De bekabeling is in zijn glorie hersteld. Het bleek super eenvoudig om die kunstof kap eraf te halen.

Als eerste heb ik de luchtfilterbox uit de auto gehaald. Dit creƫert aardig wat ruimte.

Klik voor vergroting


Heerlijk al die ruimte.

De volgende stap is het losmaken van de kabelgoot die vanaf de voorkant van de accu langs de zijkant van de motorruimte naar de bestuurdersruimte loopt.
Deze zit vast met in totaal 4x een kunstof moer die je er vrij eenvoudig af draait met een dopje van 10mm

2 hiervan zitten aan de voorkant van de auto. Net voor de accu. Deze zitten boven elkaar.

Vervolgens zit er nog 1 naast de accu. Ten hoogte van de - pool:


Dan als laatste zit er nog 1 schuin bocen de ABS pomp. Kan niet missen:


Nu alle 4 de moertjes los zijn kun je de gehele goot voorzichtig wat hoger tillen. Die creeert net genoeg ruimte om de kunstof kap eraf te trekken:


Let hierbij op, dat het eerste stukje erg los zit. Daarna lijkt deze vast te zitten. Dit is echter niet zo. Iets harder trekken om deze over een soort van hobbeltje te trekken en hij is eraf.
De ruimte is nog steeds vrij krap, maar geen zorgen. Dit plastic is vrij sterk en flexibel. Met wat friemelen krijg je hem eruit.

Wat mij hielp is de kabelgoot tijdens dit proces omhoog te houden met de luchtinlaat slang.  ;D


Helaas vergeten een foto van te maken.  :eusa_doh:
Maar zo ziet het eruit: https://alexmakesthings.files.wordpress.com/2014/05/wpid-20140307_181431.jpg?w=584

De kabels gaan boven de pomp via de zijkant naar binnen. Het geheel word vastgedrukt met wat isolatietape.
Deze tape verwijderen en de kabels volledig bloot (lees schoon) maken.

Het is mij vervolgens gelukt de stekker naar de ABS controller te openen! Dus ik hoefde niet te knippen en te solderen. Je kan de bovenkant van deze stekker met een klein schroevendraaiertje openen.
Vervolgens komen de pennen eruit. Doe vervolgens wat krimpkous over de aders en krimp deze er om heen.
Daarna kun je de pennen weer in het stekkertje drukken en de stekker weer sluiten.

Ik kan het filmpje van Robert DIY hierover helaas ff niet meer terug vinden. Maar als je de stekker los hebt, en je draait deze om. Dan zie je dat je de bovenkant eruit ziet dat je dit kan openen.
En dat blijkt ook zo te zijn. Maakt het geheel een stuk makkelijker. Doe dit wel voorzichtig. Als het afbreekt word het wat lastiger.

Vervolgens heb ik zelf nog wat isolatietape daar overheen gedaan. Ik wil zo het geheel iets sterker maken en wat beter wapenen tegen vocht.
Of het zin heeft dat te doen? Geen idee. Maar het kan geen kwaad en het geheel oogt zo veel robuuster.  :eusa_angel:


Vervolgens heb ik de rode ader even gemarkeerd voor toekomstige reverentie. en de stekker er weer in geprikt.

Vergeet niet de eventuele hier zichtbare hoogspanningskabel (van de onstekingsspoel naar de bobine) weer weg te halen en deze op zijn plek te klikken aan het luchtfilterhuis. Het is mogelijk dat deze kabel de ABS controller kan verstoren.

En dat was het! Ben er persoonlijk tevreden mee en dankzij de extra isolatietape voelt het sterk aan. Het dunne krimpkousje daaronder is beschermt.

Als iemand dit ook tegenkomt. Haal die kap er echt vanaf. Het is daaronder niet beter. Als daardoor sluiting komt krijg je een ABS lampje met de error code dat de ABS pomp module defect is en mogelijk vliegt ook je zekering eruit (was bij mij overigens niet het geval. Mogelijk zit er een beveiliging in de controller en geeft deze alleen een foutcode).

ruurdp

Top! Mooi verslag. Goed dat het gerepareerd is.
Maarreh... Wat gaan we zaterdag dan doen?!

Michaell

Citaat van: ruurdp op 10-09-2020 17:38:13
Top! Mooi verslag. Goed dat het gerepareerd is.
Maarreh... Wat gaan we zaterdag dan doen?!

Oh, geen zorgen. Er is nog zat te doen.  ;D

In ieder geval:
Mistlampen monteren voor.
Zij schermen L en R vervangen (ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien  ;D).
KVS sensor en thermostaat vervangen. En misschien ook wel het gehele thermostaathuis ivm rond gedraaide Torx bout (mocht deze bout er echt niet meer uit willen).
Versnellingspook vervangen. Want die heb ik stuk gemaakt toen ik de airco verdamper verving.  :eusa_whistle:

En als er nog tijd overblijft wat jij nog wil doen aan jouw wagen.

PB me anders maar ff via Telegram.