Hulp gevraagd - ABS probleem

Gestart door erikdb, 08-11-2020 11:40:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

erikdb

Hallo allemaal,

Een tijdje terug is m'n ABS lampje gaan branden. Dat is me 3 jaar geleden ook overkomen, toen is er een gerevisserde module op gezet en kon ik weer verder.

Nu het weer gebeurde heb ik zelf maar eens geprobeerd de module door te solderen, ook al zag deze er van binnen prima uit. Helaas geen resultaat, het lampje brand nog steeds. Gelukkig heb ik hem ook niet verder stuk gemaakt. De kilometerteller en snelheidsmeter doen het nog.

Maar inmiddels vraag ik me af of het wel aan de module ligt. Is er iemand die me zou kunnen helpen de juiste diagnose te stellen? Bv door de modules even uit te wisselen en te kijken of het probleem dan opgelost is. Randstad zou voor mij het handigst zijn, maar ben ook best bereid een eind te rijden om dit op te lossen!

Groet, Erik

   

Peultje

Het met perslucht oid schoonspuiten van de ruimte tussen de ABS kransen en de sensoren heeft bij mij bij zo'n probleem geholpen
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

volvobug

ABS storingscodes uitlezen en dan weet je meer. Alhoewel het gebruikelijk is dat de module defect is op de solderingen, komt het wel degelijk voor dat een sensor of de bekabeling niet meer goed kan zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

erikdb

Dank voor de reacties!

Moet toegeven dat ik echt een beginner ben: wat zijn de kransen van de ABS en waar zitten die?

Het uitlezen van de foutcodes lukt me helaas niet zelf, ik heb nl geen lezer. Is er iemand in omgeving randstad met zo'n lezer bij wie ik een keer langs zou mogen rijden?

discovery

Uitlezen, dan wordt vertelt waar de ABS storing vandaan komt. De krans zit aan de aandrijfas as vast aan de voorzijde, zie https://www.youtube.com/watch?v=-b5wSvusGYQ en aan de wiellager bij de achterzijde. Als je weet waar de krans zit, dan weet je ook ongeveer waar de ABS sensor zit. Even controleren op vervuiling en bekabeling controleren richting sensor. 

Menno3274

Citaat van: erikdb op 09-11-2020 17:55:30
Het uitlezen van de foutcodes lukt me helaas niet zelf, ik heb nl geen lezer. Is er iemand in omgeving randstad met zo'n lezer bij wie ik een keer langs zou mogen rijden?

Als je een obd stekker aansluiting hebt kan ik hem waarschijnlijk wel uitlezen, ik kom uit Heinenoord.

erikdb

Bedankt voor het aanbod Menno, ik stuur een pb.

En ik ga morgen eens kijken of het schoonmaken van de sensoren wat uithaalt.

erikdb

Van de week met Roel de banden eraf gehad en de sensoren en kransen voor gechecked. Die waren in orde. Bedankt Roel! Lijkt nu waarschijnlijk dat het probleem in de kabels zit, of in de sensoren achter die we niet los wilden halen.

Dit weekend ga ik met forumlid Knip nog eens proberen om het te fixen. Maar mocht het nou inderdaad in de sensoren achter zitten, dan moet ik waarschijnlijk langs een garage. Volservice in Elst schijnt een goede te zijn, maar dat is wel een eindje rijden. Kent iemand een goede garage dichter bij Leiden?

volvobug

Heb je de foutcodes nu al eens uitgelezen? zomaar kransen gaan schoonkrabben of sensoren vervangen..... probeer eens nieuwe ruitenwissers misschien helpt dat  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

erikdb

Haha, je hebt gelijk - dat uitlezen gaan we morgen doen, voordat ik willekeurige dingen ga vervangen.

De reden dat ik alvast vraag naar een goede garage in de buurt is dat de APK over niet al te lange tijd voor de deur staat. Dus ik probeer een beetje snel te schakelen...

volvobug

je had in 2018 problemen met de ABS https://volvo850forum.nl/index.php/topic,86576.msg1760170.html#msg1760170 o.a. blootliggende voedingsdraden van de abs pomp. Is dat gerepareerd en hoe?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Lees inderdaad eerst ff uit wat je foutcode's zijn.
Dit kan bij een medeforummer of bij de dealer.

Dan als 2e: Sluit niet uit dat je ABS controller toch rot is. Ik had hier ook wat probleempjes mee. Ik had de mijn laten reviseren bij henk. Dit ging een poos goed. Later toch weer een lampje.
Henk was gelukkig zo vriendelijk om nog even ernaar te willen kijken. Soldeerverbindingen waren goed. Ik had 2 foutcodes.
Een rotte wiel sensor LA en een interne ABS controller fout (weet de nummertjes ff niet meer).
Helaas had hij geen andere sensor om te wisselen. Dus ik ben nog ff verder wezen kijken en alle kabels doorgemeten thuis. Maar niks... Alles werkt.

Later in mijn rooftocht naar wat onderdelen voor de auto in Groningen toch een andere ABS controller weten te scoren uit een sloper. Weer ff afgesproken met Henk en hij heeft de nieuwe voor mij gereviseerd. En ook nog een extra keer naar mijn oude met storing gekeken. Alle solderingen waren goed. nog ff doorgemeten. Alles maakte contact, maar toch een storing.

Dan de nieuw gescoorde erin (ook laten reviseren) en het lampje ging gelijk uit.

Dus naast de soldeerverbindingen kan er nog meer stuk gaan in een ABS controller!
De kans is niet groot, maar wel aanwezig. Dus niet uitsluiten.

Als jouw voedingskabels naar de ABS pomp nog steeds bloot liggen, dit eerst aanpakken! Geeft ook een ABS lampje met een pomp storing. Ze maken kortsluiting onder de kunstof beschermkap.
Ik heb dat T-shirt helaas ook, maar heb dit gefixt.
zie: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,90788.0.html

cornelis-b

Het klopt wat Michael zegt "naast de soldeerverbindingen kan er nog meer stuk gaan in een ABS controller" als door een slecht contact en zeker van de pompaansturing kunnen er kleine "vonkjes" er voor zorgen dat een van de twee of beide mosfed's ( SUB70N06 ) defect raken, dan kan je het verder vergeten want dan is er meer defect. Grote kans dat dan de chip die de ABS en indien aanwezig de TRACKS regelt beschadigd is. Hier kom je alleen achter door de controller uit te wisselen met een werkende uit een andere auto.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

RoelNL

Van de week was Erik hier. De sensoren op de voorkant heb ik kunnen nameten omdat deze makkelijk los te koppelen zijn van elkaar, de waarde veranderde ook op het moment dat we de schijf deden draaien(Ohms).

Achter is het moeilijker om ff snel de sensoren na te meten omdat de sensor daar niet bij de schijf los te koppelen is van de connector, ik weet niet waar die connectie zit in de auto?

Verder hebben we de abs ringen aan de voorkant bekeken, deze zagen er goed uit en waren niet gescheurd.

Wat wel opviel was dat de draad naar RV niet meer origineel was en dat er een blauwe draad getrokken was vanaf de sensor die 1 van originele draadjes moest vervangen. Mijn vermoeden is dat daarin het probleem zit maar dat kan ik niet met 100% zeggen omdat we abs sensor draden niet hebben doorgemeten omdat ik niet 123 weet waar deze ergens eindigen in de auto.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ries van de Zilverschuit

Zitten die abs-connectoren niet onder de voorste bodemplaat, vlakbij de brandstofpomp? Dacht dat ik ze daar gezien had.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue