Olie verbruik/ rook na stationair gasgeven

Gestart door Nieuwe850liefhebber, 17-11-2020 23:03:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nieuwe850liefhebber

Beste Forumleden:
Ik ben nu een goede maand onderweg met mijn nieuwe aanwinst ( mijn eerste 850) 1994 T5 op lpg
Probleem= olieverbruik en rook bij het gas geven. Ik kwam hier achter toen ik een stukje snelweg had gereden , stopte bij een tankstation . De auto liep even stationair en ik gaf gas om iets te verplaatsen , meteen een wit/ blauwe pluim. Ook op andere momenten na tijdje stationair ( met goed warme motor) draaien , gasgeven en er is dan een (blauw)rook wolkje zichtbaar.

Ik zal even kort wat meer over de staat en onderhoud van de auto vertellen:
De auto heeft een (uitgelezen km stand van 475.000) Kop is (deels) gereviceerd ( klepzittingen en klepseals zijn gedaan)
Turbo is ook gedaan ( revisie) Volledige ontsteking nieuw en Nw luchtfilter. Dan heb je natuurlijk nog de hoofdverdachte: De carterventielatie. Deze is een goede 100.000 geleden ook gedaan EN de motor bouwd geen druk op ( latex handschoen zuigt naar binnen.) Nu vraag ik mij dus af of het alsnog de carterventilatie kan zijn ( de olieafscheider niet goed werkt oid?) omdat er nog geen druk wordt opgebouwd ( dat wat je eenvoudig kunt meten met de handschoentest.) Het lijkt er namelijk op dat er olie terechtkomt in het inlaattraject ( er hangt onderaan de turbo ( waar de plasticbuis vd luchtinlaat) is gemonteerd soms een druppel olie. Zo ook bij de aansluiting op de intercooler.)

Mijn grote angst is natuurlijk een versleten onderblok. Hiervoor zou ik een lektest kunnen doen maar dan weet je nog niets over de conditie van de olieschraapveren of is hier ook een test voor? Kan er iemand iets zeggen over de kmstand 475 en het verslijten van deze olieschraapveren?

De auto loopt wel heel goed! de olie blijft ook behoorlijk schoon ( welliswaar op lpg) ik heb de hele ontsteking vervangen ( bougies t/m de rotor)
Verder is het gasklephuis schoongemaakt ( nieuwe pakking en gaskleppositie sensor )

Ik hoor graag wat het mogelijk allemaal kan zijn . En of de carterventielatie ook dergelijke problemen kan geven zonder ' dicht'  te zitten

Groeten Koos
Nieuwe850liefhebber

V70R^2

Dat wat het meest voor de hand ligt is allemaal al gedaan, een versleten onderblok heb je niet zomaar dat olieverbruik van, en juist meer bij gas geven en belasting dan na even stationair draaien.

Hoeveel verbruikt die eigenlijk?

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

de Boeing

Heb je zelf de werkzaamheden laten uitvoeren (kop en turbo)? Normaal gezien zijn dit idd de grote kanshebbers bij blauw pluimen na stationair... Maar als het met slechte onderdelen is gedaan (aftermarket klepseals en turbo rebuild kit) kan het natuurlijk zijn dat ze alweer lekken. Een druppel olie onder aan een Mitsubishi turbo is vrij standaard overigens, ook bij een nieuwe... Eens een keer je intercoolerbuis vanaf de turbo goed schoonmaken, stukje rijden en dan opnieuw checken kan een indicatie zijn van de turbo. Voor een optimaal werkende carterventilatie zou je ook een keer het kanaal in de carterpan moeten schoonmaken. Is je PTC nipple nog open (zit bovenop aanzuigbuis bij turbo).

Vaak olie wisselen met mini flush helpt ook heel goed om de carterventilatie gangbaar te houden. Ik ververs iedere 5000km olie en net voor wissel even circa 200ml ATF bij de motorolie, dan voorzichtig stukje rijden, alles aflaten en nieuwe olie + filter.

Nieuwe850liefhebber

Alvast bedankt voor jullie reacties! Super, dat er meegedacht wordt.
De carterventielatie is 120 dkm terug vernieuwd. De Turbo is professioneel gereviceerd bij FHT ( Groningen) Ik heb contact gehad met degene die deze turbo heeft gereviceerd en hij was zeer behulpzaam en heeft ook veel uitleg gegeven over waarom het de turbo praktisch niet zou kunnen zijn ( terwijl ik niet eens een directe klant bij hem ben geweest.)
Ik heb de auto gekocht een maand geleden met deze facturen erbij , waaronder dus ook de koprevisie. Het zou kunnen dat daarbij aftermarket klepseals zijn gebruikt, ook is er niets aan de klepgeleiders gedaan en ook de kleppen zijn alleen opnieuw ingeslepen ( niet vervangen)
Maar zoals gezegd de auto loopt als een zonnetje.

Ik heb de auto te kort ( 3,5 dkm ) om echt te zien wat hij werkelijk verbruikt. Maar ik heb op dag 1 meteen de olie ververst want de vorige eigenaar vond het nodig hier 35 dkm mee door te rijden.. Ik denk daar iets anders over en vind 15dkm al lang. Dus: Er staat nieuwe olie klaar. Ik twijfelde ook al er wat ATF bij te doen, maar heb hier nog geen ervaringen mee. Als dat verder veilig is ga ik eens met 200 ml een 50 km? rond rijden en daarna nieuwe olie erop ( dit ook om de klepstoters mooi gangbaar te houden.)  Of hebben jullie ook goede ervaringen met een flush middel?

Verder ga ik eens kijken naar de tips van de Boeing. Kanaal in de carterpan schoonmaken klinkt logisch ( gaat het om een aansluiting op de carterpan of moet de carterpan er dan echt af?) 
Ook de PTC nipple ga ik checken.

Ik houd jullie op de hoogte



RoelNL

Kleppen hoeven ook niet vervangen te worden als de oude nog goed zijn. Toen mijn auto een koprevisie had gehad waren ook de oude kleppen gebruikt, wel gecontroleerd of ze nog goed waren en opnieuw ingeslepen evenals de zittingen. Ik heb wel bewust alle onderdelen toen bij Volvo gehaald omdat ik geen gedoe wilde met eventuele net niet seals etc.

35dkm is overigens wel erg lang, denk dat je de carterventilatie goed moet controleren / vervangen waar nodig.

Overigens zou ik me nog niet zo druk maken om het onderblok, ik heb inmiddels 350dkm met redelijk chip (wist ik pas achteraf, heb de auto alweer 9 jaar) en hier nog steeds geen problemen met de zuigerveren of blowby's etc.

Als je de auto goed verzorgd blijft die het maar doen zonder al teveel gekke dingen :angel:

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

arjenT5R

De carterventilatie is gewoon te checken door trucs met handschoenen en de dop op de vuldop opening te leggen enzo.. is ff zoeken voor de procedures maar niets ingewikkelds.

De olie zo lang in zo'n motor laten zitten is idd niet al te best en kan er voor zorgen dat kanalen dicht gaan zitten en of dus ook schraapveren gaan plakken.

Ehm.. ja als je gaat reinigen heb je ook weer meer kans op lekkages.

Dus ik zou zeggen regelmatig olie verversen en af en toe goed op z'n sodemieter geven om te zien of het verbeterd :P ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 19-11-2020 14:39:12
...... en af en toe regelmatig goed op z'n sodemieter geven om te zien of het verbeterd :P ;D

Vooral dat, ben ik van overtuigd. Daarmee ben ik inmiddels met beide auto's de 670K en 470K km voorbij zonder noemenswaardige problemen. En ook de olie zit er dan gewoon 30-40K km in. Wel op LPG.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Op lpg kan je idd de olie wel een tijd laten zitten op benzine is 30k echt veel te lang
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Nieuwe850liefhebber

De carterventilatie is niet verstopt. Dat wist ik al maar is nog eens bevestigd toen ik de slang loskoppelde die vlak voor de turbo inlaat uitkomt. Deze blies gewoon lucht. Ook de aansluitingen bij de turbo inlaat zijn vrij, dus prima. Ik heb de motor kort gespoeld met atf op de oude olie en daarna nieuwe olie erop.
Lucht inlaat turbo schoongemaakt ( hier zat olie in) en nu eerst eens 1 tot 2 dkm rijden om te zien wat het olie verbruik werkelijk is, en of de turbo inlaat weer vol met olie komt te zitten.
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken zover

V70R^2

Sorry, die conclusie is onzin. Of er nu wel of geen druk uit komt op dat buisje aan de inlaatzijde helemaal bij de turbo, dat heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een verstopping.

Die verstopping zit onder het carterventilatiepotje, 90% in de carterpan.

Het hebben van druk op die buis is juist het probleem (met de olie die mee komt onder belasting).

arjenT5R

Haha ja idd de "voelbare druk " kan net zo goed uit de bovenste aansluiting komen natuurlijk.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RoelNL

Heb je je inlaatspruitstuk los gehaald?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Nieuwe850liefhebber

Ok duidelijk... ik ging er vanuit dat de aansluiting op de inlaat dan ook verstopt zou zitten.. maargoed ik ben dus wel een beginner met de 850. Verder zuigt de motor bij stationair lopen wel een plasticzakje naar binnen dus ga ik nog steeds uit van geen blokkade in de carterventilatie. Ik zal dan toch maar eens de inlaat eraf moeten halen om het hele systeem te gaan checken ( nog niet eerder gedaan.)

volvobug

Hoe weet je zo zeker dat de kop gereviseerd is? Eerste verdachte zijn toch de klepseals.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.