Cruise-Transmissie AT/MT

Gestart door Jerra, 18-11-2020 16:44:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Dag roffelaars,

Laatst las ik een stukje op het forum over de M66 swap mogelijkheid.
Hierbij is de vertanding zo dat de zesde versnelling eigenlijk een "extra" versnelling is voor cruisen op de snelweg!
Dit lijkt me eigenlijk heerlijk, en potentieel een stuk zuiniger op langere ritten (hoewel je de kosten er niet uithaalt waarschijnlijk)

Ik rijd echter een automaat bak in de t-5, zijn hier ook opties voor zo'n hogere eindoverbrenging?
Ik ben benieuwd naar de reacties!

(P.S. mijn AT schakelt nog verassend soepel, kan ik de ATF olie kwaliteit checken bij de peilstok? vervangen als het zwart is toch?)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

volvobug

#1
Hogere eindoverbrenging: banden met een grotere omtrek monteren  :P Er zijn mij geen opties voor een AT bekend.

ATF olie: niet wachten tot die zwart is. Zelfs niet donkerbruin of lichtbruin als die al 'verbrand' ruikt. Als die olie niet meer helder rood of donkerrood is, vervangen. Om de kosten van de olie hoef je het niet te laten. En de procedure is goed zelf te doen: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=65248.msg1800653#msg1800653
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Ga ik zeker zelf doen :)

Bij de peilstok controleren is voldoende om te zien of de olie niet-rood meer is ?
Of zit daar altijd smurrie en is het geen goede controle plek voor de kleur.

Ik wist niet dat je een webblog bij hield, mooi stuurtje hoor! die heb ik helemaal over het hoofd gezien toen ik je auto kort aan het bespieken was.
De volgende keer dat ik eens aan je deur sta ga ik heel uitgebreid spieken :P
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

)()()sT

Dan zou je moeten gaan klooien met de vertanding in een bak :)
Of een bak van een late/moderne Volvo erin knutselen. Een GT6 van een V60 heeft volgens mij ook de lage eindoverbrenging, net als de M66 van m'n V60 diesel; deze draait bij 120 1900 rpm, bij 180 3000 rpm ;D

Jerra

En dat zijn beide manuals toch?

Ombouwen naar MT is te overwegen maar de luxe van het automaatje is ook wel lekker.
Ga ik nog een paar nachtjes over slapen

Sowieso zijn er nog andere zaken die veel meer voorrang krijgen.

Maar vroeg me af wat de mogelijkheden waren!
Kent iemand een leuke AT upgrade met hetzelfde doel?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

arjenT5R

Ja je zou eens kunnen informeren hoeveel rpm een 850TDI maakt bij 120km/h met een automaatbak?

Als die langer is dan zou je natuurlijk een AW50-42LE van een diesel kunnen overwegen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Noot

Citaat van: arjenT5R op 19-11-2020 02:56:22
Ja je zou eens kunnen informeren hoeveel rpm een 850TDI maakt bij 120km/h met een automaatbak?

Als die langer is dan zou je natuurlijk een AW50-42LE van een diesel kunnen overwegen.
Mijn V70 TDI automaat maakt ongeveer 2700 rpm bij 120 km/h, zie bijlage

)()()sT

Das meer dan een AT van een T-5 :)

Jerra

Ik zal eens kijken hoeveel toeren ik nu maak als ik 120 rijd op de terugweg vandaag!
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

de Boeing

Een nieuwer type motor monteren geeft je meer voordeel schat ik (als er dan toch geknutseld gaat worden ;D). Met de B5244T5 in mijn R rijd ik circa 10-15% zuiniger dan voorheen (met 4 traps AT).

Jerra

Volgens "the internet" zijn er 5 verschillende gear-ratio versies van de AW50-42LE

Dus het zou ook kunnen dat de R met een andere ratio uitgevoerd is dan de standaard t-5 en daardoor zuiniger is?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

arjenT5R

#11
Neuhj de R of de T-5 zullen niet verschillen qua eind overbrenging..
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!