Ik ben Stefan - 1999 v70R awd

Gestart door stefanvanderweele, 11-02-2021 15:02:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

stefanvanderweele

Hoi,

Mijn naam is Stefan. Ik heb me lang geleden hier al eens voorgesteld met een 850 T-5R..https://volvo850forum.nl/index.php/topic,56332.msg1194598.html#msg1194598 maar dat is zo lang geleden dat ik het nog een keer doe.

Ik heb onlangs een '99 V70R awd AUT met 231.000km gekocht. Wat een heerlijk beest is dat! 265pk is een hoop geweld.

Enfin, hoi!

















1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

Jerra

Mooie bak!

Interieur zal wel even wennen zijn vergeleken met de T5-R ?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

stefanvanderweele

Als ik eerlijk ben vind ik het 850 interieur mooier. Deze is wel 100 keer netter... Ik doe het ervoor....hehe  ;)
1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

V70geRwin

Welkom terug dan, lekker spelen met de AWD in de sneeuw  :eusa_clap:

Dionvr


volvobug

Welkom hier, mooie auto, kun je een hoop plezier van hebben.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stefanvanderweele

Dank jullie wel.


Vraagje:

De vorige eigenaar heeft de aandrijfstand naar de achterwielen er tussenuit gehaald. Hij vond dit veel lekkerder rijden. Daarnaast heeft het waarschijnlijk nog andere voordelen, verbruik, slijtage..?

Wat zijn de ervaringen wat betreft AWD vs. FWD?

Ik heb de stang er namelijk bij gekregen en ben aan het overwegen om hem terug te plaatsen.

Dank.
1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

volvobug

Oeps. Heeft de verkoper niet toegelicht waarom de aandrijfas er tussenuit gehaald is, behalve dan dat hij dat "veel lekkerder rijden" vond?

Meestal is deze verwijderd als er problemen zijn opgetreden met de AWD aandrijving naar de achterwielen via de viscokoppeling. Maar dat kunnen de AWD rijders hier beter toelichten, dus AWD rijders, kom er maar in.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stefanvanderweele

Citaat van: volvobug op 12-02-2021 10:51:14
Oeps. Heeft de verkoper niet toegelicht waarom de aandrijfas er tussenuit gehaald is, behalve dan dat hij dat "veel lekkerder rijden" vond?

Meestal is deze verwijderd als er problemen zijn opgetreden met de AWD aandrijving naar de achterwielen via de viscokoppeling. Maar dat kunnen de AWD rijders hier beter toelichten, dus AWD rijders, kom er maar in.

tja..... hij verzekerde me dat het spul nog goed was... daar is natuurlijk maar een manier om achter te komen...

Verkoper is een bekende van me dus enige mate van vertrouwen heb ik wel...
1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

V70geRwin

Citaat van: stefanvanderweele op 12-02-2021 11:35:44
tja..... hij verzekerde me dat het spul nog goed was... daar is natuurlijk maar een manier om achter te komen...

Verkoper is een bekende van me dus enige mate van vertrouwen heb ik wel...

Soms wordt de tussen as preventief er tussenuit gehaald, het is namelijk niet het meest robuuste systeem.

Je moet bijvoorbeeld goed op gelijkmatige slijtage van je banden letten omdat dit anders een draaisnelheidsverschil op levert waar je AWD op hard asfalt niet zo goed tegen kan. De visco koppeling grijpt dan aan vanwege het snelheidsverschil maar kan dit niet oplossen en dan gaat de boel wringen, dat is in het terrein of sneeuw geen probleem maar op de weg met veel grip voor de banden wel.

KIM

Het scheelt inderdaad iets in het verbruik wanneer de as er tussenuit gaat. Persoonlijk vind ik het echt beter rijden met de as er tussen zit want dan kun je met die auto echt ongekend hard de bocht door: Er zijn snelheden mogelijk die je met een FWD niet haalt.
Als je besluit de as terug te gaan zetten, is het wel raadzaam om dat te doen met banden die rondom een gelijke profieldiepte hebben.

Zoals gezegd: Het is niet het meest robuuste systeem, maar als je het goed onderhoudt kan het best een lang leven beschoren zijn. Onderhoud betekent:
- Check of er nog vet in je homokineten aan de uiteinden van de lengte as zit
- Zorg ervoor dat profieldiepte voor en achter nagenoeg gelijk is
- Ververs de olie van je haakse overbrenging

Mooie auto by the way: Een zwarte R AWD op Sattelites is heel lang mijn droom auto geweest.

stefanvanderweele

Citaat van: KIM op 12-02-2021 12:54:09
Het scheelt inderdaad iets in het verbruik wanneer de as er tussenuit gaat. Persoonlijk vind ik het echt beter rijden met de as er tussen zit want dan kun je met die auto echt ongekend hard de bocht door: Er zijn snelheden mogelijk die je met een FWD niet haalt.
Als je besluit de as terug te gaan zetten, is het wel raadzaam om dat te doen met banden die rondom een gelijke profieldiepte hebben.

Zoals gezegd: Het is niet het meest robuuste systeem, maar als je het goed onderhoudt kan het best een lang leven beschoren zijn. Onderhoud betekent:
- Check of er nog vet in je homokineten aan de uiteinden van de lengte as zit
- Zorg ervoor dat profieldiepte voor en achter nagenoeg gelijk is
- Ververs de olie van je haakse overbrenging

Mooie auto by the way: Een zwarte R AWD op Sattelites is heel lang mijn droom auto geweest.

Goed om te weten! Er liggen nu namelijk winterbanden onder met achter beide wielen 5mm en voor is een band 8mm en de andere 6mm.... niet ideaal dus...
1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

Peultje

Eens met Kim. Olie in haakse overbrenging verversen want die is meestal schoon over tijd en stinkt daardoor verschrikkelijk. Ik heb ook de olie in het achterdifferentieel ververst. Van de voorste homokineet kan je beter het vet vervangen want het ding wordt door de nabijheid van de motor lekker warm en het vet vindt dit niet lekker en ook het rubber kan daar minder tegen. Ik heb er een nieuwe voorste homokineet, de achterste kan er niet af, met lekker nieuw rubber ondergetuft. Dit laatste is simpel te doen maar als het ding geen speling heeft en rubber is goed gewoon even nieuw lekker vers vet erin duwen. Verder er op letten dat de banden een beetje gelijk zijn. Dan is het bonk AWD techniek vrij probleemloos. Dus ik zou dat ding er maar weer onderschroeven. De wegenbelasting betaal je er toch al voor. Rijdt echt veel lekkerder en zeg nu zelf; je wilt toch geen proleet zijn met de tekst AWD op de achterklep en enkel de voorwielen aangedreven hebben?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

stefanvanderweele

Citaat van: Peultje op 12-02-2021 19:33:44
Eens met Kim. Olie in haakse overbrenging verversen want die is meestal schoon over tijd en stinkt daardoor verschrikkelijk. Ik heb ook de olie in het achterdifferentieel ververst. Van de voorste homokineet kan je beter het vet vervangen want het ding wordt door de nabijheid van de motor lekker warm en het vet vindt dit niet lekker en ook het rubber kan daar minder tegen. Ik heb er een nieuwe voorste homokineet, de achterste kan er niet af, met lekker nieuw rubber ondergetuft. Dit laatste is simpel te doen maar als het ding geen speling heeft en rubber is goed gewoon even nieuw lekker vers vet erin duwen. Verder er op letten dat de banden een beetje gelijk zijn. Dan is het bonk AWD techniek vrij probleemloos. Dus ik zou dat ding er maar weer onderschroeven. De wegenbelasting betaal je er toch al voor. Rijdt echt veel lekkerder en zeg nu zelf; je wilt toch geen proleet zijn met de tekst AWD op de achterklep en enkel de voorwielen aangedreven hebben?


Dank je wel Peultje (en Kim), goede info!
1984 SAAB 900 TURBO
1999 VOLVO V70R AWD

tomv70

Hallo Stefan,

woow gave Auto heel veel plezier ervan