Cruise control en zijn sporadische werking...

Gestart door Dionvr, 01-03-2021 20:53:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dionvr

Ik heb nogal last van een sporadisch werkende cruisecontrol. Ik heb wel een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar hoop dat iemand het kan bevestigen.

Wanneer doet die het wel?
Bij koud weer (onder circa 5 graden), de cruise control werkt dan de eerste keer dat je hem activeert. Met een beetje geluk doet die het dan een tijdje, soms werkt Resume, soms is het na een keer remmen afgelopen. Ook heb ik het gevoel dat bij een flinke hobbel (snelweg / overgangen in het wegdek) hij soms afslaat. Als die werkt doet die het ook uitstekend, harder, zachter etc etc. Hij pakt mooi snel op. 

Wat heb je al vervangen?
Ik heb beide pedaalschakelaars (rem en koppeling) vervangen door nieuwe originele Volvo schakelaars.

Ik gok op het relais, maar voordat ik deze willekeurig vervang hoop ik dat er wellicht nog andere tips zijn of mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad...).

Christiaan850R

Heb je de pedaalschakelaars ook afgesteld?

Died850

Dit klinkt als symptomen die ik ook had met mijn cruisecontrol van de 850. Uiteindelijk na het wisselen van het relais geen problemen meer.

TBoss3

Ik heb ook soortgelijke problemen gehad, na vervangen van het relais waren een groot deel van de problemen verdwenen.
Echter waren niet alle problemen verdwenen; cruise control schakelt pas laat in (zakt eerst 10 km/h terug) en versnellen via cruise control is onmogelijk.
Gok dat er toch ergens wat problemen zijn met het vacuüm systeem. Maar de basis werkt en dat is voor mij prima!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

arjenT5R

De draadjes bij de hendel willen nog wel een breken even de stuurkappen loshalen en je weet het snel genoeg.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Christiaan850R

Citaat van: TBoss3 op 02-03-2021 10:33:40
Ik heb ook soortgelijke problemen gehad, na vervangen van het relais waren een groot deel van de problemen verdwenen.
Echter waren niet alle problemen verdwenen; cruise control schakelt pas laat in (zakt eerst 10 km/h terug) en versnellen via cruise control is onmogelijk.
Gok dat er toch ergens wat problemen zijn met het vacuüm systeem. Maar de basis werkt en dat is voor mij prima!

dat eerst heb ik ook. je moet nog ff t gas vasthouden voordat de cruise control bij is.

bij mij komt het door een versleten gaskabel. die gaat te zwaar waardoor t systeem laat reageerd

Wouter96

Reageert t systeem niet laat omdat t op vacuum is? Mijn gaskabel is prima en moet toch t gaspedaal vasthouden totdat de cc het overneemt.

Chris

Citaat van: Wouter96 op 03-03-2021 08:54:03
Reageert t systeem niet laat omdat t op vacuum is? Mijn gaskabel is prima en moet toch t gaspedaal vasthouden totdat de cc het overneemt.

Idem hier. Eerlijk gezegd ken ik ze niet anders.. de cc was al langzaam toen ik "vroeger" met toen nog relatief jonge 850's reed.

Jerra

Ik vind mijn cruise control ook erg langzaam, hij deed het weer na het vervangen van een rubber bochtstukje.

Alleen als ik het gaspedaal helemaal loslaat en dan de cruise control activeer trekt hij het pedaal wel zelf weg, ik hoef hem niet te helpen.
Het duurt wel 2 seconden voordat het toerental begint op te lopen dus in de praktijk druk ik op het knopje en laat ik een heel klein beetje gas los, en dan voel je hem onder je voet vandaan trekken en haal ik mijn voet van het pedaal.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Ries van de Zilverschuit

Herkenbaar, dat wegtrekken van het gaspedaal na een bepaalde reactietijd. Rij ik eenmaal op de cruise control dan vind ik het systeem zeker niet langzaam meer. De motor reageert direct als ik handgas geef of de snelheid verminder. Af en toe moet ik even onder het dashboard duiken om het palletje van het ventiel voor het koppelingspedaal (nooit die van de rem) weer helemaal uit te trekken zodat hij zich weer kan stellen. Dat het weer zover is, merk ik weer vanzelf. Doet de cruise control het ineens niet meer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter96

Je went er aan, zoals Jerra er mee rijd doe ik ook. Hij trekt gemakkelijk (maar laat) het gaspedaal onder je weg maar ik houd hem vast om niet teveel snelheids-wisseling te hebben. Irritant voor je medeweggebruikers. Als de cc eenmaal het gaspedaal vast heeft gaat versnellen en vertragen erg snel op de cc.

Jerra

Ik sluit mij aan bij deze toevoegingen!
Eenmaal op druk reageert het systeem erg vlot en houd hij de snelheid zeer accuraat vast!
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Dionvr

Bedankt voor alle antwoorden, we gaan aan de slag en ik laat weten hoe het afloopt!

Qua werking (en het soms wat langzaam oppakken) ben ik bekend mee, bij mijn vorige 850 werkte het altijd volledig naar behoren. Des te meer mis ik het nu.


Citaat van: arjenT5R op 02-03-2021 11:08:59
De draadjes bij de hendel willen nog wel een breken even de stuurkappen loshalen en je weet het snel genoeg.

Zal het eens nakijken, maar toch blijft het raar dat die het dan bij koud weer goed doet?

Christiaan850R

x40's hebben een zelfde cruise control systeem. ook op vacuum maar reageert veel sneller. heb al t vacuum bij mn 850 nagelopen of vervangen, en blijft traag.

met een handpompje kon ik zien dat de 850 veel meer vacuum nodig was om de gasklep in beweging te krijgen in vergelijking met de v40.

Wouter96

Kon je zien of 1 van de onderdelen heel anders was? Ik kan me zo voorstellen dat de balg bij t gaspedaal van de v40 de kleiner is? Daar zit t meeste volume in. Misschien leuk om te kijken of je die in je 850 passend krijgt  ;D