olielampje komt op - olieniveau is goed

Gestart door okapi, 06-03-2021 15:44:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

okapi

V70 Classic, motor: B5244S2, 10-1999, 320.000 km

Na een langere rit (50 km) komt het olielampje op bij stationair. Buitentemp: 10 graden C.

Ik weet dat ik eerst de sensor moet controleren.
Maar heeft iemand dit verschijnsel al aan de hand gehad?

Ik probeer efficiënt te zoeken.
m.vr. gr.

The Demon

Oliedruk schakelaar defect, of oliepomp gaar.

KIM

Of de O-ringen tussen carter en blok

NinaPaul

Of een verstopte zeef/aanzuigbuis.... of de afdichting ervan.... of...

Keuzes genoeg :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

aloisdecroon

olie vuldop losdraaien en kijken hoeveel olie er boven in de kop komt, de nokken mogen best wel badderen in de olie, anders is op dat moment de oliedruk toch echt wel laag...

discovery

Citaat van: KIM op 06-03-2021 16:42:46
Of de O-ringen tussen carter en blok
Niet voor niets eens van de populairste topics op het V70forum:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852

okapi

Dank je wel grrroovedude voor een heel mooie link.
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=31236

Maar wie is die Dennis naar wie verschillende posts naar verwijzen?

m. vr. gr.

FrankvdAa

Volgens mij van Volvo Service Uden, maar krijg zo geen website daarvan gevonden.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

discovery


Peultje

#9
Die O-ringen vervangen tussen de carterpan en het onderblok, de oliekoeler en van de olieleidingen is zelf ook goed te doen. Een dikke ochtend werk. Beetje gefrot om de pan er onder weg te krijgen als die los is, dacht dat het subframe een beetje in de weg zit, maar absoluut niet onoverkomelijk. Je krijgt wel vieze handen want het druipt behoorlijk.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

T5-4life

Ik haal het liefst de carterpan op vrijdagmiddag er af en ga dan maandagochtend weer verder
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

okapi

Beste mensen, mijn probleem is opgelost.

Eerst gezocht in de richting van de o-ringen tussen carter en blok.
Één o-ring was ietsje naar binnen gezogen. Alle o-ringen vervangen.
Helaas, probleem nog hetzelfde.
Ergens anders las ik over een los geraakte zeef in de olie aanzuig bius.
Dus wederom de carterpan onderuit halen.
EN JA HOOR !!!!!
De zeef was een beetje omhoog geraakt. Licht er op drukken en de zeef ging tot aan de smallere ingang van de buis.
Dir plus een beetje vuil uit de carter en de zeef is nagenoeg geheel geblokkeerd.
Een nieuwe aanzuigbuis (deze nieuwe is van kunststof) gemonteerd en het probleem IS OPGELOST !!!!!!
Ik denk nu dat dat ene o-ring iets naar binnen gezogen was door de ontstane vacuüm aan de ingang van de oliepomp.

CONCLUSIE: Mocht je alle o-ringen tussen carter en blok willen vervangen, vervang meteen ook de olie aanzuigbuis .

gero

Citaat van: okapi op 03-04-2021 21:44:41
Beste mensen, mijn probleem is opgelost.

Eerst gezocht in de richting van de o-ringen tussen carter en blok.
Één o-ring was ietsje naar binnen gezogen. Alle o-ringen vervangen.
Helaas, probleem nog hetzelfde.
Ergens anders las ik over een los geraakte zeef in de olie aanzuig bius.
Dus wederom de carterpan onderuit halen.
EN JA HOOR !!!!!
De zeef was een beetje omhoog geraakt. Licht er op drukken en de zeef ging tot aan de smallere ingang van de buis.
Dir plus een beetje vuil uit de carter en de zeef is nagenoeg geheel geblokkeerd.
Een nieuwe aanzuigbuis (deze nieuwe is van kunststof) gemonteerd en het probleem IS OPGELOST !!!!!!
Ik denk nu dat dat ene o-ring iets naar binnen gezogen was door de ontstane vacuüm aan de ingang van de oliepomp.

CONCLUSIE: Mocht je alle o-ringen tussen carter en blok willen vervangen, vervang meteen ook de olie aanzuigbuis .

Goed om te weten, bedankt ;)