Motorstoringslampje brand, maar geen foutmeldingen

Gestart door fieldhof, 15-03-2021 11:27:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fieldhof

Sinds een maandje loopt de motor van mijn 850 T5 (AUT '96) niet meer lekker soepel, vooral bij koude motor. Bij stationair hikt de motor soms plots en gaat ook net zo snel weer weg. Het is ook merkbaar bij gebruik cruise control, dan hikt / bokt de motor af en toe. Het motorstoringslampje ging nooit branden, maar niet zo gek als het lampje kapot is. Na vervanging van het lampje brand die constant, Ik heb 'm inmiddels al een paar keer proberen uit te lezen met de android app 850 OBD II en met torque, maar beiden geven geen foutcodes. Hoe kan dit eigenlijk?

Wat ik al heb geprobeerd om het hikken / bokken op te lossen:
- MAF gewisseld
- Voorste relais (wat boven de fan zit) al vervangen
- Zat een scheurtje in de slang van de stationairregelaar naar het inlaatspruitstuk, maar daar zit inmiddels een andere op
- Ben al rond geweest met remmenreiniger, maar geeft geen verschil

Eind 2019 / begin 2020 heb ik de volgende zaken vervangen en naderhand liep de motor prima
- Vacuumslangen zijn vorig jaar vervangen voor siliconen
- Lambdasonde vervangen (Bosch exemplaar)
- Alle intercooler slangen vervangen voor siliconen
- Bougies (OEM), bougiekabels (Bougicord),  verdeler en verdeelkap (Bosch) vervangen
- Carterontluchting
- Turbo membraam
- Brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter
- TCV (Pierburg)
- Thermostaat

Wat kan het nog meer veroorzaken?

Edit: 850 toegevoegd

volvobug

#1
Vanwege jouw opmerking "vooral bij koude motor" moet ik als eerste denken aan de temperatuursensor of de bekabeling van deze sensor. Is de sensor al eens vervangen?

En met de leeftijd van onze auto's kunnen er, afhankelijk van de staat van het onderhoud, meerdere problemen spelen. Zijn bijvoorbeeld de accukabels al eens vervangen? Brakke kabels en klemmen kunnen ook voor rare afwisselende problemen zorgen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

fieldhof

Citaat van: volvobug op 15-03-2021 11:37:55
Vanwege jouw opmerking "vooral bij koude motor" moet ik als eerste denken aan de temperatuursensor of de bekabeling van deze sensor. Is de sensor al eens vervangen?

En met de leeftijd van onze auto's kunnen er, afhankelijk van de staat van het onderhoud, meerdere problemen spelen. Zijn bijvoorbeeld de accukabels al eens vervangen? Brakke kabels en klemmen kunnen ook voor rare afwisselende problemen zorgen.

Ik neem aan dat je de watertemp sensor bedoeld? Deze is nog niet vervangen, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat die voor dat hikken kan zorgen. Als ik de connector van de temp sensor eraf haal, dan kan ik toch bekijken of het door de temp sensor komt? Kan me voorstellen dat de ECU in een andere modus gaat lopen als die geen temp signaal heeft. Als die dan fatsoenlijk loopt dan moet het haast wel aan die temp sensor liggen toch?

Accu kabels zijn nog origineel, zal de kabels eens controleren

Wouter96

Alle ''hoofdverdachten'' zijn wel aangepakt zo te horen. Zoals volvobug al zegt, kvt-sensor is ook wel verstandig om (preventief) te vervangen. Maar zou een hik volgensmij niet echt verklaren, meer gekoppeld inhouden/hoog verbruik/...

ik heb zelf een hele hardnekkige hik gehad, net als jij vacuum, onsteking, MAF, tps, ... nagelopen. Uiteindelijk was t opgelost door alle connectoren en bekabeling schoon te maken. Er zat van die groene oxide op, met een compressor en contact-reiniger alles langs gelopen.

fieldhof

Citaat van: Wouter96 op 15-03-2021 13:38:09
Alle ''hoofdverdachten'' zijn wel aangepakt zo te horen. Zoals volvobug al zegt, kvt-sensor is ook wel verstandig om (preventief) te vervangen. Maar zou een hik volgensmij niet echt verklaren, meer gekoppeld inhouden/hoog verbruik/...

ik heb zelf een hele hardnekkige hik gehad, net als jij vacuum, onsteking, MAF, tps, ... nagelopen. Uiteindelijk was t opgelost door alle connectoren en bekabeling schoon te maken. Er zat van die groene oxide op, met een compressor en contact-reiniger alles langs gelopen.

Doordat je de TPS noemde ben ik daar maar eens gaan kijken. Met dat ik de kabel van de TPS raakte ging de auto ook weer hikken. Paar keer vaker geprobeerd en iedere keer begon die te hikken. TPS losgehaald en deze bleek al een keer vervangen te zijn voor een niet Bosch exemplaar en gemonteerd met 2 o ringen (originele en die bij de 'nieuwe' TPS kwam) Toch maar een oude Bosch van het schap gehaald en alles weer terug gemonteerd en nou loopt die vooralsnog weer goed.

Dankjewel Wouter!

fieldhof

De motor loopt weer goed, alleen brand het motorstoringslampje nog steeds, zelfs na verwijderen foutcodes (die die nog steeds niet heeft). Iemand een idee?

Jerra

Hoe lees je hem uit? '96 zie ik dus je hebt een poort onder het muntenbakje en waarschijnlijk geen diagnose systeem meer onder de motorkap.

Met een OBD reader en een app kom je niet zo ver met ECU storingscodes. Er is wel een specifieke 850 app, ik weet niet of die bij de ECU kan.

Het makkelijkste is de methode van het LEDje en het knopje.
Als hij dan 1-1-1 terugseint weet je zeker dat je geen foutcodes hebt.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

V70geRwin

Citaat van: fieldhof op 17-03-2021 13:11:04
De motor loopt weer goed, alleen brand het motorstoringslampje nog steeds, zelfs na verwijderen foutcodes (die die nog steeds niet heeft). Iemand een idee?

Hoe heb je de codes er uitgehaald?

Normaal gesproken gaat het lampje ook weer uit als het probleem is opgelost, dat kan een paar cycli duren. De code blijft dan wel staan in het geheugen.

Maar het is ook raar dat je geen code hebt terwijl het lampje wel aan is, want lampje aan betekent een fout code.

KIM

Ik denk ook dat je de fout in de uitleesapparatuur moet zoeken.
Het lampje wordt alleen aangestuurd bij een permanente storing.

hilko73

Denk eraan dat je de 850 OBDII app zélf moet vertellen welke ecu in de auto zit, en ook wat de app allemaal moet uitlezen. De app kan ook met motronic overweg dus het zou moeten kunnen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

fieldhof

Citaat van: V70geRwin op 17-03-2021 14:51:18
Hoe heb je de codes er uitgehaald?

Normaal gesproken gaat het lampje ook weer uit als het probleem is opgelost, dat kan een paar cycli duren. De code blijft dan wel staan in het geheugen.

Maar het is ook raar dat je geen code hebt terwijl het lampje wel aan is, want lampje aan betekent een fout code.

Met de 850 OBD-II app, heb gewoon op ClearDTC geklikt en alles verwijderd (ook al kon die geen codes vinden). Lampje brand nog steeds. Ik verwacht dat dit probleem er al veel langer in zit, aangezien het lampje van de motorstoring kapot was.

Citaat van: KIM op 17-03-2021 23:50:08
Ik denk ook dat je de fout in de uitleesapparatuur moet zoeken.
Het lampje wordt alleen aangestuurd bij een permanente storing.

Ik kan de km standen en live data wel gewoon uitlezen, dus zou niet precies weten wat er dan mis moet zijn met de uitleesapparatuur?

Citaat van: hilko73 op 19-03-2021 15:19:19
Denk eraan dat je de 850 OBDII app zélf moet vertellen welke ecu in de auto zit, en ook wat de app allemaal moet uitlezen. De app kan ook met motronic overweg dus het zou moeten kunnen.

Ik heb het eerst geprobeerd door alleen m'n eigen ECU aan te klikken en later heb ik alles aangeklikt, maar hij vind maar geen codes.

Ik merk trouwens niet dat de motor raar loopt oid, het enige wat me een beetje opvalt is dat ik boven de 12ltr per 100km zit kwa verbruik. Ik heb een 2.5 20v gehad en daar kwam ik juist rond de 8~9ltr per 100km.

Kan ik trouwens de ECU (en evt AUT bak en ECC e.d.) ook uitlezen d.m.v. knippercodes? Zoja, dan bestel ik zo'n OBD plug en maak er een paar knopjes met ledjes op. (Iemand die hier een linkje heeft naar de pinout van de OBD plug?

V70geRwin

Heb zelf een oud xp laptopje met volfcr er op en een odb naar USB kabel. Werkt perfect voor uitlezen en resetten.

Kan je volfcr zo toesturen.

fieldhof

#12
Citaat van: V70geRwin op 08-04-2021 13:37:33
Heb zelf een oud xp laptopje met volfcr er op en een odb naar USB kabel. Werkt perfect voor uitlezen en resetten.

Kan je volfcr zo toesturen.

Kan ik M4.3 uitlezen met Vol-fcr dan? Dacht dat die alleen voor M4.4 geschikt was? Gaat om een 850 wat ik heb, excuses dat het niet duidelijk in mijn eerste post stond

KIM

M4.3 kun je wel uitlezen met VOL-FCR ja.
Afgaande op je verhaal denk ik dat je dan de bekabeling van het lampje eens moet checken. Ik verwacht dat daar de storing zit ipv in je motormanagement.

fieldhof

Citaat van: KIM op 10-04-2021 16:47:59
M4.3 kun je wel uitlezen met VOL-FCR ja.
Afgaande op je verhaal denk ik dat je dan de bekabeling van het lampje eens moet checken. Ik verwacht dat daar de storing zit ipv in je motormanagement.

De versie wat ik heb geeft aan dat je een ledje met een knop moet plaatsen tussen bepaalde pinnen, dus waarschijnlijk heb ik dan een oude versie?

Toen de TPS sensor niet goed was en de auto heel beroerd liep verwachte ik codes, maar kreeg maar niks terug. Normaal zou ik verwachten dat de auto wel foutcodes zou krijgen, omdat de waardes van de TPS gewoon niet goed waren. Vandaar dat ik het uitlezen ook voor elkaar wil krijgen