Bumper reparatie

Gestart door cornelis-b, 23-05-2021 21:57:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Na een lange tijd repareren van R bumpers ben ik daar om medische reden mee gestopt en heb ik besloten een handleiding te maken zodat iedereen die een beetje handig is deze reparatie zelf kan uitvoeren. Het belangrijkste wat je moet hebben is geduld en verder het volgende:

Binddraad, ik gebruikte deze: https://www.hendrikjan.nl/hendrik-jan-korfje-verzinkt-draad-1-25-mm-x-25-meter.html
Boormachine met een 1.5mm of 2.0mm boortje
Dremel met diverse slijpstiften, ik gebruikte de stiften met "stenen kopjes"
Zijkniptang en een kombinatietang
Nieuwe en zeer scherpe schaar om de koolstofband mee te knippen
Thixotrope epoxyhars en harder ( 300 gram verpakking is voldoende ), mengbekers en platte wegwerpkwasten
UD koolstofband 10 cm 340 gr/m² afhankelijk van de breuk of scheur 1 of 2 meter.
De hars en koolstofband is te bestellen of af te halen bij: www.polyservice.nl de mengverhouding is 1 deel harder en 2 delen hars, ik gebruikte hier een digitale keukenweegschaal voor.


Het komt voor dat je zonder dat je het weet een bumper hebt waar al eerder aan is gerepareerd en vaak is dat gedaan met polyesterhars en een glasvezelmat het is dan zaak met de dremel alle oude reparatieresten weg te slijpen voor je met de daadwerkelijke reparatie kan beginnen. Als eerste begin je naast de scheur een paar gaatjes te boren, dit doe je aan beide kanten. Dan knip je van het ijzerdraad stukjes van ongeveer 6cm lengte en maakt daar een U van doe je van af de buitenkant door de tegenover elkaar liggende gaatjes steekt. Nu pak je de combinatietang en neemt de twee delen van het Utje in de bek en begint te draaien zodat je de breuk strak tegen elkaar "twist"

Hier een paar foto's van een bumper die al eens met glasvezel was gerepareerd, voor een hoop reparaties werkt het prima maar voor een bumper die aan trilling onderhevig is gaat het toch weer kapot.





Zo zag de bumper er uit toen alle glasvezel was weg geslepen en "gehecht"


Wat gaatjes geboord en de scheur naar elkaar toe getwist en toen met de dremel de binnenkant van de bumper goed opgeruwd voor de hechting van de hars.


Tussen de ijzerdraadjes wat kleine stukjes koolstofvezel aangebracht, als dit eenmaal is uitgehard vergemakelijkt dit het verwijderen van de ijzerdraadjes. Dit uitharden kost wel 24 uur dus je moet geen haast hebben, eenmaal uitgehard knip je met de zijkniptang aan de buitenkant de ijzerdraadjes door en trekt ze dan via de binnenkant uit de bumper.



Hierna pak je de dremel en ga je de boel weer ligt opruwen om de hechting van de volgende laag te bevorderen, Veeg het slijpsel wat hier vanaf komt met een kwast bij elkaar en bewaar dit. Knip een deel koolstofband wat de scheur overlapt, gewoon even op de plek leggen en de juiste maat afknippen. Maak weer wat hars aan en smeer de binnenzijde van de bumper hier mee in en leg het geknipte deel band op zijn plaats en dep deze met de kwast in de hars, zorg er voor dat deze goed verzadigd is. Nu is het weer 24 uur wachten.



Na het uitharden zal je merken dat zeker de randjes wat scherpe plekken hebben maar geen nood dat slijp je met de dremel weg en je veegt het slijpsel bij elkaar. Waarom bewaren van het slijpsel: Als blijkt dat de scheur aan de buitenkant van de bumper zoals bij deze het geval was niet helemaal gesloten is omdat er wat materiaal ontbrak dan maak je een klein beetje hars aan en mengt hier het slijp poeder door waarmee je het openstaande deel "dicht plamuurt" en ook dit kost weer 24 uur uitharden.


Daarna kan de bumper naar de schadehersteller / spuiter, ga zelf niet met plamuur aan de gang want dat vind de spuiter niet prettig en als je dan de bumper op gaat halen zal dit het resultaat zijn.




Net als bij de grotere reparaties pak je de reparaties van een gebroken spijl of spijlen op de zelfde manier aan. Ook hier is het eventuele voorgaande reparatie resten verwijderen met de dremel en is hij nog niet eerder stuk geweest dan is het ook hier weer een paar gaatjes boren en de scheur twisten met wat ijzerdraadjes.







Is de scheur weer mooi bij elkaar getwist dan gaan we ook hier net als eerder beschreven de binnen kant opruwen en tussen de draadjes wat koolstof indeppen, de volgende dag de draadjes er uit en dan de lapjes koolstof ook weer wat opruwen. Daarna weer wat koolstof op maat knippen en de scheur goed overlappen, omdat het in deze bochten wat lastig is om het goed op zijn plaats te krijgen zal je merken dat het af en toe wat vezeldraden loslaat, dep die gewoon weer vast met de kwast. Geen probleem want na uitharden moet je toch weer slijpen.





Na het slijpen van deze laag ziet het er ongeveer zo uit





Vooral om dat er best wat krachten op de spijlen staat tijdens het rijden, denk aan trillingen en winddruk is het beter om na deze laag nog een keer te ruwen en een extra laag koolstof aan te brengen die als deze is uitgehard nog een keer wordt geslepen.



En om het dan af te maken kan je hier een laagje zwarte lak overheen spuiten, dit kan natuurlijk ook bij andere reparaties aan de bumper dan spijlen.



Het kan ook zijn dat de bumper een tik heeft gehad maar dat de scheur nog wel mooi tegen elkaar aan staat, dan is het onzin om gaatjes te boren en kan je beter lijmen met Loctite 495 die perfect verlijmd voor dit soort klusjes. Na het lijmen is de procedure het zelfde alleen hoef je hier niet eerst wat kleine stukjes coolstof tussen de draadjes te leggen.








Mochten er vragen zijn stel die dan hier in het topic en niet via een privé bericht want dan heeft een ander niets aan de gestelde vraag. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Vergeet ik bijna te melden: Draag bij het slijpen een mondkapje want het slijpstof is niet best om in te ademen. Dit geld ook voor het opruwen van de bumper zelf maar vooral voor de koolstofvezels en de hars.









Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Michaell

Dank je wel, dat je deze kennis wilt delen!  :eusa_clap:

Sticky!

cornelis-b

Citaat van: Michaell op 24-05-2021 18:02:06
Dank je wel, dat je deze kennis wilt delen!  :eusa_clap:

Sticky!

Michaell ik heb deze reparaties altijd met plezier gedaan maar er komt een moment dat je, je ervaring moet delen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Dick

Dat doe je netjes Cornelis! Ook met duidelijke uitleg.

C.Sanders

Duidelijk verhaal!

Bedankt voor het delen van uw kennis/kunde!!  :)

Binnenkort zelf maar eens aan de klus...  ;)
1995 850 T-5R DOP
2014 V40 D4 R-Design Osmian Grey
2007 S40 1.6d Grey

C.Sanders

Op de site welke u aangeeft staan meerdere harders.
Welke adviseert u te gebruiken icm de Thixotrope epoxyhars?

Groet Christ 🙂
1995 850 T-5R DOP
2014 V40 D4 R-Design Osmian Grey
2007 S40 1.6d Grey

cornelis-b

Citaat van: C.Sanders op 05-11-2021 15:21:51
Op de site welke u aangeeft staan meerdere harders.
Welke adviseert u te gebruiken icm de Thixotrope epoxyhars?

Groet Christ 🙂

Christ,

Bij de GT 600 thixo hars gebruik je de 355 harder. Hou er wel rekening mee dat het uitharden 24 uur duurt en dat het de eerste uren lijkt dat er niets gebeurd. Je kan het altijd controleren aan de kwast die je hebt gebruikt hoe het er mee staat.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

C.Sanders

Bedankt voor uw reactie, Ik ga deze combinatie eens bestellen!

Zal snel foto's posten (VOOR / NA)  :D
1995 850 T-5R DOP
2014 V40 D4 R-Design Osmian Grey
2007 S40 1.6d Grey