raambediening auto up/down

Gestart door haasje, 22-07-2008 12:19:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

Hoe warmer kabels woden, hoe minder goed ze stroom geleiden, met als gevolg dat ze weer warmer worden etc.

UserID6342

Logische verklaring Erwin, warmte is hogere weerstand is dus uiteindelijk minder geleiding...

smeekens88

hee

zijn dat eigenlijk gewoone relais of zit er nog een weerstand in of zo.
ik heb het zelf ook ingebouwt bij mijn 850
maar ik heb gewoon een orgineel relais uit een sloper gekipt .

-D©©©L-

Citaat van: haasje op 19-06-2009 01:12:01
Hoe warmer kabels woden, hoe minder goed ze stroom geleiden, met als gevolg dat ze weer warmer worden etc.

Citaat van: Dirk342 op 19-06-2009 07:40:00
Logische verklaring Erwin, warmte is hogere weerstand is dus uiteindelijk minder geleiding...

minder geleiding = lagere stroom = minder warmte....

UserID6342

Die volg ik ff niet meer Marco, leg uit aub.  Ben het met Erwin zijn stelling eens en kan me daar ook in vinden, het antwoord van jou spreekt het tegen of ik lees het verkeerd...

razorx

#50
PTC effect bij koperdraad is redelijk verwaarloosbaar.
PTC effect wil zeggen dat de weerstand bij toenemende temperatuur stijgt.

Die raam motoren trekken simpelweg best veel stroom. Zeker als het na al die jaren toch wat stroever loopt.

Een wat dikker snoer voor de aanvoer zal wonderen doen.
Simpelweg, de weerstand van het snoer is te hoog, maar zal niet heel erg toenemen door de resulterende verwarming.

Check ook de dimensionering van de zekering en de draad daarnaartoe. Het is immers niet op dit gebruik ontworpen.
En her en der zullen de diverse connectoren ook wel een verhoogde overgangsweerstand hebben.

Gr,
Yits.

thuur

Citaat van: haasje op 17-06-2009 21:52:52
Dit laatste is nodig omdat ik bij mezelf al soms problemen heb als ik 2 ramen gelijktijdig omhoog of omlaag laat gaan. Soms gaat 1 van de ramen dan niet helemaal omhoog/omlaag.

Ik denk dat het komt door ouderdom/vervuiling. Er blijft gewoon te weinig stroom beschikbaar om een stroef lopende motor op gang te krijgen. Een stilstaande elektromotor trekt in theorie oneindig veel stroom, in de praktijk komt dat aardig uit.

Bij mijn 12 jarige V70 kan ik probleemloos alle 4 de ramen tegelijk bedienen, technisch is de werking hetzelfde als van een 850.


Gr ;)

haasje

Ik kan ze wel gelijktijdig bedienen, alleen gebeurt het dan regelmatig dat, indien ik de auto functie gebruik, de ramen niet helemaal open/dicht gaan. Druk ik alle 4 de knopjes gelijktijdig in zonder gebruik te maken van de auto functie, lopen ze wel door. Het probleem wordt dus veroorzaakt door die auto-relais die te vroeg uitschakelen. Ik vermoed dat dat gebeurt doordat de spanning en/of stroom tever inzakt en daardoor het relais uitschakeld.

johan1989

Besten, even een kick op deze post.

Wie weet er of dit schema (op pag.1) ook op de x70 van toepassing is?
En vervolgvraag, zou het ook mogelijk zijn om een relais van andere automerken erop te plaatsen? Of wil daar nog weleens groot verschil in aansluiting/werking zitten?
Lijkt me dat dat allemaal wel overeenkomt?

haasje

Volgens mij zit bij een X70 (in tegenstelling tot bij een 850) het relais verwerkt in het bedienpaneel, die op zijn beurt weer in het portier zit. Ik denk dat het wel werkend te krijgen is, alleen zal het wegwerken van de extra relais een stuk lastiger zijn.

ruurdp

Oef, ff afstoffen ;D.

Nadat jaren geleden  de bestuurderskant auto up al was gedaan. Nu afgelopen maandag samen met Michaell de bijrijderskant ook aangepakt: die heeft nu ook auto up en down. Wat een geweldige aanpassing  :eusa_clap:. Vrij eenvoudig om te doen trouwens.
Is dat ik geen zin heb om achterin electrische rambediening te realiseren maar anders zou ik die ook doen.

Aanradertje dit!

Jerra

Hé daar heb ik ook wel oren naar!
Hoe heb je dat gedaan dan?
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

ruurdp

Middels pagina 1 van dit topic  ;D: middenconsole er uit en extra relaitjes toepassen in de daar liggende bekabeling.