Motor start ,,loopt even en slaat daarna niet meer aan ,, opgelost LMM defect !

Gestart door thijsvanderplas, 22-06-2021 09:34:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thijsvanderplas

Hallo, ik heb een probleem met mn 850 2,0 T5R

Na demontage en montage  dashbord vanwege kraken. Kachel vernieuwd etc ,,,, Wil de motor na 10 min stationair draaien niet meer aanslaan.

Bobine uit voorzorg vervangen .
Nokkenas sensor =nieuw
Krukas sensor =  nieuw
Kabels en rotor= 1 Jaar oud
Brandstof druk gemeten =3 bar
Relais 103 check = ok
Brandstof euro 98

Vonk aanwezig .

Accu spanning 14 volt tijdens stationair

Heeft iemand nog een tip ?

Bedankt gr Thijs

Michaell

Mmmmmm. Het enigste wat mij zo te binnen schiet "als" er een relevantie is met het loshalen van het Dashboard is dat je mogelijk een slechte sleutelschakelaar hebt.
Dit is een groot blok die pal achter je contactslot zit en alle elektra aan/uit schakelt en daarmee ook je motor.

Het is mogelijk dat sommige dingen wel geschakeld worden en andere niet. Zo kan b.v. wel het dashboard oplichten, maar word er geen singnaal meer gestuurd naar het startmotor relais of weer andere dingen. Dit is een vrij grote en complexe schakelaar.

Het kan zijn dat deze al slecht was, maar dat het gefriemel aan het Dashboard dit net ff iets verder verstoord heeft.
Je zou ff een andere kunnen proberen (van de sloop, leen of nieuw) en kijken of dat werkt.

Slaat de motor als deze draait af als je aan de sleutel friemelt (niet aan draaien)?
Loopt de motor slecht als deze al loopt?
Draait de startmotor wel als je de motor weer wil starten?

Controleer voor de zekerheid ook alle andere stekkerblokken die achter het dashboard zitten. Contactspray doet ook vaak wonderen.
Anders zou ik het eerlijk gezegd niet weten.

thijsvanderplas

Dank voor je reactie,

Motor loopt eerst even goed 1,5 minuut ,,  daarna steeds onrustiger en valt vervolgens uit.

Daarna ook niet meer aan te krijgen.



Startmotor werkt verder prima aantal keer ook wat langer doorgestart .

Contactslot en stekkers maar even nalopen vanmiddag.


Michaell

#3
Wat mij net ook opvalt nu ik je eerste post nog een keer lees is dat je brandstofdruk maar 3 bar is. Volgens mij moet dat 6 bar zijn (kan iemand dit bevestigen?)
Dan zit ik ook te denken aan je pomp, brandstoffilter en brandstofdruk regelaar (relais 103 had je al gecontroleerd).
Het is mogelijk dat je motor dus te arm loopt en vervolgens niet meer kan draaien door brandstof tekort.
Als je LPG hebt (al denk ik het niet, maar je weet maar nooit), maar dan zou je kunnen proberen om op LPG te starten en kijken of de motor dat ook af slaat.

Maar het kan ook zo simpel zijn dat je brandstoffilter verstopt zit (kost je een pomp op termijn).
Deze kun je vinden rechts achter, onder de auto (iets groter dan een colablikje) ter hoogte van de achterste passagiersdeur. Is ongeveer even duur als een oliefilter, zo rond de €11,- en is eenvoudig te vervangen.

In dat geval zou het toeval zijn dat dit zich voordoet sinds het dashboard. Maar neem dit ook ff mee als je de kabels enzo hebt gehad.

Edit: Heb dit ff opgezocht en ik lees dat de brandstofdruk 43,5psi moet zijn. Dit is afgerond 3bar. Dus dit is OK (mehrzahl was mij net voor).  :)

mehrzahl

Brandstofdruk is volgens mij 3,8 bar (V70 T5 uit 99).
Als de motor niet meer start, dan zou je toch òf geen vonk hebben (contactslot, bobine, etc..) òf geen benzine? Dat moet je dan kunnen zien lijkt me (injectorrail lostrekken, bougie los en tijdens starten kijken of hij sproeit cq vonkt).

volvobug

Hoe heb je vastgesteld dat relais 103 OK is? Al eens geprobeerd zonder relais maar met overbrugging?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thijsvanderplas

Bedankt voor de reacties

Zojuist weer gestart met overbrugging relais 103  had ik al eerder gedaan ,,,

Gelijk 3000 toeren gemaakt 2 min lang ,,,,rookte flink. Motor loopt netjes
Toen stationair 2 min dat ging ook goed ,,,

Uitgezet en daarna opnieuw starten maar helaas sloeg weer niet aan .

Vanavond tool over de Bobine kabel heen om te kijken of hij vonkt. 

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Peultje

Bij een antenneringstoring slaat bij starten de motor aan en even valt even later weer uit en laat zich dan geruime tijd niet starten.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

thijsvanderplas

Oké Atteneringsstoring  ,,,vanwege demontage dashboard dan ?

Hoe los je dat op ?

)()()sT


Peultje

Dan kan het niet aan die ring die er niet in zit liggen
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thijsvanderplas

Ja snap ik Arjen,

Maar auto staat voor mn deur dus moet m dan slepen naar garage beetje lastig ,,,,

Ik ga de temp sensor koelwater en thermostaatvervangen mischien zit daar t probleem.

Te rijk mengsel waardoor het opnieuw starten niet meer lukt. 



)()()sT

#14
Je kunt je T-5R toch gewoon voor de deur uitlezen met OBD-1? ;)

Slechte start en loop kan inderdaad door een koelvloeistof temp-sensor komen, maar ff uitlezen of er foutcodes zijn.