Quaife diff schurend jankend geluid

Gestart door Jur-volvo850, 04-08-2021 17:11:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur-volvo850

Hallo allen,

Ik heb +/- een jaar geleden een Quaife LSD differentieel in mijn versnellingsbak gemonteerd.
Deze werkt super, echt een mooi stukje techniek  :o

Vorige week heb ik deze eens goed getest door één wiel in de drijfnatte berm te zetten en daarna stevig op te trekken.
Het wiel in de berm slipt dan behoorlijk meer als het wiel dat op de weg staat uiteraard...
Wanneer ik dit test, komt er een behoorlijke herrie uit de versnellingsbak, echt een jankend geluid.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8-32HQ8P2mA
(niet mijn eigen kanaal btw ::) )

Heeft iemand enig idee of dit normaal is, en/of wil iemand met een Quaife dit eens testen?  ;D

Het systeem werkt overigens goed, de auto komt vrij vlot van zijn plek af, ondanks dat er dus één wiel totaal geen grip heeft.

Mijn auto heeft geen traction control dus dit kan het geluid niet veroorzaken.

Op zich kan ik me voorstellen dat al die "wokkel tandwieltjes" in het diff behoorlijk lawaai gaan maken in extreme situaties...
Maar ben toch benieuwd naar jullie mening / ervaringen


Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

V70R^2

Dat geluid heb ik nooit gehad, en moet zeggen dst ik het aardig geprobeerd heb, zeker met nat weer werkt zo'n quaife overuren.

Wibren

Heb nu een platensper (Gripper) maar ik heb jaren met een Quaife gereden en herken dit geluid ook niet.
Ook niet na een dagje boenderen op het circuit.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Jur-volvo850

Hmm toch vreemd...
Op de (natte) weg kun je idd zo gek doen als je wil zonder dat er bijgeluiden ontstaan.
Het treedt pas op als het verschil in rotatiesnelheid van beide wielen erg groot is...
Ik ga er dan ook van uit dat het wel normaal is maar het klinkt niet echt fijn  :-\
Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

V70geRwin

Citaat van: Jur-volvo850 op 05-08-2021 12:34:01
Hmm toch vreemd...
Op de (natte) weg kun je idd zo gek doen als je wil zonder dat er bijgeluiden ontstaan.
Het treedt pas op als het verschil in rotatiesnelheid van beide wielen erg groot is...
Ik ga er dan ook van uit dat het wel normaal is maar het klinkt niet echt fijn  :-\

Olie peil van de bak nalopen of een keer verversen?

Jur-volvo850

Dat vond ik wel een goed idee! ;D Dus bakolie peil gecontroleerd en olie ververst.
Oliepeil was goed, bak olie zag er goed uit, afgezien van wat "glinstering" maar ga er van uit dat dat van de nieuwe lagers is (alle lagers in bak zijn nieuw)

Heb quaife ook even gemaild en kreeg dit terug:
"This does sound like normal behaviour. I have attached our functional checks for our differential. Please complete these check to confirm the differential is functioning as it should.
This is perfectly normal behaviour of our differentials. As the speed of the diff is always changing I would expect the noise highlighted in the video to also change. If the noise is consistent I would suggest it is not the diff making that noise."

Heb die functional checks ook uitgevoerd en diff werkt dan precies zoals het moet.

Ik denk dat het wel normaal is, het komt echt alleen voor als één wiel zo'n beetje stil staat en de andere als een gek gaat spinnen.
Als de kracht van het ene wiel naar het andere wiel "verplaatst" is door het diff, is het geluid ook snel weer weg.

Mocht iemand na aanleiding van dit verhaal toch eens gaan testen (één wiel in nat gras, andere wiel op asfalt) laat dat even weten wat er gebeurd, ben toch nieuwsgierig ;D
Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

Wibren

Ik heb in al die tijd dat ik een Quaife heb gehad wel gemerkt dat het diff pas goed z'n werk doet als beide wielen grip hebben.
Als een wiel geen grip had werkte het sperren ook minder; het vermogen werd niet naar het wiel gestuurd met het meeste grip maar naar het wiel
met het minste grip.

Nu met een Gripper veel minder tot geen last meer van, maar de werking is dan ook anders.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver