T5 motor in N/A inbouwen

Gestart door mehrzahl, 24-10-2021 11:52:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehrzahl

Waarschijnlijk het zoveelste topic op dit platgetreden pad, maar ik wil het even zeker weten. Ik heb mijn V70 T5 total loss gereden, en het lijkt erop dat hij niet meer te redden is. Dat is jammer, want de auto reed erg fijn. Omdat ik zeker wil weten dat ik alle opties heb bekeken, heb ik nog een paar vragen:
- is het te doen om de motor + bak over te zetten in een carrosserie van een 99/00 2.4 zonder turbo? Deze hebben meen ik toch ook een me7 motormanagement? Moet de kabelboom dan ook overgezet worden?
- als alternatief zou ik bv een 2.4T kunnen kopen, en dan het T5 blok overzetten. Ik meen dat de 2.4T ook wat vaker kapot gaan. Lijkt me makkelijker, al worden ze ook zeldzamer.

Ik begrijp dat het makkelijker is om precies hetzelfde model te gebruiken, maar dat is economisch niet zo rendabel. Er staan sowieso niet zoveel T5s te koop, en al helemaal geen met een defecte motor.

Luchtfietserij of toch wel te doen met een goede voorbereiding?

V70R^2

Vaak genoeg gedaan, maar je moet inderdaad de kabelboom en alles mee nemen. Ook isolatie en dergelijke is bij een turbo iets anders.

Ik zou liever een M4.4 kopen voor een swap, of zoals je zegt, al een turbo maar dan de 2.4t voor t5 vervangen.

mehrzahl

Maar als ik een m4.4 koop, moet ik de kop omwisselen vanwege de VVT. Toch? En T5s met M4.4 zijn ook niet gratis...

V70R^2

Ik bedoel dat de auto voor de swap dan al een .4.4 zou zijn ipv een me7.

Persoonlijk vind ik het nogal een gedoe om een non turbo om te bouwen naar turbo. Ik doe het niet meer, enkel nog 2.4t's wisselen voor t5 blokken o.i.d.

RoelNL

Je kan toch alles over zetten van je schade auto, het enige wat je dan nodig hebt goed chassis toch?

Grootste werk is denk ik de kabelboom goed in zijn geheel over zetten, wat je niet hoeft hoeft over te zetten van de kabelboom weer ik niet al denk ik dat de bekabeling naar de achterlichten misschien nog wel hetzelfde zijn?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Wouter96

Citaat van: mehrzahl op 24-10-2021 12:08:44
Maar als ik een m4.4 koop, moet ik de kop omwisselen vanwege de VVT. Toch? En T5s met M4.4 zijn ook niet gratis...

ME7 blok in een M4.4. kan ook. Je hebt daar wel wat meer werk aan: ombouwen naar rotor/verderlerkap of een kabelboom voor penbobines knutselen, vvt pulleys vastlassen/vervangen, mechanische gasklep, andere sensoren, ... In de blog van ''de Boeing'' staat dit behoorlijk uitgebreid beschreven. Ik heb het ook gedaan, mijn blog is wat compacter ;) Het viel mij achteraf wel mee wat het aan extra werk is, de meeste tijd zit in uitzoek werk en bij elkaar zoeken van onderdelen.

Als je je ME7 blok + kabelboom in een 4.4 chassis gaat zetten moet je wel rekening houden met veel werk, en ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Canbus en non canbus systemen mixen lijkt mij niet fijn. maar alles kan natuurlijk.

mehrzahl

Ik heb met veel plezier je blog gelezen. Het klinkt makkelijker dan het is, is mijn conclusie.

Wat ik nu overweeg, is om mijn hele blok (me7) over te zetten naar een 2.4T (4.4). Ik zal dan de VVT vast moeten zetten, en een plek moeten vinden voor het expansievat en het reservoir voor de stuurbekrachtiging.
Dan moet ik wel het spruitstuk van de 2.4T kunnen gebruiken, maar kan ik de uitlaatkant met turbo gewoon blijven gebruiken.  Omdat ik weet hoe mijn motor eraan toe is (voorzover je dat kan weten :-D) lijkt me het een goed idee om hem niet open te maken.  En ik kan gewoon de accessoirebeugel van de me7 gebruiken.

Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn dit realistische aannames? Kan ik de ECU van de 2.4T (eventueel geflashed met de T5 software) blijven gebruiken?




V70R^2

Goed idee!

Die ECU kan je idd houden, er zijn legio mogelijkheden mee. Vele forummers zijn je voor gegaan in de DIY tuning ;)

Jerra

En de VVT behouden is geen optie? ik dacht al eens gelezen te hebben dat je die tegenwoordig kan aansturen vanuit de M4.4.
De 2.5T 850 heeft ook al een M4.4, had die niet ook al VVT? dan zou je die ECU erin kunnen zetten om de functionaliteit te behouden.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Ries van de Zilverschuit

De 2.5T van een 850 heeft inderdaad M4.4, maar geen VVT. Dat is pas gekomen bij de ME7 in 1999. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

mehrzahl

Klopt inderdaad. Ik heb wel het idee dat door de VVT de respons veel vinniger is dan bij de 4.4 versies (afgaande op de proefritten die ik gemaakt heb). Maar je kan niet alles hebben.

Waar ik nog wel aan zat te denken is de ontsteking. De penbobines worden normaal gesproken niet aangestuurd in de oudere motoren. Is daar een workaround voor?

de Boeing

Of gewoon helemaal niks doen aan die VTT (mooi laten zitten dus), Gaat hier toch alweer dik 60.000km goed  ;D

Het ooit nog eens aansturen zou helemaal mooi zijn (AAN/UIT kon volgens mij al middels een m4.4 hack/mod, maar deze continu en variabel aansturen zoals Volvo het ontworpen heeft is nog wel iets lastiger schat ik... )

Penbobines aansturen vanuit zelftune met m4.4 is ook gewoon mogelijk, contacteer Maarten/Piet eens...

Wouter96

Citaat van: mehrzahl op 26-10-2021 16:21:40
Ik heb met veel plezier je blog gelezen. Het klinkt makkelijker dan het is, is mijn conclusie.

Wat ik nu overweeg, is om mijn hele blok (me7) over te zetten naar een 2.4T (4.4). Ik zal dan de VVT vast moeten zetten, en een plek moeten vinden voor het expansievat en het reservoir voor de stuurbekrachtiging.
Dan moet ik wel het spruitstuk van de 2.4T kunnen gebruiken, maar kan ik de uitlaatkant met turbo gewoon blijven gebruiken.  Omdat ik weet hoe mijn motor eraan toe is (voorzover je dat kan weten :-D) lijkt me het een goed idee om hem niet open te maken.  En ik kan gewoon de accessoirebeugel van de me7 gebruiken.

Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn dit realistische aannames? Kan ik de ECU van de 2.4T (eventueel geflashed met de T5 software) blijven gebruiken?






Blok lekker dicht laten als hij goed is inderdaad. Het enige dat wel echt verstandig is om preventief te doen is je carterpan er onderuit halen en de o-ringen vervangen van de pick-up etc. Ergens in mijn blog (1e pagina dacht ik) staat een linkje naar een hele duidelijke uitleg over welke o-ringen te vervangen. Dit kan oliedruk problemen geven als die o-ringen niet meer goed sluiten.

Wat betreft penbobines, ik heb er toen voor gekozen om het niet te doen omdat ik de wissel een beetje simpel wou houden. Maar ik denk wel dat het het uitzoekwerk waard is, mijn bougiekabels zitten toch wel erg krap onder de kunststof kap. Het stelt uiteindelijk ook niet zoveel voor, klein kabelboompje knutselen en de software (laten) aanpassen.

Succes met de ombouw.

mehrzahl

@Wouter96, dank voor je reactie. Inderdaad, de o-ringen in het carter, en het PCV systeem schoonmaken/vervangen. Het zou inderdaad handig zijn als ik de penbobines kan aansturen. Dat zou een hoop ombouwwerk schelen. Wie zou daar advies in kunnen geven?

Verder heb ik op SwedeSpeed gelezen dat de VVT nokkenas gewoon kan blijven zitten; als hij niet aangestuurd wordt, beweegt hij kennelijk niet.

Ik heb momenteel nog geen andere auto, maar voordat ik tot de koop overga, wil ik eerst weten of het überhaupt wel gaat wat ik wil. Vandaar al mijn vragen.

Wouter96

uiteindelijk kan alles ;) Ombouw naar penbobines kunnen meerdere mensen. Hier op het forum blijkbaar Maarten/Piet:

Citaat van: de Boeing op 27-10-2021 13:29:36
Penbobines aansturen vanuit zelftune met m4.4 is ook gewoon mogelijk, contacteer Maarten/Piet eens...

Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen de VVT gewoon laten zitten. Ik heb zelf voor ''peace of mind'' er voor gekozen om de pulley vast te lassen. Want volgens mij was er wel een soort distributie timing volgorde die moest garanderen dat de VVT pulley volledig tegen zijn dode punt aan stond tijdens timing (weet ik even niet meer
zeker). Ik heb ook de VVT solenoid vervangen voor een mooie afblind plaat met pakking aangezien de 4.4 brandstofleidingen boven het blok langs komen in plaats van onderlangs. Dus zat de solenoid in de weg.