Volvo S70 T5 rare storing geen peil op te trekken. Wie kan mij helpen?

Gestart door volvo 850 20v, 18-01-2022 15:39:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

Zeker wel. Ik gebruik een ELM in de XC in combinatie met OBD Fusion op de iPhone

V702.5T

Bij mij was het uiteindelijk een brandstofpomp die langzaam doodging met 20000km voor dat duidelijk werd. Vlak ook een bobine niet uit, kan als hij warmer wordt ook enorm klieren vor hij echt de geest geeft en uit te lezen is. Ook bij mij van alles behalve lekker wegrijden als ie warm was bij dooraccelereren. als je tijdens de klachten op je bc kijkt, zie je dan een enorm verbruik?

FrankvdAa

Citaat van: volvo 850 20v op 19-01-2022 10:27:09
Het probleem is bij rustig rijden. In de 2 bijvoorbeeld over een drempel. Als ik het gas pedaal op een constante positie hou dan voel ik dat de motor aan het bij regelen gaat. Het blijft niet constant. Verder heb ik geen storingen en blijft het motor management lampje uit.

Dit doet mij erg denken aan mijn problemen met de R van jaren geleden.

Ik had echter geen meldingen over fueltrims, maar wel afslaan (altijd bij lage snelheid en veelal bij het verlaten van een rotonde; oneffe zoals bij een drempel) en dan erg slechte reactie op het gaspedaal. Doordat het destijds nog een automaat was, was daar ook niet mee te rijden.

Misschien een longshot, maar het kan geen kwaad om je LMM bekabeling even goed te controleren.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Michaell

Mocht de uiteindelijke boosdoener een vacuumlek zijn; vergeet dan niet dat ondanks dat je alle leidingen hebt vervangen, de boosdoender ook een defecte pakking kan zijn tussen je luchtinlaat (en als ik KIM zijn post zo lees, ook een mogelijke defecte uitlaatpakking oid. niet uitsluiten) en het blok. Ook kan valse lucht aangezorgen worden door een versleten o-ring van je injectoren of een sneaky scheurtje in dat vacuum boom ding bij je stationair regelaar (sorry, geen idee hoe dat ding heet. Maar hopelijk snap je wat ik bedoel.  :eusa_angel: ).
Ook zit er nog een pakking tussen je gasklephuis en je luchtinlaat.

Ik weet niet of en vieze MAF-sensor ook dit soort dingen kan veroorzaken, maar deze zou je kunnen reinigen om te proberen. Daar is een speciaal goedje voor.

Wat is de exacte foutcode die je had?
Wat je ook zou kunnen proberen, omdat het probleem zich niet altijd en direct voordoet is om inderdaad ff een OBD-II uitleze in je auto te pluggen en deze live-data laten registreren en opnemen terwijl je aan het rijden bent. Als het probleem zich dan voor gaat doen, zou je direct aan de live-data moeten kunnen zien wat er ineens piekt.

Edit: wat typo's. Ik kan al bijna niet overweg met een toetsebord op een smartphone, laat staan als die me ook nog eens continu wil corrigeren!  :)

volvo 850 20v

#19
De fout code die ik dan wel dan niet in beeld kreeg was: Long Term F/Ftrim partload.

Ook heb ik al gereden met de live data,.. om te controleren idd of ik rare afwijkingen zag. Ook dit was niet het geval.
Bobine heb ik ook al vervangen.
Inlaatpakking, gasklep, uitlaat, alle pakkingen gecontroleerd dmv. Remreiniger. Maar geen verandert toerental.

Gister avond er nog eens onder de auto gedoken. En de gehele brandstof tank ontluchting slangen bekeken. Vlak bij de brandstof tank zit een Roll over Valve. Daar zat een scheurtje in de slang. Deze vervangen en misschien was dit de boosdoener???

Edit: nog niet goed...

Ries van de Zilverschuit

Lijkt me sterk: maar toch even de evap checken of afdoppen? Als de afsluiter niet meer goed werkt, trekt-ie ook valse lucht.

Overigens is het toch nog niet gezegd toch dat perse te veel lucht een probleem is? We weten niet aan welke kant de fueltrims door de grens gingen. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvo 850 20v

Evap klep ook gecontroleerd en ook de 1 wegs klepjes die er tussen zitten

volvobug

Als je niet zeker weet of de lambdasonde de afgelopen 150K km al eens is vervangen zou ik dat zeker doen. Sondes geven zelden foutcode (tenzij de voorverwarming stuk is) maar gaan met het ouder worder, trager reageren. Net mensen zeg maar. Met als gevolg dat cruisen prima gaat maar reageren op lastwissel steeds minder "netjes" verloopt".

En als het niet de oorzaak van dit probleem is, is het in ieder geval goed voor je verbruik en motorsouplesse.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Geeft jouw foutcode een upper of een lower limit aan?
Ik bedoelde eigenlijk de exacte foutcode. Maar ik denk dat het hier gaat om EFI-231 (maakt zoeken wat makkelijker voor mij, zodat ik wat kan meedenken).

Dit zegt Vida erover (motronic 4.4 ECM):

---
Condition
The engine control module (ECM) receives information from the heated oxygen sensor (HO2S) about the fuel/air mixture in the idling and partial load ranges. If the fuel/air mixture deviates from λ=1 the short-term fuel trim will compensate for this by adjusting injection time so that λ=1 is achieved. When the short-term fuel trim makes an adjustment, the integrator median must be adjusted by the long-term trim. If adaptation needs to adjust to close to its maximum diagnostic trouble code (DTC) EFI-232 (idling range -0.48 ms - 0.40 ms) or diagnostic trouble code (DTC) EFI-231 (part load range factor 0.773 - 1.227) and the status message Upper limit (lean fuel/air mixture) or Lower limit (rich fuel/air mixture) will be stored. 

Substitute value
none.
Possible source

UPPER LIMIT
defective mass air flow (MAF) sensor
low fuel pressure
air leakage
faulty pulsation damper
faulty sensor signals.

Lower limit:
defective mass air flow (MAF) sensor
high fuel pressure
leaking injectors
leaking evaporative emission (EVAP) system
contaminated engine oil
oil level too high
faulty sensor signals. 

Fault symptom'ss
can result in high fuel consumption
may result in poor performance 
---
gevolgt door stap voor stap controle en foutoplossing.


Peultje

Citaat van: volvobug op 20-01-2022 16:28:23
Als je niet zeker weet of de lambdasonde de afgelopen 150K km al eens is vervangen zou ik dat zeker doen. Sondes geven zelden foutcode (tenzij de voorverwarming stuk is) maar gaan met het ouder worder, trager reageren. Net mensen zeg maar. Met als gevolg dat cruisen prima gaat maar reageren op lastwissel steeds minder "netjes" verloopt".

En als het niet de oorzaak van dit probleem is, is het in ieder geval goed voor je verbruik en motorsouplesse.
Kan ik (gedeeltelijk) bevestigen. Na er 140.000 km ingezeten te hebben, wat de gemiddelde levensduur van die dingen zou zijn,  en trouw zijn werk te hebben gedaan vond de APK keurmeester het CO gehalte in de uitlaatgassen bij 3000 rpm te hoog. Ik heb toen de voorste lamdasonde vervangen en het CO daalde weer naar (net) acceptabele waarden. Ook meen ik een lichte daling in het brandstofverbruik waargenomen te hebben maar een verbetering van de motorsouplesse is me niet opgevallen, dit is overigens gezien mijn bedaarde rijstijl ook niet verwonderlijk. Een foutcode werd niet gegeven.

Meneer of mevrouw Volvo 850 20v spreekt van een probleem dat zich af en toe voordoet. Dat kan ik moeilijk rijmen met een lurpe sensor. Dit misschien behoudens problemen in de connecties waar die dingen nogal gevoelig voor lijken te zijn. Sensoren met zelf gesoldeerde stekkers zijn zeer storingsgevoelig, ook niet originele lambdasensoren slikken onze bolides zeer moeizaam door.


Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

volvo 850 20v

Afgelopen weekend de voorste lambda sensor vervangen.

Tot nu toe geen last gehad van problemen..  dus durf wel te zeggen dat dat de boosdoener was.. maargoed ik ben vaker verrast... ;D