10V ECU Siemens BL.2 versus Siemens KK.2

Gestart door volvobug, 24-02-2022 21:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

In mijn 10V zit een Siemens BL.2 (ook wel Fenix hier genoemd) als ECU, onderdeelnummer 1275476. Auto is van 1997.

Wegens een vage storing waarbij ik de ECU wil uitsluiten, wil ik deze wisselen. Ik heb uit een partijtje onderdelen nog een Siemens KK.2 met onderdeelnummer 9432617 liggen. Uit een mogelijke productiecode op de ECU leid ik af dat die ook van 1997 zou kunnen zijn.

Googlen op "volvo 9432617" leert mij dat dit ook een ECU voor de 10V moet zijn. Is iemand bekend met beide versies en of er wel of geen verschillen in werking van het motormanagement zijn?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Ik heb nog eens verder gezocht.

De BL.2 heeft Siemens onderdeelnummer S103955411B. De KK.2 heeft Siemens onderdeelnummer S103955411C.

Via diverse onderdelensites wordt de BL.2 aanngeboden als afkomstig uit 1997 auto's en de KK.2 uit 1998 auto's. Daarmee denk ik dat de KK.2 een logische opvolger in de Siemens lijn is van de BL.2.

Vraag is dan nog steeds of er wijzigingen cq. verbeteringen zijn aangebracht in de "nieuwe release" en welk dat dan zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Lief dagboek,

Ik heb zojuist de BL.2 vervangen door de KK.2 en ben een stuk gaan rijden. De 10V rijdt er prima mee. Ik ga er dan maar vanuit dat beide versies uitwisselbaar zijn.

Toch blijf ik benieuwd welke wijzigingen voor Siemens aanleiding zijn geweest om er een nieuw onderdeelnummer (zowel voor Volvo als voor henzelf) aan toe te kennen.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Maestro12

Zou dat het verschil kunnen zijn tussen de 106 KW (12-'95 <-> 3-'00) en 103 KW (3-'99<->12-'00)  kunnen zijn??
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjen850

Check even de airco schakeling, en of de communicatie met de druksensoren werkt.

JeroenV70

Citaat van: Maestro12 op 25-02-2022 15:06:47
Zou dat het verschil kunnen zijn tussen de 106 KW (12-'95 <-> 3-'00) en 103 KW (3-'99<->12-'00)  kunnen zijn??

Dat lijkt me niet, want die 103 KW uitvoering is een 20-klepper.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Maestro12

Nee hoor, die van mij was gewoon een 10 klepper, bovendien de 20 kleppers hebben 125 KW
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjenT5R

#7
Er zit idd verschil in de airco sturing zoals Arjen ook aangeeft.
Pas daar mee op! 😫😁

Ik heb nog wel een 10v ECU slingeren ergens mag je wel hebben als je een wil testen?

De airco mag niet aan slaan met alles op auto en de airco uit.
Doet ie dat wel dan heb je de verkeerde ECU.

Btw... De 103 kW vanaf 00 zoals terecht aangegeven door Jeroen hierboven, heeft idd 20 kleppen en een denso motormanagement. Zoals me7 wideband en lmm en map sensor etc. Dus heel wat uitgebreider dan het vrij basale fenix.

Er zijn ook nog fenixen van 99 en 00 die zijn half canbus
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pcpg.janssen

Citaat van: arjenT5R op 27-02-2022 09:31:59
Er zijn ook nog fenixen van 99 en 00 die zijn half canbus

De Fenix ECU zelf heeft nooit CANbus gehad. Het enige wat in de 10 kleppers van 99 en 00 op de CANbus zit, zijn ABS en DIM (kilometerteller). Voor zover mij bekend zitten de overige componenten (waaronder de ECU) gezellig op de K-line (ISO 9141-2).
Bij de ME7 en Denso modellen zitten ECU, ETM (gasklephuis) en eventueel TCM (automaat) op de CANbus, samen met ABS en DIM.

Zie eventueel ook hier voor een schema.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!