850 T5 bokt bij constant gas

Gestart door ekk, 17-03-2022 19:51:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ekk

Afgelopen zaterdag samen met MikeyQR een aantal zaken uit kunnen sluiten. Helaas is het probleem nog niet opgelost, maar we zijn wel een stukje verder. Wat hebben we gecontroleerd/uitgesloten:

- Distributie stond er 1 tand naast, dit aangepast
- Luchtmassameter uitgewisseld
- ECU uitgewisseld
- Connector injectierelais gerepareerd

Het probleem was goed te reproduceren, alle bovenstaande stappen losten het probleem helaas niet op. De volgende stappen ga ik nu zetten:
- nieuwe bobine
- nieuwe temperatuursensor

En ik ga op zoek naar een andere computer, of in ieder geval de originele software.

ekk

Citaat van: Jerra op 25-04-2022 08:50:27
Wat is het nummer van de ECU? Ik heb nog een ECU liggen uit een voor mij onbekende auto, zou zomaar de juiste kunnen zijn.

Bijgevoegd een foto van de nummers op de ECU. Ik ben benieuwd of het dezelfde is.

Stefan

Als je een standaard ECU gaat gebruiken, deze is geschreven voor een standaard setup (ik weet verder niet wat er aan je auto is aangepast)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

ekk

Citaat van: Stefan op 25-04-2022 22:29:48
Als je een standaard ECU gaat gebruiken, deze is geschreven voor een standaard setup (ik weet verder niet wat er aan je auto is aangepast)

De auto is verder standaard, er is niets aangepast.


VolvoFreak89

Heb je topic doorgelezen. Wellicht zou je nog eens naar die brandstofdruk moeten kijken. Je hebt deze eenmaal gemeten, maar tijdens het rijden heb je hier geen zicht op, terwijl je juist tijdens het rijden problemen lijkt te hebben. Het zou goed kunnen dat je auto juist te arm loopt door:

- Kapotte brandstofdrukregelaar
- Kapotte brandstofpomp / gescheurd slangetje

Als je te arm loopt en je misfires hebt, verbrandt je mengsel dus niet en gaat het onverbrand de uitlaat in. Dan ruik je nog steeds benzine.

Ik heb een keer vergelijkbare problemen gehad. De auto reed voor geen meter. Bij lage belasting ging het ok, maar gas geven was huilen. Ik rook ook benzine en heb me een ongeluk gezocht omdat ik dacht dat de boel rijk liep. Brandstofdruk ook gecheckt maar natuurlijk alleen bij stationair, en daar leek alles prima. Daardoor heb ik niet gekeken op de plek waar het probleem was in mijn geval: de brandstofpomp. Het slangetje in de behuizing was gescheurd en lekte benzine terug, waardoor er wel benzine aankwam maar vooral onder belasting niet op de juiste druk. Hier kwam ik pas achter na het installeren van een breedband lambdasensor, die "zeer arm" aangaf.

In jouw geval kan het mogelijk een van die twee zijn. De brandstofdrukregelaar zit met een vacuumslang aangesloten aan je inlaat om te compenseren voor drukverschillen in je inlaatspruitstuk. De brandstofdruk moet namelijk ten opzichte van het inlaatspruitstuk constant zijn. Daar sproeit de injector naartoe, dus de druk bij de sproeimond is wat telt. Zo vloeit er altijd evenveel benzine. Onder vacuum, verlaagt de regelaar de druk, en onder turbodruk verhoogt de regelaar de druk zodat de relatieve druk altijd die 3 bar is. Is dat membraan stuk, en verandert de brandstofdruk niet mee als je gas geeft, klopt je brandstofmengsel dus niet meer en kan je richting de misfires gaan. Als je onder turbodruk gaat rijden zonder die compensatie, rijd je effectief met een lagere brandstofdruk en dus flink arm.

Bij je brandstofpomp, als die tijdens belasting niet genoeg druk op kan bouwen door ofwel slechte pomp of gescheurd slangetje in het brandstofpomphuis, krijg je hetzelfde.

Dus gezien je al het andere al hebt geprobeerd, misschien hier nog even naar kijken.

ekk

Bedankt voor de tips over de brandstofdruk, iets om ook nog naar te kijken in ieder geval. Hoe zou ik die druk rijdend kunnen meten?

Gisteren hebben we de bobine vervangen (nieuw Bosch). Na hoopvol starten en rijden van de eerste kilometers blijkt het probleem erger te zijn geworden... Nu gaat de auto ook bokken bij "normaal" rijden, veel vermogen vragen is dus niet meer nodig. Het probleem gaat wel weer bijna direct over. Dus even inhouden, soms een plof in de uitlaat, en dan doet hij het weer. Echter is de frequentie nu wel veel hoger, het gebeurt nu zeer vaak.

Ik kan er nog even geen verklaring voor bedenken. Ik ga in ieder geval de verdeler en rotor nog even bekijken, en de temperatuursensor moet nog vervangen worden (is al wel binnen).

Als er nog ideeën zijn dan hoor ik het graag...

VolvoFreak89

Het veilig bouwen van een setup waarmee je al rijdend de brandstofdruk kan meten ... is meer werk en kosten dan de brandstofdrukregelaar op je rail gewoon te vervangen en je brandstofpomp even uit de tank te lichten.

De drukregelaar is 2 torxjes van de brandstofleidingen en 2x 2 bouten. De brandstofpomp is 5 moeren, wat kabels losklippen en die zwarte ring losdraaien.

In de categorie 'stomme dingen', kun je altijd nog kijken of de vacuumslang naar je brandstofdrukregelaar niet verstopt of bekneld is ofzo, maar dat lijkt me sterk.

ekk

Vanuit de gedachte dat het probleem na een nieuwe bobine veel erger was geworden toch maar even de verdeler losgehaald. Ik heb de foto's bijgevoegd, maar dat lijkt toch op een "smoking gun".... De grondlaag voor de rotor lag gewoon los in het verbeterhuis, maar wordt wel gewoon meegenomen omdat hij geen kant op kan. Loopt echter wel aan, en is aardig beschadigd daardoor.

Dit roept gelijk een vraag op: Moet die grondplaat van de rotor niet vast zitten aan de nokkenas? Of is dit inderdaad een "los" systeem? Ik zal hier ook nog wel even naar zoeken op het forum en verder online.

Dit had ik natuurlijk veel eerder moeten controleren.... :eusa_shifty: beter laat dan nooit...

MikeyQR

Ja die zit normaal gesproken vast aan de nokkenas. :o

Maak is een foto van de nokkenas?

VolvoFreak89

Grondplaat van de rotor zit vast met een centraal M10 boutje. Als je de rotor eraf schroeft, zit de bout erachter - of wat ervan over is in dat geval. Dat plaatje haakt in met 2 metalen lipjes aan de achterkant zodat hij er maar op 1 manier in kan, wellicht heeft dit hem genoeg op zijn plek gehouden dat de motor nog wel draaide. Maar als het er verder los in lag verwacht ik dat dat allemaal redelijk beschadigd gaat zijn.

Is die bout afgebroken? Zit er nog een stuk in je nokkenas? Gelukkig draaien die nooit strak en kun je die er waarschijnlijk vrij makkelijk uit krijgen.

ekk

Ik had inmiddels gezien dat er een bout heeft moeten zitten onder de rotor... deze is echter nergens te vinden... Er ligt wel slijpsel in de verdelerkap, maar dit lijkt me geen hele M10 bout,, eerder het slijpsel van de rotor en verdeler.

Bijgevoegd 2 foto's van de nokkenas, de vraag is even hoe diep het gat normaalgesproken is en hoe lang de bout is. Er lijkt weinig draad te zitten in het eerste stuk van het gat... Maar eens verder onderzoeken, ik vraag me wel af of er ooit een bout ingezeten heeft...

MikeyQR

Ja dat is niet zo best.

Als de achterkant van het plaatje van de rotor heel is kan je die weer gebruiken.
Bout gat is wel diep genoeg normaal gesproken.
Denk dat er nog een reststand van de bout in zit nog.

Denk er nu wel aan als die het straks weer doet dat je kat nog is gesmolten en stukken in de demper zitten!
Tip haal de DP los en kijk wat zich daar heeft afgespeeld?
Wat ik al zei hij vonkt na en dat klopt dus als de rotor los ligt.

Ik heb dit geintje ook gehad met een Micra K11 die had ook een losgelopen rotor en die gaf ook uit het niets een vonk en die kat was gesmolten en de rest van de kat lag los voor de demper.

VolvoFreak89

#43
Denk ook dat daar nog een stukje bout in zit. Zijn tools voor, en ziet er niet heel schoon uit dus draait er misschien niet zo makkelijk uit als ik dacht. Is goed tot snot gedraaid, die bout. Of iemand is hem gewoon ronduit vergeten. Of heeft hem stukgedraait bij het aandraaien, het restant bout eruit gehaald en gewoon de rotor erop gedaan onder het mom van "niet mijn probleem".

Eerst goed schoonmaken, dan met een klein boortje voorzichtig een klein gaatje in het boutrestant boren en dan met een boutverwijderaar (soort omgekeerd boortje) in dat gat de bout eruit draaien.

ekk

Citaat van: MikeyQR op 02-05-2022 21:54:07
Ja dat is niet zo best.

Als de achterkant van het plaatje van de rotor heel is kan je die weer gebruiken.
Bout gat is wel diep genoeg normaal gesproken.
Denk dat er nog een reststand van de bout in zit nog.

Denk er nu wel aan als die het straks weer doet dat je kat nog is gesmolten en stukken in de demper zitten!
Tip haal de DP los en kijk wat zich daar heeft afgespeeld?
Wat ik al zei hij vonkt na en dat klopt dus als de rotor los ligt.

Ik heb dit geintje ook gehad met een Micra K11 die had ook een losgelopen rotor en die gaf ook uit het niets een vonk en die kat was gesmolten en de rest van de kat lag los voor de demper.

Het plaatje lijkt inderdaad nog heel. Ik zal eens proberen om het restant er uit te draaien met een bout verwijderaar. Weet iemand hoelang de originele bout is? Heb al wat zitten zoeken maar nog niet gevonden.

Wat is wijsheid? opboren en groter tappen? Of een helicoil? En is de nokkenas hol (als ik het smeringsschema bekijk dan lijkt dat er niet op..)?

De cat zal inderdaad wel overleden zijn nu..... die zullen we ook maar eens loshalen binnenkort voor een optische inspectie.