850 T5 bokt bij constant gas

Gestart door ekk, 17-03-2022 19:51:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MikeyQR

Nokkenas is niet hol.
Bout zelf durf ik niet te zeggen hoelang die is, wel is die het zelfde als bij de nokkenas sensor.
Je zou kunnen proberen de boel zo goed mogelijk schoonmaken en er een gatje in boren, dan evt een torx bitje in tikken en dan proberen de bout eruit te draaien.
Lukt dat niet uitboren en ik zou zelf opnieuw draadtappen daarin ipv een helicoil erin doen.

ekk

Binnenkort maar eens proberen hem te verwijderen, en anders nieuwe draad tappen. Duidelijk advies: geen helicoil.

VolvoFreak89

Waarschijnlijk is de boel schoontappen met originele draad voldoende, hij lijkt niet heel veel draad 'kwijt' te zijn. Ook als er 1 of 2 ringen kapot zijn, zal er nog voldoende over zijn om de bout normaal aan te draaien. Belangrijkste is dat je de nieuwe bout niet te strak aandraait, er komt geen kracht op te staan, en je wil niet dat de bout breekt.

arjenT5R

#48
Nee tappen wil niet hoor... Schoontappen wel idd zoals hierboven...

Je moet een cobalt boren setje kopen en een m7x1 tapset.
Beide van top kwaliteit geen Ali Brol.

En dan eerst zo goed mogelijk in het midden van de afgebroken bout een centerpuntje slaan. Vervolgens voorzichtig met 4mm een centergaatje boren tot je door de bout heen bent. Zo recht en zo goed mogelijk. Vervolgens met 6mm uitboren heel voorzichtig als het goed is kan je de gangen zien zitten nu. Vervolgens met tap 1 2 3 de resten uit het schroefdraad vogelen.

Anders een ander nokkenasje er in. Maar eerst dit maar proberen...

Een bout met kop 10mm heet geen m10 please 😫
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ekk

Citaat van: arjenT5R op 02-05-2022 22:44:20
Nee tappen wil niet hoor... Schoontappen wel idd zoals hierboven...

Je moet een cobalt boren setje kopen en een m7x1 tapset.
Beide van top kwaliteit geen Ali Brol.

En dan eerst zo goed mogelijk in het midden van de afgebroken bout een centerpuntje slaan. Vervolgens voorzichtig met 4mm een centergaatje boren tot je door de bout heen bent. Zo recht en zo goed mogelijk. Vervolgens met 6mm uitboren heel voorzichtig als het goed is kan je de gangen zien zitten nu. Vervolgens met tap 1 2 3 de resten uit het schroefdraad vogelen.

Anders een ander nokkenasje er in. Maar eerst dit maar proberen...

Een bout met kop 10mm heet geen m10 please 😫

Het is dus M7? Daar moet ik denk ik een tapsetje voor ophalen. Voor het gecentreerd boren kan ik wel een hulpstukje draaien verwacht ik.

Eerst de boutverwijderaar, en anders uitboren en tappen lijkt me de goede volgorde.

Bedankt voor de tips weer!

arjenT5R

M7 metrisch grof   ;D

Pas op met de boutverwijderaar... Als je hem afbreekt in de bout dan krijg je het helemaal nooit meer uitgeboord  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ekk

Citaat van: arjenT5R op 02-05-2022 23:02:15
M7 metrisch grof   ;D

Pas op met de boutverwijderaar... Als je hem afbreekt in de bout dan krijg je het helemaal nooit meer uitgeboord  ;D

Dat is ook waar.... Misschien toch gelijk maar uitboren en schoontappen. Wederom bedankt voor de tips!

arjenT5R

Je zou er zelfs eerst nog m6 in kunnen tappen. Dan heb je nog een 2e optie over. Why nut 😋
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

VolvoFreak89

#53
Citaat van: arjenT5R op 02-05-2022 22:44:20

Een bout met kop 10mm heet geen m10 please 😫

Excuus, verkeerd gezegd inderdaad. Kun je ook normaal over doen, betwetertje. Ben me weer bewust waarom ik nooit wat post hier, het is altijd van 0 tot pissing contest in onder de 7 seconden voor sommige stamleden hier. Toedels!  :eusa_clap:

ekk

Citaat van: arjenT5R op 02-05-2022 23:39:01
Je zou er zelfs eerst nog m6 in kunnen tappen. Dan heb je nog een 2e optie over. Why nut 😋

Ik twijfel of er voor M6 voldoende "vlees" overblijft in de boutresten? M5 doet dat beter, maar is weer iets minder sterk.... M5 en M6 tappen heb ik liggen, M7 niet trouwens. Eerst maar eens kijken hoe het boren gaat.

arjenT5R

#55
Citaat van: VolvoFreak89 op 03-05-2022 00:24:03
Excuus, verkeerd gezegd inderdaad. Kun je ook normaal over doen, betwetertje. Ben me weer bewust waarom ik nooit wat post hier, het is altijd van 0 tot pissing contest in onder de 7 seconden voor sommige stamleden hier. Toedels!  :eusa_clap:

Totdat iemand een M10 tap in z'n nokkenas draait. 😫
Gelijk offended🤣

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ekk

Het boorhulpstuk is klaar, nu eerst voor M6 (boortje 5 mm). Het boren en tappen wordt even een andere keer, vanavond nog andere verplichtingen. Wordt vervolgd...

DBJoran

Citaat van: ekk op 04-05-2022 19:41:09
Het boorhulpstuk is klaar, nu eerst voor M6 (boortje 5 mm). Het boren en tappen wordt even een andere keer, vanavond nog andere verplichtingen. Wordt vervolgd...

Mooie oplossing!

ekk

Hij zit weer in elkaar en loopt weer. ongeveer 7-8 mm draad kunnen snijden M6. Bout met locktite vastgezet, maar even aanzien of het houdt. Klein stukje gereden, maar dat zegt nog niet zoveel. Komend weekend maar even wat verder en ook wat meer vermogen vragen, dan weten we meer.

Nog even spannend dus....

ekk

#59
Weer even een update: Vanavond wat verder gereden en flink opgetrokken. Goed nieuws: het probleem is er nog niet weer geweest :eusa_clap:

Nog maar even aanzien, maar het ziet er goed uit. Ook maar even kijken of de reparatie houdt, we gaan het zien.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Nu nog even de koelvloeistofsensor vervangen (had ik al besteld) en de cat nakijken, genoeg te doen lijkt me.