850 T5 bokt bij constant gas

Gestart door ekk, 17-03-2022 19:51:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ekk

Citaat van: gero op 20-03-2022 06:49:05
ik weet niet waar je woont.kom zelf uit Breda

Ik heb je een PM gestuurd.

T5-4life

#16
De melding "disc" op de boordcomputer is een afkorting van disconnected. Heeft te maken met een slecht contact in de info-schakelaar zelf. Beweeg de knop maar eens axiaal
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

ekk

Citaat van: T5-4life op 20-03-2022 10:31:08
De melding "disc" op de boordcomputer is een afkorting van disconnected. Heeft te maken met een slecht contact in de schakelaar zelf
Duidelijk, dat zou dus niet direct gerelateerd hoeven zijn. Die schakelaar moet er toch nog een keer uit, het lampje doet het niet meer.

ekk

Weer even een update: met dank aan Gero heb ik een andere bobine kunnen testen, tot nu toe lijkt het probleem weg te zijn. Met de oude bobine deed het probleem zich constant voor, na wisselen was het weg. Bij een stukje rijden ook (nog) geen issue meer gehad.

De komende tijd maar even aanzien, ik zal nog wel een update geven.
Bedankt voor de tips en het meedenken!

ekk

Hoi allemaal, hierbij weer even een update.

Het probleem is helaas nog niet weg. Na het vervangen van de bobine wilde ik de oude nog een keer terugplaatsen, die gaf immers het probleem constant. Na terugplaatsen liep de auto echter ook goed.... Dit sluit denk ik de bobine uit (of ze zijn allebei defect...). Inmiddels hebben we de bougiekabels vervangen, de kabel tussen de bobine en de verdeler had een schuurplekje, en de kabels waren niet van Bosch. Na vervangen van de kabels en weer testen (hard optrekken) kwam het probleem weer terug, echter nu met een foutcode: 2-1-4 (krukas sensor). Deze hebben we inmiddels ook vervangen, maar het probleem is er nog steeds.

Net nog even uitgebreid getest wanneer het probleem zich voor doet. Bij rustig rijden (niet teveel toeren, max ~3500) is er geen probleem. Vol gas geven in lage toeren is ook geen probleem, als je maar van het gas gaat rond die 3500rpm. Rustig het toerental op laten lopen gaat de ene keer goed tot wel 5500rpm, de volgende keer gaat het toch weer mis (teveel vermogen gevraagd?). Hard optrekken (boven de 4000rpm, vol gas) geeft eigenlijk altijd wel het probleem. Als het probleem optreedt dan komt er een grote rookwolk van de auto (ik heb er achter gereden toen het probleem optrad). Een paar minuten de auto uit zorgt er op dit moment voor dat het probleem weer weg is. Op dit moment geen nieuwe codes gezien.

Wie heeft er nog tips? Of wellicht is er iemand in de buurt van Kampen die eens mee kan kijken (vergoeding geen probleem)?

MikeyQR

Is jou auto gechipt?
Kan best zijn dat je een fuel cut hebt bij te veel turbodruk.


ekk

De auto is inderdaad gechipped, maar kan dat verklaren dat hij eerder goed heeft gewerkt? Ook vraag ik me dan af waarom de auto blijft bokken, totdat je hem een paar minuten uitgezet hebt... zou dat kunnen bij zo'n fuel cut?

MikeyQR


Vulk

Vooral dat stinken uit de uitlaat doet e richting lmm denken, een slechte ontsteking veroorzaakt dat niet.

MikeyQR

Citaat van: Vulk op 16-04-2022 07:46:02
Vooral dat stinken uit de uitlaat doet e richting lmm denken, een slechte ontsteking veroorzaakt dat niet.

Is net of die verzuipt tijdens accelereren vandaar de zwarte pluim uit de uitlaat.

MikeyQR

#25
Even een update.
Gisteren de T-5 hier gehad om wat dingen uit te sluiten en uit te wisselen met mijn T-5R.
Het is een vaag probleem wat ze hebben met de T-5 en doet zich bij gewoon rijden niet voor.
Als je vol op het gas gaat vanaf 3000 rpm dan trekt die goed door 1x a 2x maar soms ook meteen dat die begint met een lichte hik, gelijk erna een harde plof in de uitlaat, de kat is al amper aanwezig deze is er uit gefikt door overschot aan brandstof.
Wat opvalt als dit gebeurd is dat die ook tegelijk ook backfire heeft terug de inlaat in.
Om het zo even te zeggen hij vonkt lijkt wel dan te laat.
Wat is er gedaan gisteren.
- de distributie stond iets van tijd die hebben we weer optijd gezet stond 2 tanden verkeerd.
- LMM gewisseld.
- Injectorrelais bedrading gerepareerd (draad koper was zichtbaar)
- tempsensor doorgemeten bij bedrijfstemperatuur motor.
- en de ECU van mijn T-5R getest dit gaf iets verbetering maar hikte ook even, uiteraard is die niet gechipt.

Ondanks dit alles is het probleem er nog en ploft die dan is er ook totaal niet mee te rijden, je kan onbelast gas geven en loopt dan prima, maar zodra je gaan belasten dus wegrijden doet die bijna niets meer en moet je echt met de koppeling en gas geven tot 1500 rpm al horten en stotend terug zien te rijden, als je dat lang kan volhouden verdwijnt het probleem ook weer vanzelf  :eusa_eh:

Er zit wel een goedkope chip in de ECU dus vermoeden is dat dat het misschien kan zijn?, maar met de T-5R ECU doet die het ook maar dan eerder een hik te waarnemen.
Bobine is ook gewisseld maar geeft het zelfde probleem.
Maar verklaard niet waarom die dan zo rijk loopt en de de uitlaat volpompt met benzine als die dus onbelast goed loopt, dus na de plof koppeling in en dan loopt die prima.

Vermoeden zijn dat de Chip in de ECU niet goed is.
Bobine wordt nog vervangen voor een nieuwe.

Graag nog meedenkers gevraagd?
Ik zelf heb niet eerder zoiets raars meegemaakt.


Stefan

ik zou beginnen met een nieuwe originele KVS sensor en een standaard ECU waar niet mee gerommeld is, en die bij dit type motor hoort. Want het leest alsof je 850 constant te rijk loopt. Dit lijkt me de basis om te kunnen bepalen of je een probleem aan het oplossen bent, of symptomen aan het bestrijden bent (en dat win je nooit).
Het komt wel vaker voor dat een "goede" KVS sensor na vervangen toch de oorzaak bleek te zijn  :eusa_whistle:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

MikeyQR

Ben ik het met je eens dat dat het kan zijn maar wat dan raar is is dat het ook spontaan verdwijnt als je blijft doorrijden.
De temp sensor had ik ook al als verdacht opgemerkt.
Mijn ecu is niet gechipt die erin gezet en de auto hikte heel even maar dat was het dan ook.

Maar ik geloof dat ze er nu verder mee gingen om zelf te kijken wat het kan zijn, en de chip eruit te laten halen.

Jerra

Wat is het nummer van de ECU? Ik heb nog een ECU liggen uit een voor mij onbekende auto, zou zomaar de juiste kunnen zijn.
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

henry classic v70

Zit er geen draadbreuk of beschadiging in de kabelboom?
Bij vollast "kantelt" het motorblok een beetje waardoor het bij een beschadiging van de isolatie mogelijk sluiting kan maken of bij draadbreuk het signaal onderbreekt..  :eusa_think:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4