Portieren openen niet bij warm weer met ab

Gestart door Volvov70Classic, 12-05-2022 21:12:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Volvov70Classic

Het is lang geleden dat ik actief was op dit forum. Toen nog bezitter van een 850. Nu inmiddels al weer jaren bezitter van een v70 classis uit '99. De meeste problemen krijg ik of de garage opgelost met behulp van dit forum, echter nu heb ik een vreemd probleem.

Als de zon op de bestuurderskant op het portier geschenen heeft ontstaan de volgende situatie.
De bijrijdersdeur, rechtsachterdeur en de achterklep gaan open bij gebruik van afstandbediening. Links voor en links achter deuren blijven opslot bij gebruik van ab. Bij gebruik van de sleutel sluit links voor, rechts voor en rechts achter en de achterklep. En openen met sleutel links voor rechts voor en achterklep en rechts achter maar links achter niet.

Wie weet er raad? Ik zag op youtube een filmpje, dat het probleem door thermischebeveiliging in de deursloten kan ontstaan. Maar dat vind ik niet terug op dit forum.

Alvast bedankt voor jullie ideeen of oplossingen

Nout

pcpg.janssen

Ik heb hetzelfde probleem en ik heb meerdere youtube-sleutelaars zien wijzen naar het motortje. Ook op Matthews Volvo site zie ik diverse topics over dit probleem.
Opvallend is dat het vaak voorkomt bij warmer weer, wat de thermische beveiliging een verdachte maakt. Maar na minimaal 22 jaar kan het natuurlijk ook zijn dat de koolborstels aan het verslijten zijn waardoor het motortje minder koppel kan leveren.

In mijn geval heeft de bijrijdersdeur dit probleem vrijwel continue, de rechter achterdeur begint inmiddels ook moeilijk te doen. Je ziet het pinnetje van de vergrendeling wel een beetje omhoog komen, maar dan weer inzakken, als je de afstandsbediening gebruikt. Alsof het slot stroef loopt en het motortje onvoldoende kracht kan zetten.

Ik had bij 1 slot geprobeerd het motortje open te maken om de thermische beveiliging te verwijderen/overbruggen met VD draad, maar na me 3 keer te hebben gesneden met een schroevendraaier was ik het zat. Het nieuwe plan is om deze motortjes te gaan bestellen bij Ome Ali, in de hoop dat dit het probleem oplost. Voor die paar tientjes, kun je niet al te lang nadenken.
Het originele motortje is trouwens gemaakt door Johnson uit HongKong, hoewel ik meen dat ze in China produceren. Wat dat betreft durf ik het wel aan om een ander chinees motortje te gebruiken.

Volgens de dealer kun je voor sommige types nog wel een nieuw slot krijgen, maar sommige types zijn er niet meer. En van de prijs wordt je ook niet echt blij: +/- 250 euro per stuk.

arjenT5R

Ik heb voor de liefhebber nog een slot, nieuw in doos van de dealer. Voor de rechter voor portier.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pcpg.janssen

Even een snelle update: ik heb 1 motortje vervangen in de bijrijdersportier en die werkt weer zoals het hoort. Het valt nu pas op hoe traag de rechter achterportier open gaat.

Ik heb deze motortjes besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005002508805423.html.

Was iets van 15 euro per motortje, dus ik heb er meteen 4 besteld. Zodra ik de andere portieren ga doen, zal ik wat extra foto's schieten en een poging doen om hier een how-to van te schrijven.

Dikkie

Geinig.. ik heb precies diezelfde motortjes besteld. Vandaag ingebouwd in bestuurdersdeur en wat schetst mijn verbazing.. doet helemaal niets meer op de centrale vergrendeling! Binnenkort dus maar weer uit elkaar.

En nee, ik ben niet de connectors vergeten aan te sluiten ;)
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Dodge WC52 1945

Volvov70Classic

Hoi Pcpg Janssen,

Ik zal de motortjes ook bestellen. Niet geschoten is zeker mis. Laat maar weten als je de how to hebt gemaakt. Bedankt voor de reactie!


Dikkie

Prachtige how-to. Keurige verwoording en duidelijke foto's. Chapeau!

Om op mijn issue terug te komen, ben vandaag aan het storingzoeken gegaan. Bleek dat tijdens het lijmen van het dekseltje, een druppeltje secondelijm is afgevloeid naar het asje van het motortje. Dus deze losgemaakt, as en houder schoongemaakt en ingevet, deksel (op een andere plek) gelijmd en de boel weer ingebouwd. Werkt!! Nu valt alleen op dat de overige deuren iets langzamer zijn haha.
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Dodge WC52 1945

pcpg.janssen

Citaat van: Dikkie op 01-07-2022 22:50:59
Prachtige how-to. Keurige verwoording en duidelijke foto's. Chapeau!
Thanks!

Citaat van: Dikkie op 01-07-2022 22:50:59
Om op mijn issue terug te komen, ben vandaag aan het storingzoeken gegaan. Bleek dat tijdens het lijmen van het dekseltje, een druppeltje secondelijm is afgevloeid naar het asje van het motortje. Dus deze losgemaakt, as en houder schoongemaakt en ingevet, deksel (op een andere plek) gelijmd en de boel weer ingebouwd. Werkt!!
Dat is wel een goede tip, trouwens. Redelijk logisch, maar het is inderdaad wel van belang dat je redelijk netjes/nauwkeurig werkt om te voorkomen dat je de behuizing deels dichtsmeert met vet en vervolgens per ongeluk je motor vastlijmt ;-)

Citaat van: Dikkie op 01-07-2022 22:50:59
Nu valt alleen op dat de overige deuren iets langzamer zijn haha.
Dat had ik ook, na het vervangen van de eerste motor. Dus dat was voor mij een goed excuus om die andere motortjes ook te vervangen en meteen flink wat foto's te schieten.

rjverbrugh

Lijkt erook op dat ik aan de beurt ben. Overigens gaat wel alles met de sleutel op en van slot, maar met de ab heeft de deur LV er geen zin in. De motortjes uit de link zijn nu €28 p/s....

Dikkie

Klopt je bent er bij! Als het geen haast heeft lekker wachten, Ali fluctueert nogal eens in prijs. Dus gaat vanzelf weer omlaag.
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Dodge WC52 1945