AUT Foutcode 332 én 341

Gestart door MichielM850, 02-06-2022 17:15:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichielM850

Mijn 850R uit 1996 geeft een knipperend lampje. Mijn garage heeft 'm even uitgelezen, maar daar word ik niet wijzer van.

Foutcode 332 - Afsluitspoel onderbreking

Foutcode 341 - Afsluitfunctie

Auto loopt en schakelt gewoon prima, echter in Neutraal loopt ie soms 300 toeren hoger.

Iemand tips?
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

pcpg.janssen

#1
DTC 332: OPEN IN LOCK-UP SOLENOID CIRCUIT
DTC 341: LOCK-UP FUNCTION SLIPS OR DISENGAGES

Je hebt dus problemen met de lock-up solenoid en het lijkt erop dat de TCU (Transmission Control Unit) een open circuit meet. Dat kan een defect in de bekabeling zijn, een rotte stekker of een gebroken spoel (=defecte solenoid). DTC 322 betekend in feite dat de Lock-solenoid kan niet worden bediend door de TCU . Lockup zorgt ervoor dat je geen slip meer hebt in de bak en wordt onder bepaalde omstandigheden geactiveerd. Lock-up zou moeten worden geactiveerd in de 4e versnelling vanaf ongeveer 85 kilometer per uur. Als je rustig optrekt en goed op de schakelmomenten let, lijkt het alsof er bij ongeveer 85 km/u een "5e versnelling"  wordt gevonden. Dat is je lock-up. Als je dan een klein beetje verder extra gas geeft, zul je merken dat het toerental heel langzaam meestijgt met je snelheid. Als je wat meer gas geeft, krijg je snel een paar 100 toeren extra en is je lock-up weer uitgeschakeld.

Wat kun je testen?
Je kunt op de automaat zelf diverse sensoren en de solenoids doormeten met een multimeter, evenals de bekabeling. De TCU zelf doormeten/troubleshooten is niet iets wat ik zou kunnen of kunnen uitleggen.

Koppel wel je accu los voordat je begint met meten!

Hieronder zie je de automaat (foto is van een V70 1999 10v), welke genomen is vanaf de linker koplamp (die zou onderaan de foto zitten, als ik wat verder weg stond).
In het rode vlak zie je de 26 polige stekker waar onder andere je solenoids op aangesloten zijn.
In het gele vlak zie je de losse output sensor.
In het groene vlak zit je PNP switch



Op de foto zijn de accu, accubak en het luchtfilterhuis verwijderd. Ik raad je aan om dit te doen omdat het je de ruimte geeft om makkelijk te werken.

1. De automaat zelf:
Op je automaat zit een stekker (in het rode vlak in de foto hierboven). Maak deze stekker los en meet met een multimeter de volgende pinnen op de bak (niet op de kabelboom) en kijk of je de volgende waarden terugkrijgt.

Dit is de connector en de nummering van de verschillende pinnen. Als massa (GND) kun je de behuizing van de bak gebruiken.

Pinnen 8 en 26 zijn blanco.









ComponentWeerstand in OhmPin op de connector
Solenoid S111 - 15 Ohm21 & GND
Solenoid S211 - 15 Ohm22 & GND
Lock up Solenoid11 - 15 Ohm23 & GND
Lijn druk Solenoid2 - 6 Ohm24 & 25
Olie temperatuur sensor900 Ohm bij 20 graden - 75 ohm bij 100 graden12 & 13
Turbine sensor300 - 600 Ohm16 & 17

Verder zit er boven op de bak nog een losse sensor (in het gele vlak in de bovenstaande foto), welke niet door deze connector loopt. Dit is de output sensor. Meet deze voor de zekerheid ook even door. Je zou tussen de 300 en 600 ohm moeten meten als deze goed is.

Als je hier grote afwijkingen meet, heb je een goede kans dat er iets stuk is en dat je het betreffende onderdeel zal moeten vervangen. Solenoids kun je vinden op ebay, maar zijn natuurlijk ook te bestellen via de dealer of automaat revisie specialisten (geen idee van prijzen).

Als je geen afwijkingen meet, zijn de solenoids goed en sensoren in orde en moet je het probleem zoeken in de bekabeling of de TCU. Sluit in ieder geval de stekker op de bak weer aan, voordat je gaat kijken of de bekabeling in orde is.

2: De bekabeling:
Haal de TCU uit de behuizing (die zit rechts voor in je auto, onder de motorkap, vlak achter je koplamp in een zwarte plastic doos) en meet met een multimeter de volgende kabelverbindingen door:

Je meet vanaf de stekker die je net van de bak af gehaald hebt naar de stekker die onder de TCM zit. Die stekker onder de TCM ziet er als volgt uit:













Pin Bak stekkerPin TCU stekkerPin beschrijving
16A1Turbine sensor
17A2Turbine sensor GND
23A9Lock up Solenoid
12A14Olie temperatuur sensor
13A15Olie temperatuur sensor GND
24A22Lijn Druk Solenoid
25A23Lijn Druk Solenoid GND
21A27Solenoid S1
22A28Solenoid S2

In principe zou je dus moeten meten tussen pin A22 en A23.

MichielM850

Sow, lekker uitgebreide beschrijving. Dank!! :eusa_clap:
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

pcpg.janssen

Het was een beetje valsspelen. Dit is een iets aangepaste versie van het opstel dat ik eerder had geschreven toen iemand een langzaam optrekkende automaat had  ;)

Ik ben benieuwd of je er een beetje uitkomt / uit gekomen bent en wat je diagnose is.

MichielM850

Ik ben er al lang blij mee. :)
De moed was verzameld om te gaan kijken en testen wat er mis zou kunnen zijn. Ik zag dat er 1 bout van mijn radiator ophanging miste! de hele bende hing 5cm lager dan de ander kant. Dus dat maar eerst aangepakt. Toen die eenmaal weer goed vast zat en ik de wagen weer aangeslingerd had was de storing weg! Stom toeval hoor, want vanochtend kreeg ik onderweg weer de kinpperende pijl te zien. Terug van weggeweest. Balen. Ik twijfel wel of ik die pnp switch niet meteen moet vervangen, gezien ik er dan toch bij kan en het de kosten niet zijn.
Ik ga van het weekend maar wens even meten.
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km