10-klepper met vervelende storing [Case Closed!!]

Gestart door R_Z_B, 06-06-2022 20:04:10

Vorige topic - Volgende topic

R_Z_B

Beste allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om in een juiste richting te komen wat als eerste te onderzoeken..

Goed te weten:
Bobine (bosch) = nieuw
Bougiekabelset (blauwe bougicord) = nieuw
Bougies = Volvo origineel
LPG installatie: Vogels G3 set met LandiRenzo verdamper. injectoren zijn nieuw.

Storing: bij deellast (halfgas/driekwart) onregelmatigheid/hikje bij toerenverloop, maar duidelijke stotter bij 2800rpm, boven de 3000 weer weg. Bij volgas boven de 4500 toeren lijkt vermogen zoek. Op benzine is het minder merkbaar, maar lichtjes aanwezig zo merkte ik vandaag.

Ik heb een Fenix 5.2 ecu, Hilko was zo vriendelijk om met zijn obd2 lezer en android telefoon alles uit te lezen: een hoop foutcodes uit de ABS en ECC maar niets over de motor-ecu.
Vandaag geknutseld met een lampje en weerstand: 2 foutcodes
1-2-2 Air Temperature sensor signal absent or faulty
2-3-1 Lambda adjustment; For 1994 and later, heated oxygen sensor (mixture too lean under part throttle) / long term fuel mixture too rich in part load stage

Goed, toen om mee te beginnen de luchttemperatuursensor losgekoppeld: geen verandering. Daarna de stekker van de lambdasonde losgehaald: geen verandering.
Ook nog getracht de foutcodes te wissen, maar heel handig ben ik blijkbaar nog niet met de draadjes en het lampje, want wissen lukt me nog niet (foutcodes voorbij laten komen, dan knop 5sec indrukken, , contact uit en wachten. lampje blijft nog steeds branden..

In welke richting moet ik nu zoeken? zelf denk ik nog aan de volgende zaken:
- scheur in uitlaatspruitstuk
- massa-probleem (ecu die daardoor verkeerde keuzes maakt?)

omdat ik geen foutcodes zie met misfires etcetera verwacht ik in de ontsteking geen problemen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Richard

volvobug

Gecontroleerd op vacuümlekkage? Zit de rotor nog vast en hoe is de staat van rotor en verdeelkap?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Demon

Klinkt raar maar vervang de KVS temperatuursensor eens door een originele van Volvo.
Deze kan dit soort rare hik en stotter probleempjes geven als hij oud of niet origineel is.
Testen kan je door de stekker (boven de dynamo) los te halen, de koelfan gaat dan continu draaien omdat de ECU denkt dat de motor warm is, heb je dan het probleem niet weet je dat je de boosdoener hebt.

Poortvloed

Zou eerst de foutcodes resetten en kijken welke er terug komen.
Foutcode 312 wordt vaak veroorzaakt door een vacuümlek dus zou zeker je vacuümleidingen controleren.
Mocht je de KVS temperatuursensor willen testen kun je deze op weerstand doormeten. De weestand neemt af naar mate de sensor warmer wordt.
0 graden Celsius: 5740 Ohms
10 graden Celsius: 3700 Ohms
20 graden Celsius: 2450 Ohms
40 graden Celsius: 1150 Ohms
80 graden Celsius: 318 Ohms
100 graden Celsius: 184 Ohms

Hieronder de instructies vanuit vol-fcr gekopieerd mbt uitlezen en resetten van foutcodes met de flash reader:

To retrieve DTCs stored in the ECM memory:

*Switch on ignition to position II, do not start the engine.
The DTCs are displayed by brief operation (1 second) of the test button.
If the LED responds by displaying the flashing code 1-1-1, no faults have been detected.
If a fault is present, the LED will display the appropriate DTC as listed in the DTC tables. Note this is very slow.
Further DTCs can be retrieved by repeating the above until the first DTC is displayed again.

Erasing DTCs

DTCs can be erased only when they have all been displayed and the first DTC has been repeated at least once. The procedure is as follows:

*Switch on ignition to position II.

Note! DTCs must be erased with the engine switched off, otherwise the function cannot be guaranteed.

*Press test button and hold for more than five seconds.
*Await LED response.
*Before the LED goes out, press the button again and hold for more than five seconds.
*Switch ignition off and on.
*Start engine.

All DTCs will now be erased and all adaptive values reset.

Succes!
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 512.500

The Demon

Citaat van: Poortvloed op 06-06-2022 23:20:41
Mocht je de KVS temperatuursensor willen testen kun je deze op weerstand doormeten. De weestand neemt af naar mate de sensor warmer wordt.
Een imitatie sensor kan op weerstand de juiste waardes geven maar toch deze klachten geven. Ik heb het T-shirt.

hilko73

Mijn 10 klepper hikte bij het leven, maar géén foutcodes. Vergis je dus niet.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

Misfires op een specifieke cilinder loggen gebeurt denk ik alleen bij auto's met penbobines.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

Citaat van: R_Z_B op 07-06-2022 13:52:28
De rotor ga ik ook nogmaals nazien. Ik zou wel verwachten (maar ik weet het, assumption is the mother of all fuckups) dat als er iets met de ontsteking zou zijn dat er foutcodes met misfires uit zouden komen rollen.

Dat is niet mijn ervaring. Ik had ook wat inhoud/stotterklachten (weliswaar met een M4.4 T5 blok), maar na het vervangen van de rotor en de verdelerkap waren de problemen weg.

Enige foutcodes die ik ooit kreeg waren EFI-425 (Rear HO2S, control (or possibly temperature warning, level 1)) en soms EFI-436 (Rear HO2S compensation [P0133]). Daar krijg ik meer een lamdba- of valse lucht idee bij, hoewel de foutcodes nog niet zijn teruggekomen sinds dat ik de rotor en verdelerkap 600km geleden heb vervangen...

hilko73

Check ook even áchter de verdeler op olielekkage langs de nokkenaskeerring.

Stefan

persoonlijk zou ik voor keerringen/pakkingen/o-ringen ed. altijd voor origineel gaan. Het heeft zich bewezen (want nu pas kapot) en je weet zeker dat je over 1 jaar niet weer dezelfde reparatie moet uitvoeren.....
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

The Demon

Gescheurd spruitstuk komt veelal door versleten motorsteunen.

The Demon

Citaat van: R_Z_B op 04-07-2022 18:01:42
Die heb ik toevallig een aantal weken geleden vervangen  :)
Net te laat dus.  ::)

hilko73

Zo dan. Hulde voor de klus en het doorzetten! De auto is het waard, het is een prachtig exemplaar. Goed bezig!

de Boeing

ff de kop trekken... :o

Maar wel fijn gevoel om nu met frisse motor verder te kunnen.

Als tip: vaak olie wisselen (goed voor PCV) en je gaat heel lang en lekvrij ervan kunnen genieten. 

hilko73

Citaat van: R_Z_B op 26-07-2022 21:54:44
Dank je! Nu zou ik het ook leuk vinden dat hij het een tijdje doet zonder dat er gesleuteld MOET worden. :)

Tuurlijk wel. Het is een Volvo, geen BMW... ;)