aanhanger trekken met mijn 850 automaat

Gestart door wbeetje, 28-06-2022 22:27:17

Vorige topic - Volgende topic

wbeetje

Goede avond allen,

weten jullie of ik nog ergens op moet letten als ik met mijn 850 glt automaat een aanhanger ga trekken. IK heb wel eens gehoord dat je m dan niet in D moet zetten, maar handmatig moet schakelen? Morgen met een erg licht aanhanger, zo'n 400 kg max. Maar binnenkort met caravan, zo'n 900 kg.

Gr.Bart

V70R^2

Niks mee doen, behalve in de sportstand zetten en in bergachtig gebied op low. (Lagere snelheden belast zelf in 3 of L).

Jerra

Oplegger met 850 erbovenop ging prima met een 850 automaat, mits je het beperkt houd tot een uurtje
Anders even automaat olie laten koelen met draaiende motor  ::)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

pcpg.janssen

Je kunt gewoon normaal rijden, ook met een caravan. Zorg vooral dat de bak niet blijft schakelen: als je merkt dat hij vaak wisselt tussen 3 en 4, zet hem dan gewoon met de pook in 3. En hetzelfde geld voor de lagere versnellingen: zet hem dan in L.
Misschien handig om te weten: in de Eco-stand schakelt de bak terug van 2 naar 1 bij ongeveer 10 kilometer per uur, in de sportstand al veel eerder (rond de 40 kilometer per uur). In L heeft de Eco/Sport stand dus ook best wel wat invloed op welke versnelling je krijgt en hoe lang je deze vast houd. Kijk wat dat betreft een beetje wat je nodig hebt en prettig vind.

Daarnaast: onderhoud is niet onbelangrijk. Als je regelmatig een zware aanhanger trekt, vervang dan ook regelmatig je automaat vloeistof (bijvoorbeeld iedere 2 of 3 jaar of 50.000km). En overweeg een extra oliekoeler voor je automaat, dat kan voorkomen dat de vloeistof verbrand.

KIM

Een belangrijk weetje is dan onze bakken alleen een lock-up in 3 en 4 hebben. Die in 4 komt tussen 90-100 km/h er in en een hogere snelheid bij zwaardere belasting. In D zoekt de bak altijd de hoogst nmogelijke versnelling op wat met aanhanger kan resulteren in de 4e versnelling zonder lock-up. In deze stand loopt de temperatuur in de bak op. Bij een temperatuur boven 125 graden ATF temp gaat de bak in noodloop.
Als je ervaart dat ie niet in de 4 lock-up komt is het verstandiger om m in zijn 3 te houden want dan kan de bak de lock-up beter vasthouden en blijft de temperatuur binnen de perken.