Airco aangepakt, doet het nu goed, maar nog steeds knipperend ledje

Gestart door wbeetje, 29-07-2022 00:45:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wbeetje

Goede avond, omdat de airco het niet deed vorige week de condensator én magneetkoppeling op de aircopomp laten vervangen. Daarna werkte hij alleen goed als ik m op het allerkoudste zette. Wanneer ik dat niet deed, werkte hij niet.

Er kwam sowieso geen lucht uit de ventilatoropeningen. Het interieurfilter maar eens gewisseld, zat helemaal vol met troep. Een stuk beter, maar na een tijdje weer problemen.  De leidingen in het motorcompartiment sloegen helemaal wit uit door de ijsvorming.

Daarna een tijdje alleen laten circuleren, dat hielp én hij deed het goed, ook als ik m op bijv. 20 graden instelde.

Het knopje voor recirculatie weer omgezet zodat hij lucht van buiten pakt, sindsdien geen problemen meer, wordt goed koud en nog steeds ook als ik de graden gewoon instel met de knop (hoeft dus nog steeds niet op aller koudst).

Echter blijft het ledje boven de aircoknop (aut) knipperen, zo'n 20 sec. wanneer ik de auto gestart heb. Volgens het boekje zit er dan een fout in het systeem. Enig idee wat het kan zijn / hoe het op te lossen is?

Ikkan van een vriend een Bosch OBD uitleesapparaat lenen (geloof type nr KS200 als ik me niet verrgis), zou ik daarmee de fout kunnen vinden? Iemand ervaring mee? Oh ja, mijn 850 uit 1995 is dus voorzien van het OBD2 systeem.

Gr. Bart


Ries van de Zilverschuit

Ijsvorming is sowieso niet oke. Dat kan komen door gebrek aan koelmiddel, heb ik me eens laten vertellen. Heb je de interieurtemperatuursensoren al eens bekeken? 850-rijders kunnen daar meer over vertellen of even zoeken hier. Uitlezen zal helpen met de diagnose, al weet ik niet of een universeel apparaat overweg kan met dit protocol. Brickdiag kan dat wel. Daar zijn topics over.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

JohanR

ook gehad inderdaad de interieur sensoren boven de grepen boven de deur, daar achter zit een ventilatortje en een sensortje. Ventilator defect of vies, of het elementje wat er in zit doorgebroken, ik heb dit voorzichtich aan elkaar gesoldeerd.
Volvo V90 T5 savile grey, Fendt Farmer 102 S, Volvo 855 R black stone sold, Volvo S60 T4 vibrant copper sold, Volvo 850 champagne sold, Suzuki GSX 750 F sold, Opel Tigra sold, Ford Escort sold.

Ries van de Zilverschuit

Uitlezen lukt ook met de 850 OBD app voor Android. Heb je wel een blauwtanddongle nodig. Was ik vergeten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

wbeetje

inmiddels de condensator 'en magneetkoppeling op  de pomp laten vernieuwen, airco werkt, wordt goed koud. Het probleem is nu alleen nog dat hij het allleen goed doet als ik m handmatig laat blazen. Zodra ik de airco op automatisch zet, dan slaat na een tijdje er iets dicht, dan komt er geen of bijna geen lucht meer uit de roostertjes. En hoor ik een enorm ' geblaas'  onder het dashboard vandaan komen (mijns inziens vooral onder het dashboardkastje, net of er dan 'e'en of andere klep dicht gaat staan. En als ik dan in de motorruimte kijk, zijn de aircoleidingen helemaal wilt van het ijs, net of dat hij dan ' z'n koud'  niet kwijt kan.

Wanneer ik de schuif teveel , te vaak van stand verander en/of ik de temperatuur anders instel, gebeurd er hetzelfde. Dus tegenwoordig laat ik m zoveel mogelijk hetzelfde staan als dat hij staat als ik de wagen start.

Oh ja, wanneer het probleem is voorgekomen en ik zet de auto uit, na een uurtje of zo, doet hij het weer goed.

En ten laatste: wanneer ik de airco uit zet met tuimelknop, blijft hij aan staan, de pomp blijft ook draaien dat is dan in de motorruimte te zien.

Zou het electronische gedeelte , de unit achter de knoppen (meest uitgebreide climate control heb ik trouwens) defect zijn of zo?

Wie weet raad ? alvast bedankt

VolvoFreak89

Het waarschijnlijke antwoord is door 2 mensen boven je gegeven, ik zou gewoon even naar die sensoren kijken voordat je je topicstart herhaalt.

Je kunt via het OBD systeem gewoon de ECC codes uitlezen overigens, wat precies aangeeft wat er stuk is. 9/10 keer de genoemde sensoren...

MikeyQR

Sensoren of een klep die blijft hangen of te ver open gaat.
Dit komt wel eens voor bij de 850.

Zelf ook zoiets gehad met mijn 850 2x maar het is weer vanzelf weggegaan, neemt niet weg dat er niet naar gekeken moet worden. ;)

volvobug

Ik zou toch ook eens een andere ECC unit ( de unit achter de knoppen) proberen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

wbeetje

Bedankt voor jullie info mannen.

Echter de laatste dagen en vooral vandaag is het goed fout gegaan. Gister heeft mijn monteur van alles aan de 850 gedaan, o.a. het slecht lopen proberen aan te pakken, o.a.  nw. bougieskabels, verdeelkap en rotor vervangen. Hij vond nog een slecht (met gaatje erin) vacuum slangetje. Daarna heeft hij de auto een tijdje stationair laten draaien, na een tijd kwam er blijkbaar rook onder de motorkap vandaan, hij had m snel afgezet, maar bleek koelmiddel te zijn die uit het aircosysteem kwam. Wagen bleef slecht lopen, vooral stationair, verder wel stuk verbeterd. Omdat ik de airco ergens anders in onderhoud had, heeft hij verder niet gekeken naar de airco (alleen naar de sensoren, maar zien er blijkbaar niet verkeerd uit). Maar toen ik daar weer weg reed, koelde hij nog redelijk.

Echter vandaag van Tilburg richting Breda gereden, opeens een hels kabaal, net alsof de remblokken op waren en ijzer op ijzer geluid, enorm schurend geluid. Ik direct naar vluchtstrook, brandlucht in de auto, na openen motorkap kwam er wat rook vanuit de buurt van multiriem/ magneetkoppeling. Ons idee is nu, omdat het aircosysteem waarschijnlijk praktisch leeg was en dat de aircopomp maar bleef draaien dat die veel te warm geworden is en dus de brandlucht/rook veroorzaakt heeft (wat ik eerder melde, de pomp blijft maar draaien , ook als ik de knop van de airco uitzette en zelfs als ik alles op "nul" zette van de verwarming/airco).

Zekering 31 (ECC unit) er uitgehaald, zodat de pomp niet meer draaide. Bij de volgende parkeerplaats maar even af laten koelen, sindsdien geen problemen qua rook en brandlucht meer gehad. Schuifdak en ramen dan maar open, want was toch nog vrij warm en benauwd zonder airco.

Maar goed, wat is nu wijsheid? Ik verwacht dat de pomp nu wel stuk is, en ik denk dat het beste is om er nu maar een nieuwe / ander  ECC uint in te zetten. Dan terug naar het bedrijf wat mijn airco gerepareerd heeft om er waarschijnlijk maar een nieuwe pomp in te laten zetten?

Wat denken jullie wat de beste oplossing / volgorde is?

Gr.Bart

Vulk

Normaal zou de pomp niet meer mogen werken met een te lage vulling. Bijzonder.

wbeetje

inderdaad, dat is zo raar, daarom denk ik een storing in de ECC unit.

Echter er is nog iets raars. Zoals ik in mijn vorige bericht volgens mij al aangaf, had ik zekering 31 verwijderd, deze is voor de ECC unit, maar ook voor de "kachelaanjager 1-3". Maar bij zekering 5 zie ik staan "kachelaanjager snelheid 4", deze zekering zit er nog gewoon in en is niet stuk. Maar de kachel doet helemaal niks, ook niet als ik de schuif vol open zet. Klopt dat wel?

Zou iemand met dezelfde aut. airco (de meest uitgebreide) voor mij eens kunnen testen, zekering 31 ook verwijderen én dan kijken of er toch nog lucht uit de roosters komt als je m vol open zet ? 

Dat zou fijn zijn, want dan weet ik of er dus nog iets defect is.

Ik hoor graag van jullie !

Alvast bedankt, Gr. Bart

VolvoFreak89

Wat laat misschien, maar de beveiligingssensoren (overdruk / onderdruk) zitten los van de ECC module in het circuit. Deze zouden ten alle tijden de boel stil moeten leggen als het systeem leeg is of overdruk heeft.

Ik zou degene die de magneetkoppeling heeft vervangen eens stevig toespreken. Kan niet anders dat daar eea verkeerd is gegaan, de magneetkoppeling mag nóóit zomaar blijven plakke.

RoelNL

je ecc los koppelen is niet nodig gewoon de ac uit zettten met ac knop is voldoende om de magneet koppeling in vrije modus te laten draaien.

als je ecc clima unit los koppeld komt er geen signaal naar de aanjager weerstand en werkt niks qua ventilatie.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

pcpg.janssen

En als je echt wilt voorkomen dat je airco toch aan springt/aangezet word door andere gebruikers van je auto, dan kun je altijd nog even de drukschakelaar op je aircoleiding (onder de motorkap, vlak voordat deze de passagiersruimte in gaat) los koppelen. Zonder die schakelaar, kan de magneetkoppeling niet geactiveerd worden.