Lambdalampje gaat aan, maar na een tijdje ook weer uit. Normaal?

Gestart door rjverbrugh, 01-08-2022 14:20:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Na total loss van de T-5R rij ik meer met de v70r (3/98) waar inmiddels ook gas in hangt. Heb nu in korte tijd 2x gehad dat het lambda lampje aan ging, maar na een tijdje  ook weer vanzelf uit. Is dit normaal? Meen van de 850 te herinneren dat die alleen uitging na resetten.

Tijd geleden ook al een keer eens dat lampda lampje aan gehad ( toen er nog geen gas inhing), toen uitgelezen bij Hilko, en na een tyrap modificatie aan de bekabeling van de lmm geen problemen meer gehad. Heb 'm nog niet uit kunnen laten lezen, zoek nog naar iemand die dat kan na verhuizing.

Peultje

#1
Bij mijn R ging op een gegeven moment het lambda lampje ook aan en na een paar dagen weer uit. Dit een aantal malen. Daarna bleef dat lampje gewoon continu branden totdat ik hem uit het dashboard draaide. Wel toen al de achterste lambdasensor, LMM en katalysator vervangen.

Dat aan en weer uit gaan kan mijns inziens, maar de ik laat me graag verbeteren, verklaard worden door een katalysator die op het randje zit en afhankelijk van de omstandigheden het net wel en net niet goed genoeg doet voor de ECU kwaliteitscontrole. Ik had de stellige indruk dat door de regen rijden het lampje deed ontbranden. Misschien iets met een koude en daardoor minder effectieve kat.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

rjverbrugh

Okay, dank. Ik zal het eens in de gaten houden. Volgens mij heb ik ook 2 sondes, de voorste heb ik liggen, zal ook eens op zoek gaan naar de achterste. Een andere kat zal wel even zoeken worden.

Peultje

Voor de goede orde, na het vervangen van die achterste lambdasonde, de katalysator en de LMM bleef het lambdalampje gewoon branden. Wel komt de auto zonder al te grote problemen door de APK. Ik heb het lampje er maar uitgehaald. Was dat fel oranje ding beu. Bij uitlezen staat het alarm wat het branden veroorzaakt nog steeds. Ik zou dus zonder goede diagnose niet zomaar dingen vervangen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

Als dat lampje gaat branden, is er mijn inziens maar een advies: uitlezen en probleem oplossen. Toen een garage bij mij een storing niet kon oplossen, hebben ze dat lampje ook buiten werking gesteld. Een buitengewone beunoplossing natuurlijk. Zonder resultaat overigens.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Peultje

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-08-2022 16:40:35
Als dat lampje gaat branden, is er mijn inziens maar een advies: uitlezen en probleem oplossen. Toen een garage bij mij een storing niet kon oplossen, hebben ze dat lampje ook buiten werking gesteld. Een buitengewone beunoplossing natuurlijk. Zonder resultaat overigens.

Dit is wel wat gemakkelijk. Bij uitlezen komt er waarschijnlijk: ECM4801 efficiƫntie driewegkatalysator rij 1 op je VIDA schermpje. Dan ben je nog niet zo heel veel verder. Dat je dan zoals je zegt even het probleem moet oplossen dient zich dan aan als probleem. Dat is niet zo gemakkelijk net als het stellen van de diagnose.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

#6
In Vida staat net als in voorganger Vadis volgens mij uitgebreide informatie over wat de oorzaak van de code kan zijn en hoe je het probleem op zou kunnen lossen. Al helpt je dat niet altijd verder.

Dat je tijdelijk het storingslampje uitschakelt, kan ik wel begrijpen. Dat lichtje werkt bij mij als een lap op een rode stier... Heb pas rust als die uit is.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Citaat van: Peultje op 01-08-2022 20:23:50
Dit is wel wat gemakkelijk. Bij uitlezen komt er waarschijnlijk: ECM4801 efficiƫntie driewegkatalysator rij 1 op je VIDA schermpje. Dan ben je nog niet zo heel veel verder. Dat je dan zoals je zegt even het probleem moet oplossen dient zich dan aan als probleem. Dat is niet zo gemakkelijk net als het stellen van de diagnose.

Jawel hoor: Nieuwe kat.
De tweede sensor zit er in om de efficientie van de kat te meten en wanneer de reiniging van de uitlaatgassen niet voldoende is zal dit een foutcode opleveren: Het is een milieu eis dat je kat naar behoren werkt.  Wanneer je een sportkat monteert die deze werking onvoldoende uitvoert, dan kun je alleen nog maar de betreffende controleroutine wegprogrammeren uit de ECU of een normale kat monteren.