SRS lampje en Motormanagement lampje branden

Gestart door Bab00n, 25-10-2022 09:44:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bab00n

Goedemorgen allen,

Afgelopen weekend een V70 uit 99 gekocht op met 6 ton + op de teller en G3, dient wel het een en ander aan te gebeuren maar ben er nu al weer blij mee! Nu heb ik 2 lampjes branden van Motormanagement en het SRS lampje en uitgelezen met foutcode P1670. Forum doorgespit maar heb het idee dat de foutcode niets te maken heeft met beide lampjes.
Onder de bestuurdersstoel heb ik wat draden zien liggen welke niet aangesloten waren en tevens hangt er uit de stoel een lichtgrijze kabel die, naar ik aan neem, van een microfoon is die daar behoort te zitten. Ook zit er een Volvo carkit ingebouwd en hangt er onder de stoel een antenne.

Kan het zijn dat de SRS melding komt van deze kabels en dan het verwijderen hiervan? De vorige eigenaar heeft een stukje zwarte tape op het dashboard geplakt om het maar niet te zien.

pcpg.janssen

In een MY99 zijn de stoelairbags inderdaad aangesloten op de airbag computer, dus als die kabel los ligt of beschadigd is, dan zal dit een oorzaak zijn van het SRS-lampje. Het beste wat je kan doen is even uitlezen.

Het is de kabel met het groene stekkertje (met de zwart/oranje kabel), zoals op de foto hieronder:

Bab00n

Dank!
De moeite waard om hier idd eens naar te kijken alhoewel de kabels op je foto niet de kabels zijn die ik bedoel. Het gaat hier om een dikke rode kabel en een dunne rode met een gele die met elkaar zijn verbonden met een kroonsteen en een 4-aderige zwarte huls met daaruit komende een zwarte een zwartgele kabel eindigen apart in een kroonsteen en een witte met een groenbruine kabel die loshangen, vandaar ook mijn idee dat er onder de stoel iets zat.

ik ga vanavond even kijken of de kabels van jouw foto goed geconnect zijn want het lampje ( ondanks dat deze is afgeplakt) stoort mij!

henry classic v70

Zeer waarschijnlijk heb jij een V70 met canbus, als dat groene stekkertje losgekoppeld is geweest blijf je een SRS storing houden...
Laten uitlezen en resetten is de enige oplossing om dat storingslampje uit te krijgen.
Of dit resetten lukt met Vida of Dice weet ik zo niet, ik laat dit doen bij de dealer om er zeker van te zijn dat het resetten is gelukt
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Bab00n

#4
Straks even naar de Volvo garage om uit te lezen en evt te resetten, ik laat het jullie weten want ik denk dat er genoeg uit komt rollen. In ieder geval heb je dan iets om mee te beginnen want ben nu dolende in een woestijn!

update: de codes ECM-6400, SRS-412 SIPS-airbag links signaal ontbreekt en ABS-0010 Wielsensor voor signaal ontbreekt ( hier brandt geen lampje van...ff kijken met starten of hij wel oplicht). Dit waren de bewuste codes welke nu gereset zijn en nu maar afwachten voor hoe lang ze wegblijven. Tevens 2 vacuumslangen vervangen

BBS

Dan is er met de kabelboom van je airbag in de bestuurdersstoel geknoeid of gewoon los gekoppeld.

Tip van de eeuw: Als je aan het SRS systeem wilt gaan werken en stekkers terug duwen waar ze behoren, haal wel de min pool van je accu los voor je begint. Je wilt niet hebben dat zo'n airbag ontploft als je met je knar er vlakbij zit te prutsen....
Volvoloos....

Bab00n


BBS

Citaat van: Bab00n op 26-10-2022 11:43:07
Straks even naar de Volvo garage om uit te lezen en evt te resetten, ik laat het jullie weten want ik denk dat er genoeg uit komt rollen. In ieder geval heb je dan iets om mee te beginnen want ben nu dolende in een woestijn!

update: de codes ECM-6400, SRS-412 SIPS-airbag links signaal ontbreekt en ABS-0010 Wielsensor voor signaal ontbreekt ( hier brandt geen lampje van...ff kijken met starten of hij wel oplicht). Dit waren de bewuste codes welke nu gereset zijn en nu maar afwachten voor hoe lang ze wegblijven. Tevens 2 vacuumslangen vervangen

Kijk eens of de ABS stekker van de ABS sensor bij het betreffende wiel toevallig niet los ligt of slecht contact maakt.
Als de sensor het zelf is en deze stuk is, dan acht ik de kans zeer groot dat er bij het magazijn in Apeldoorn nog wel een goed en gebruikte sensor voor weinâg ligt.....
Volvoloos....

pcpg.janssen

SRS-412
SRS-412 is inderdaad de linker SIPS airbag die in je stoel zit, dus dat groene stekkertje zoals op de foto hierboven. Gooi inderdaad wel even de accu los (zoals gezegd door BBS), want werken met airbags kent altijd een risico en dat wil je zo klein mogelijk houden.

ECM-6400
ECM-6400 wijst naar je nokkenas versteller. Wellicht kun je de nokkenas versteller verwijderen en goed schoonmaken (een paar uur laten weken in de remmenreiniger en de versteller een paar keer activeren met een 12V pulsje) en ben je van het probleem af. Vaak komt dit namelijk door vervuiling (te lang doorgereden met oude olie), dus het kan geen kwaad om redelijk kort achter elkaar een paar keer een beurt te doen met een reinigingsmiddel. Zorg wel even dat je een verse pakking hebt, om te voorkomen dat je na het klusje olie verliest.

ABS-0010
ABS-0010 kan inderdaad de ABS sensor van je linker voorwiel zijn. Je kunt de sensoren doormeten met een multimeter: je zou ergens tussen de 800 en 2400 ohm moeten meten. Als je een oneindige weerstand meet dan heb je een draadbreuk of defecte sensor te pakken.
Als je de stekker van je ABS module los maakt, kun je op de volgende pinnen meten om na te gaan of de verbinding vanaf de ABS controller tot aan de sensor in orde is. Ik heb de draadkleuren er tussen haakjes bij gezet, ter referentie (volgens mij zijn dit de kleuren voor een MY99):

  • ABS Sensor links voor - Pin 1 (Wit-zwart) en 2 (bruin-Wit)
  • ABS Sensor rechts voor - Pin 19 (zwart) en 20 (bruin)
  • ABS Sensor links achter - Pin 5 (groen-geel) en 6 (groen-rood)
  • ABS Sensor rechts achter - Pin 22 (groen-wit) en 23 (groen-zwart)

Als je dus ergens een oneindige weerstand meet, kun je de betreffende kabels en sensor nog doormeten om na te gaan of je probleem in de sensor of de bedrading zit.
Als alle ABS sensoren in orde zijn, dan kan het zijn dat de ABS module opnieuw gesoldeerd moet worden. Dat is een bekende kwaal bij deze auto's, maar gelukkig is er om die reden dan wel weer genoeg info over te vinden op het forum en zijn er mensen die het voor je zouden kunnen doen.

Succes!

Bab00n

kleine update: SRS-412 is verdwenen, dus het stukje tape van de vorige eigenaar is verwijderd! :eusa_dance:

de ECM-6400 was ook even weg, na 20 km helaas weer aanwezig. Versteller inderdaad in de remmenreiniger gehad, daarna even aan de prik en inderdaad een leuk plopje gehoord. pakking gehaald, goed schoongemaakt, vast zetten en zo trots al een hondje met 7 l*llen breed glimlachend rijden totdat..... Helaas!! Binnenkort verder zoeken.

ABS-0010 weet ik niet of ik deze aanpak direct. Ik heb geen storingslampje branden van de ABS en ja, deze doet het wel als ik de nautic blue roffel start maar gaat direct uit.

bedankt voor het meedenken en mocht er nog wat te binnen schieten, ik hoor graag van jullie!

pcpg.janssen

Misschien is de ABS melding een oude melding. Dat verklaart ook waarom je lampje niet brandde.

Als je het leuk vind om je auto zelf uit te lezen: een goede ELM-327 in combinatie met de Android app 850ODBII. Zorg wel dat je een goede ELM-327 koopt (liefst een originele), want veel Chinese kopietjes hebben niet de volledige ELM instructieset waardoor ze niet (goed) werken op onze auto's.

Bab00n

Werk nu met Torque Pro op tabletje met een bluetooth dongle, werkt mooi!

Nieuwe nokkenasversteller gehaald, aansluiting aangepast, pakking geplaatst en hoppa.... weer het managements lampje met nu meer storingen. Gelijk maar weer een originele Volvo versteller besteld en ook deze niet goed. Vreemd!! bedrading nagelopen en ja hoor: kabel lag open en nog met een paar koperdraadjes verbonden en de rest van het koper rammelde op het blok. Dit afgeknipt en met een nieuwe aansluiting verbonden (de versteller had een andere aansluiting in vergelijking met de originele maar Estate Services had de oplossing), tevens de zekeringen even nagelopen en ook hier een kapotte zekering vervangen en na 250 km gereden te hebben nog geen lampje, weer normaal in het toerental stationair en geen kleine schokken meer onder het rijden.. Happyhappyjoyjoy!!