Bak spoelen, wie nog meer? (omg. Amsterdam)

Gestart door HJ850, 08-07-2005 08:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ850

Ik wil zeer binnenkort mijn automaatbak spoelen (flushen). Moet ook wel: olie ruikt verbrand, is een keer te heet geworden.

Met meer is altijd leuker natuurlijk. Zijn er meer mensen die dit nog moeten of willen doen?

Ik weet hier in A'dam wel een doe het zelf gerage met brug voor weinig, maar andere plek kan ook.
En iemand met ervaring hiermee (tijdje terug is er een grote 'flushactie' geweest) die wel even wil meekijken en assisteren is natuurlijk van harte welkom  :)

Hajo

elianmars

Ik wil ook wel meedoen. Heb er (nog) geen ervaring mee, maar het wordt hier op het forum heel goed uitgelegd.

Wat versta je onder zeer binnenkort? Volgende week ga ik voor drie weken op vakantie. Daarna zou het wat mij betreft kunnen  :)

HJ850

#2
binnenkort, een dezer weken. Jammer dat je nu net op vakantie gaat.

Uiteraard wil ik het nu wel snel, maar hij rijdt er al minstens enkel maanden mee rond, dus even wachten moet kunnen.

Laten we even afwachten of er meer animo is, anders over 4 weken


HJ850

Nog wel even een vraag voor de mensen die bij de bak flush meeinting waren:

Hebben julie het ook zo gedaan zoals op
http://au.geocities.com/ozbrick850/atfflushindex.html staat?
Dus met een slang ergens ter hoogte (of in???) de radiator?

Ik had het idee dat de auto op de brug moet en dat je ergens een moer losdraait en de olie er uit stroomt, zoals bij motor olie verversen.

Ik ben nu nog steeds bezig een goed beschrijving op dit forum te zoeken.

mehn

#4
Citaat van: HJ850 op 08-07-2005 19:48:41
Ik ben nu nog steeds bezig een goed beschrijving op dit forum te zoeken.

Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.
De stop er weer in (met nieuwe pakking onderdeelnummer 977751) en de brug kan de deur uit  ;)

Vanaf nu heb je twee mogelijkheden.

1. Je spoelt de oliekoeler mee. Je moet dan de retourleiding (van de onderkant van de radiator naar de automaat) aan de automaat-kant losmaken. Hiervoor moet de accu en de accuplaat eruit. Denk alsvast aan je alarm als je dat hebt. Bij het loskoppelen van de accu gaat waarschijnlijk je alarm af...
Bij 5 van de 6 automaten die ik gespoeld heb ging deze aansluiting overigens niet los, waardoor we optie 2 hebben moeten nemen.

2. Je spoelt de oliekoeler niet mee. Je maakt dan de slang los die van de automaat naar de oliekoeler loopt. Je doet dit aan de radiator (oliekoeler) kant. Je maakt de bovenste leiding los en je hebt hiervoor een nieuwe klem nodig (onderdeelnummer 6842411) als je de slang weer monteert.

In beide gevallen maak je een doorzichtige slang vast aan de leiding die je hebt losgemaakt. En volgt de volgende procedure:

A. Als je de olie hebt afgelaten meet je hoeveel olie eruit gekomen is. Hiervoor kan je het beste twee doorzichtige 5 liter kannen gebruiken. In de ene kiep je de oude olie en in de andere evenveel nieuwe olie. Als je de olie hebt afgemeten vul je de automaat met die olie door de peilstokopening.
B. Hang de doorzichtige slang in de 'vuile' 5 liter kan. Start de auto en zet de versnelling in de R. Er komt nu oude olie uit de doorzichtige slang. Let op totdat je bubbels ziet en zet de motor uit.
C. Meet hoeveel oude olie eruit gekomen is en vul de 'schone' 5 liter kan met evenveel olie en vul de automaat wederom via de peilstokopening.
D. Herhaal B en C 3 of 4 keer met elke keer een de automaat in een andere versnelling (R/D/L/2)
E. Verwijder de doorzichtige slang. En monteer de losgehaalde leiding aan de automaat of oliekoeler.
F. Stop de peilstok er weer in en start de auto. Beweeg (met de voet op de rem  ;) ) langszaam door alle versnellingen waarbij je telkens een seconde of 5 wacht.
G. Zet de versnelling in de P met de motor aan, wacht 2 minuten en peil de olie. Zorg ervoor dat er nooit teveel olie in de bak zit. Dit is slechter voor de bak dan dat er te weinig inzit.
Vul eventueel nog wat olie bij en peil de eerste 100 km nog een paar keer.

Suc6  ;D


voor de zoekfunctie: handleiding flushen spoelen doorzichtig doorzichtige pakking oliekoeler peilstok

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

855-Champagne

Ik heb het bij mijn auto ook gedaan, ik wil wel kijken of helpen.

HJ850

#6
Mehn, heb net je website met foto's gevonden, en nu ook nog een duidelijke uitleg, helemaal goed!

(ik heb net vorige maand 2 lege 5l ruitenwissenvloeistof vaten weggegooid - stom)
En ik realiseer mij net, beter rondkijkend op je website, dat ik je vorig weekend bij European Tuning zag, dat was jij dus met die paarse estate.


855-Champagne, dat zou harstikke leuk zijn.  Datum en plaats moeten nog wel bepaald worden. Even kijken of er meer mensen zijn die niet kunnen wachten tot de volgende reeds geplande sleuteldag ;)

Hajo

mehn

En oh ja, je hebt voor deze actie ongeveer 12 à 13 liter olie nodig (ATF olie die voldoet aan de DexronIII specificaties) die bij de Volvo dealer véél te duur is.  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Hen3

Citaat van: mehn op 08-07-2005 20:55:27
Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.

een brug is nergens voor nodig inderdaad... gewoon de stop er uit en de olie in het riool laten lopen....

MarcoV

Ik heb ook wel interesse, laat maar weten wanneer.

MarcoV

HJ850

ik zat qua locatie ook te kijken naar Utrecht:

Doe Het Zelf Garage P.Plooij,Kerkdijk 67
3615 BB Westbroek (Utrecht) 0346-281318
http://www.doehetzelfgarage.nl
iets ruimer dan ik hier bij Amstel businesspark ken.

Kent iemand die locatie al?

mehn

Citaat van: HJ850 op 08-07-2005 23:08:38
En ik realiseer mij net, beter rondkijkend op je website, dat ik je vorig weekend bij European Tuning zag, dat was jij dus met die paarse estate.

Yep, dat klopt. Dat was ik  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: Hen3 op 09-07-2005 02:25:34
Citaat van: mehn op 08-07-2005 20:55:27
Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.
een brug is nergens voor nodig inderdaad... gewoon de stop er uit en de olie in het riool laten lopen....

:-X

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jort

Hebben jullie de bakken al gespoeld of moeten jullie het nog doen. Wanneer jullie het nog niet gedaan hebben doe ik graag mee.

Ik weet niet of het op de knutseldag mag, daarom meld ik me hier maar even bij aan.

Ik hoor graag van jullie.

Jort.

hanszelf

Citaat van: Hen3 op 09-07-2005 02:25:34een brug is nergens voor nodig inderdaad... gewoon de stop er uit en de olie in het riool laten lopen....
???
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon