Nieuwe uitlaat

Gestart door erikdb, 10-09-2023 16:18:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erikdb

Dag allemaal,

Er vallen gaten in de uitlaat van mijn 850 2.4i, dus ik wil er een nieuwe op zetten. Het gaat dan om alles voorbij de katalysator (ik begrijp dat dat hele stuk de "einddemper" heet). Op internet vind ik een hoop kandidaten met nogal verschillende prijzen:

winparts - 280 E
uitlaatdiscounter - 180 E
Autodoc - 100 E

Alle leveranciers zeggen dat de hun systeem zou passen onder mijn auto (motortype B5252FS). Gaat dit in jullie ervaring wel eens mis? Waar moet ik op letten?

Nooit eerder met dit bijltje gehakt, dus alle tips zijn welkom!

VolvoFreak89

Hoe goedkoper hoe meer je ermee moet stoeien en kloten, in mijn ervaring. Past uiteindelijk wel, maar met veel geklooi.

Uitgaande van de plaatjes krijg je verder waar je voor betaald, met minder geld komt er een steeds minder mooie middendemper onder. De Bosal lijkt aardig op origineel. Die van autodoc is een gevalletje "We hebben wat standaarddelen aan elkaar gelast die als geheel passen maar daar is dan ook alles mee gezegd".

Ries van de Zilverschuit

Misschien informeren bij demontagebedrijven? Mijn ervaring is dat de fabrieksuitlaat heel, heel lang meegaat. De mijne al 370.000 km en 26 jaar en hij is nog steeds goed.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

850blues

Ik zag laatst dat Nordicar een originele middendemper in de aanbieding had: https://nordicar.com/Volvo-Parts/In--en-uitlaatsystemen/Uitlaatdemper-8631006

Misschien ff bellen wanneer ze 'm weer op voorraad hebben (en of ie op jouw 850 past).
En als jezelf niet wilt lopen klooien kun je 'm daar ook gelijk laten monteren (tegen meerpijs).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

erikdb

Dank voor de suggesties. Ik heb even gebeld met Nordicar maar ze hadden geen idee wanneer deze weer leverbaar is. Aangezien de demper in de huidige staat wel een APK puntje is, zal ik iets anders moeten doen. En een beetje klooien vind ik niet erg, als het uiteindelijk maar lukt :eusa_pray:

Met demontagebedrijjven heb ik weinig ervaring. Wat zijn goeie adresjes?

850blues

Graag gedaan.
Ja, als je haast hebt valt dat af.

Plaats anders een oproepje in dit board: https://volvo850forum.nl/index.php/board,45.0.html
of stuur een PB naar Arjen850 (die had altijd veel onderdelen liggen, maar ik weet niet hoe actief hij nog is op 't forum)

Demontagebedrijven die ik zo weet, maar niet bij jou in de buurt: AutoRima (Druten), Boy Geenacker (Nijmegen), Hunterparts (Gorredijk).

Nieuw zijn dit misschien nog opties (geen ervaring mee):
- https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/romax-614187-achterdemper.htm?typeCode=10271
- https://scandcar.com/intermediate-demper-oem-ref-8631006-9142516-volvo-onderdeel-3531971_b.html

Die laatste lijkt in dit filmpje te worden gemonteerd (zie vanaf 18:00 ): https://www.youtube.com/watch?v=iooFhZoykGA
 
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

erikdb

Dat montagefilmpje is geweldig! Hoop dat het me zonder brug en hydraulische support ook lukt. Weet iemand toevallig wat voor spray hij daar gebruikt (Can waar "OKS..." op staat)? Soort anti-roest neem ik aan?


Ik zal eens iets posten op het 'gevraagd' board.   

volvobug

Als je met hydraulische support een fatsoenlijke garagekrik bedoelt, nee dan gaat het je niet lukken denk ik. De auto moet achter en (rechts-)voor behoorlijk de hoogte in, wil je met de knik in het achterste deel van de pijp over de achteras en langs de demper/veer links achter komen. Je moet feitelijk onder de auto voldoende ruimte hebben om de einddemper schuin in te steken en een draai te maken.
4 goede assteunen en een krik zijn aan te raden als het op de oprit of garagevloer moet gebeuren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

Ik heb er ooit zo'n goedkoop 125-euro uitlaatje onder geknikkerd (volgens mij ook van de uitlaatdiscounter, was een aantal jaren geleden kennelijk nog wat goedkoper) en dat deed wat het moest doen. Plaatsen ging niet heel lastig, maar dat was wel op een brug. Als je een matig passende uitlaat gaat proberen te monteren en jezelf geen ruimte geeft omdat dat ding te manoeuvreren, dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Mijn grootste tip zou zijn: reserveer ergens een brug in een nabij gelegen doe-het-zelf garage. Dan kun je prima voor dat ding van de uitlaatdiscounter eronder schroeven.

Tipje 2: zorg voor een setje frisse uitlaatrubbers en wat glijmiddel, om ze nog wat makkelijker te installeren.

aloisdecroon

Mijn ervaring is dat het gewoon kan met een garage krik !
Denk wel dat ik er 2 heb gebruikt om de achterkant goed de lucht in te krijgen.

Dazzle

Met 2 krikken ook gedaan. Een voor en een achter. Genoeg ruimte  om te werken...

erikdb

Citaat van: volvobug op 12-09-2023 18:10:05Als je met hydraulische support een fatsoenlijke garagekrik bedoelt, nee dan gaat het je niet lukken denk ik. De auto moet achter en (rechts-)voor behoorlijk de hoogte in, wil je met de knik in het achterste deel van de pijp over de achteras en langs de demper/veer links achter komen. Je moet feitelijk onder de auto voldoende ruimte hebben om de einddemper schuin in te steken en een draai te maken.
4 goede assteunen en een krik zijn aan te raden als het op de oprit of garagevloer moet gebeuren.

Nee, dat begrijp ik - bedoelde dat ik geen hydraulische steun heb om de demper in de lucht te houden, zoals de klusser in het flimpje.

Ik ga het proberen met een garagekrik en 2 assteunen. Als dat niet lukt eens kijken waar ik een brug kan huren...

erikdb

Vandaag is de nieuwe demper bezorgd. Ben uiteindelijk voor de Romax van mijnautoonderdelen gegaan.

Het ziet er niet per se slecht uit, maar ik heb wel mijn twijffels over de knikken in de buis vlak achter de demperkast. Wat denken jullie? Is dit normaal/ok?






Dazzle

Ziet er niet heel jofel uit

VolvoFreak89

Die deuken lijken mij niet normaal, en zijn ofwel transportschade ofwel kaaiwerk. Ik zou me beroepen op mijn herroepingsrecht, in dit geval. Voor 200 euro mag je beter verwachten.