OBD2 connector aansluiten op OBD1 auto

Gestart door MennoB., 22-10-2023 17:36:05

Vorige topic - Volgende topic

Menno3274

Die bypass (drukregelaar) achter de motor heb ik ook. 1 retour, 1 naar inlaatspruitstuk en 1 naar inlaatbuis. Bij mij zit dat potje ook op de rail, maar dat is geen drukregelaar. Het is een pulsdemper wat mij verteld is. Het kan zijn dat het officieel een ME7 motor is geweest, maar wellicht moet er dan wat omgebouwd worden qua brandstoftraject om het goed te krijgen. Je kan eens meten wat de brandstofdruk op de rail is. Kan zijn dat hij 4 bar is (ME7) en 3 bar (M4.4) moet zijn.

MennoB.

Ok, dat is een heel ander systeem dus dan datgene wat ik heb overgezet van de oude motor. Wellicht dat dat de begrenzer in werking laat treden. Eens kijken of ik dat in ere kan herstellen. Moet ik nog wel even op zoek naar een dergelijke drukregelaar. In onderstaande foto heb ik denk ik de situatie gevonden zoals hij zou moeten zijn(Bron: Mattewsvolvosite). Wordt wederom vervolgd.
Nooit klaar met sleutelen 🙄

Menno3274

Misschien krijgt hij nu te veel of te weinig. Dan kan hij inderdaad de boel in de war schoppen (of begrenzen). Zoals het op het plaatje eruit ziet ziet het er bij mijn auto (1997) in ieder geval uit inderdaad. Nummer 1 naar het inlaatspruitstuk en nummer 2 (gaat via een dun buisje over de koelwaterbuis) naar de inlaatbuis.

MennoB.

Inmiddels is de ecu opgestuurd naar Schutten voor een onderzoek en ben ik op zoek naar een zo'n drukregelaar die achter onder de motor zit en de brandstofleidingen opsplitst.

volvobug

Citaat van: MennoB. op 03-11-2023 10:33:19Inmiddels is de ecu opgestuurd naar Schutten voor een onderzoek en ben ik op zoek naar een zo'n drukregelaar die achter onder de motor zit en de brandstofleidingen opsplitst.
Drukregelaar onder origineel nummer meen ik niet meer te vinden, maar Bosch 0280160560 blijkt een prima alternatief te zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MennoB.

Citaat van: volvobug op 03-11-2023 11:55:51Drukregelaar onder origineel nummer meen ik niet meer te vinden, maar Bosch 0280160560 blijkt een prima alternatief te zijn.

Super! Idd niet te vinden,  maar ik zal deze bosch eens proberen te zoeken.  Bedankt voor de tip!!

MennoB.

Net de Bosch 0280160560 op gezocht,  maar dat is een heel ander ding. Degene die ik moet hebben heeft 3 aansluitingen voor brandstofleidingen en een vacuümaansluiting.

volvobug

Citaat van: MennoB. op 04-11-2023 18:57:54Net de Bosch 0280160560 op gezocht,  maar dat is een heel ander ding. Degene die ik moet hebben heeft 3 aansluitingen voor brandstofleidingen en een vacuümaansluiting.
Je moet de brandstofdrukregelaar overzetten in het bestaande zwarte kunststof deel meen ik.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MennoB.

Nogmaals dank voor de tip. Ik begrijp het.  Probleem is dat het hele apparaat er niet bij zat toen we de motor etc overnamen. Wellicht is er een andere mogelijkheid om de druk op de juiste manier af te regelen.

Menno3274

Moeten toch wel hier en daar benzine turbo 850's (of een 97 classic) te vinden zijn om de set af te schroeven. Of een oproepje plaatsen op Facebook of iets dergelijks.

MennoB.

Vandaag is de ecu terug gekomen.  Vanavond monteren, uitlezen etc. Ook een vervangende drukregelaar, maar dan voor op de rail,  wordt geregeld. Ben benieuwd naar de resultaten!

Menno3274

MennoB.

De ecu is aangesloten en de auto loopt nu netjes. Slechts 1 foutcode popt up en dat gaat om de snelheidssensor. Dat klopt ook, want die moet ik er nog aan verzinnen. Vorige kabelboom kreeg het signaal van de sensor op de bak, maar deze zou van de abs moeten komen. Echter is de abs hier gescheiden van de ecu volgens mij. Ik zit te denken dat ik een aparte kabel naar de ecu ga maken vanaf de sensor op de versnellingsbak.

MennoB.

De originele kabel van de oude kabelboom gehaald en getrokken naar de stekker onder de ecu connector en daar aangesloten. Ik kon de originele pinnetjes gebruiken want de slots waren er voor open. De snelheidsmeter doet het nu weer, maar nog geen signaal naar de ecu. Logisch want pin B32 blijft op de connector onbezet.

MennoB.

Citaat van: Menno3274 op 16-11-2023 10:50:53Was er nog wat mis met de ecu?
Sorry,  deze had ik even gemist. We hebben gevraagd wat er nu aan de hand was. Het antwoord luidde dat hij in ieder geval de problemen die we al die tijd ondervonden getackeld had. Na het terug aansluiten van de ecu bleek dit idd het geval. De motor loopt veel beter en gaat soepeltjes boven de 3000rpm.  Geen zwarte rook meer uit de uitlaat en geen storingsmelding over de checksum etc. Maar zoals hiervoor gemeld wel een storingscode dat het signaal voor de snelheidssensor ontbreekt. Dat komt omdat ik nog een kabel moet trekken van de sensor naar pin B32 op de ecu. Dan hebben we ook weer boost by gear.