OBD2 connector aansluiten op OBD1 auto

Gestart door MennoB., 22-10-2023 17:36:05

Vorige topic - Volgende topic

MennoB.

Hallo allen,

Ik heb hier een 850 2.5 10V NA uit '95 staan, die geswapt is naar een 2.5 LPT AWD uit '96 met M 4.4. Hierdoor (zie draadje Wie ben ik?) Kan ik de auto niet meer uitlezen via de flashcodes, maar ook niet via een OBD2,  want die zat er niet op. Stefan was al zo aardig om een schema te sturen hoe een stekker erbij te monteren.  Gelukkig hadden we al van een sloper de stekker gehaald. Positief en negatief heb ik van buiten de ecu gehaald, de uitleesdraad uiteraard wel van de ecu.  Helaas geeft mijn uitleescomputer aan de ecu niet te ondersteunen.  De ecu die er oorspronkelijk in zat was een Siemens,  nu een Bosch M4.4, getuned door Schutten en de immobiliser verwijderd.
Heeft iemand  misschien een idee hoe ik de ecu toch kan uitlezen via de aangebrachte OBD2?
Nooit klaar met sleutelen 🙄

RoelNL

Als je nu een M4.4 hebt met de juiste stekker zou je toch wel moeten kunnen uitlezen. Je zou het is bij een garage kunnen proberen die hebben meestel net wat betere uitleesapparatuur dan jezelf en dan weet je ook gelijk of het ook echt werkt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ries van de Zilverschuit

Zou je zelf ook moeten kunnen met een laptop en Vol-FCR en de juiste interfacekabel. Is hier op het forum genoeg over te vinden. Werkt hier al veertien jaar feilloos. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

pcpg.janssen

Veel standaard uitlees apparatuur, gaan uit van hoe een auto origineel is geleverd. Ik merk dat sommige diagnose apparaten ook moeite hebben om mijn auto uit te lezen omdat hier origineel een Siemens Fenix 5.2 ECU in zit en nu een Bosch Motronic 4.4.

Het protocol wat je nodig hebt om een Bosch M4.4 ECU uit te lezen is ISO 9141-2, dus dat moet je diagnose apparaat wel ondersteunen.

Gelukkig zijn er oplossingen, waarbij je zelf de juiste ECU kunt selecteren zodat je per module kunt uitlezen. Een persoonlijke favoriet is de 850 ODB II app voor Android. Gecombineerd met een OBDLink SX kabel, kun je je auto/ECU probleemloos uitlezen. Als je nog een oude Android toestel hebt liggen, zou je voor ongeveer 65 euro klaar zijn.

MennoB.

Top, bedankt voor de reacties.
 Ik had goede hoop met mijn huidige uitleesapparatuur van Icarsoft, aangezien deze speciaal met software voor volvo is voorzien. Ik kan er zelfs mijn verstuivers voor mijn diesel mee programmeren. Een goede laptop heb ik momenteel niet en de software Vol-FCR ook nog niet. Ik ga vanavond die android app eens proberen, wellicht werkt die met mijn ELM 327 wel.
Wordt vervolgd!

MennoB.

Helaas, de Elm die ik heb is de kloon versie en kan de ecu niet uitlezen. Vooralsnog blijft het nog een mysterie wat er loos is aan de auto. Ik ga kijken of ik de Icarsoft nog kan updaten of aanpassen. Wordt wel een beetje wanhopig met de APK zeer binnenkort in het vooruitzicht

Died850

Heb je al geprobeerd de ECU uit te lezen met draaiende motor?

Met aangepaste ECU's die niet willen uitlezen op alleen contact wil dat weleens de truc zijn.

pcpg.janssen

Anders even kijken of er iemand in je buurt zit met de benodigde hardware via dit topic.

Je mag mijn bluetooth ELM-327 wel lenen, maar ik heb geen idee waar je vandaan komt (ik woon in Houten) en of we dit makkelijk zouden kunnen regelen.

Volvo64

Je mag de mijne ook lenen (ik woon in Kampen mocht dat dichterbij zijn). Kan 'm ook opsturen indien nodig.

Groet, Hans

pcpg.janssen

Het is trouwens wat lastig om het te reconstrueren vanaf je foto, maar is pin B36 wel bezet? Ik heb namelijk het idee van niet: als ik tel zou bij de groene pijl pin B36 moeten zitten en die is leeg. Dat is de pin waar je diagnose stekker op zou moeten zitten, bij een M4.4 ECU.

De kabel zou volgens de schema's van Volvo Paars/Wit (VO-W) moeten zijn.

Module 4/46 is je Engine Control Module (ECM), module 4/22 is de Immobilizer.
De 24/x dingen die je op de tekening ziet staan, zijn stekker verbindingen:

Stekker 24/2

Stekker 24/7B

Stekker 24/7B zal voor de diagnose aansluiting niet relevant zijn, omdat deze bij jou waarschijnlijk niet onder je armsteun zit.

MennoB.

Hartelijk dank voor de reacties wederom.  Inderdaad bleek de B36 bij mij niet bezet te zijn. Deze stekker zat eerst op een Feniks, die heeft daar blijkbaar niets op zitten.  Ik heb mijn witte draad dus met de verkeerde pin verbonden.  Ik ga zodadelijk een verbinding uit de oude kabelboom prutsen en in de B36 plaatsen zodat er alsnog de juiste verbinding komt. Zal wel wat schelen. Die schema's allemaal zijn ook erg handig, bedankt !

MennoB.

Zojuist geprobeerd uit te lezen met de elm nadat ik de juiste draad met de juiste pin heb verbonden. Met de ap "carscanner" krijg ik de foutmelding P0605, pending Rom error. De ap "850 OBDII" geeft een hele lijst waar ik niet veel van begrijp. In ieder geval kan ik nu meer met de aansluiting dan eerst.

MennoB.

Ik moest overigens de motor idd laten draaien.  De app 850 OBDII gaf wrl aan dat mijn elm een kloon was en dat bepaalde functies dus niet werken. Overigens heb ik geen oude android gebruikt.

pcpg.janssen

De 850 OBD II app, geeft de bevindingen weer in het hoofdscherm. Je moet dus even met het pijltje links bovenin terug naar het hoofdscherm. Wat je nu op je printscreens ziet, zijn puur de ELM commando's (en daar snap ik ook weinig van).

Menno3274

Vaak loopt er onderin een percentage (langzaam) op naar 100%, dan zegt hij dat hij klaar is en dan inderdaad terug naar het hoofdscherm voor de resultaten.