OBD2 connector aansluiten op OBD1 auto

Gestart door MennoB., 22-10-2023 17:36:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MennoB.

Tussen het wegzappen vd mededelingen dat mijn elm waarschijnlijk een kloon is kwam de volgende uitslag.
Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

Ok, nieuwe lezing maar nu met Torque. Een hele vreemde uitslag op de vacuüm!
Nooit klaar met sleutelen 🙄

pcpg.janssen

Ik ben toch bang dat betrouwbare data begint met betrouwbare apparatuur. Een Chinese ELM zit zelden in die catergorie.
Overigens kan ik me voorstellen dat Torque iets anders leest op de geheugenpositie die volgens Torque het vacuüm zou moeten zijn.. Torque leest simpelweg geheugenadressen, maar in verschillende auto's kunnen daar verschillende sensoren onder zitten. En onze Volvo's zijn vrij oud, dus het is best mogelijk dat het niet geheel voldoet aan de standaard die Torque verwacht.

Maar je bent een stap verder: je krijgt inmiddels iets uit je ECU.

Als je op het plusje klikt van je eerste printscreen in je post van 18:03u, zie je dan wel een geldige foutcode?

Menno3274

#18
Dat zou dan iets van -0.8 bar moeten zijn. Kan best kloppen als hij stationair draait. Als hij met gasgeven de andere kant op schiet (positief) is misschien de benaming niet helemaal goed en is het een turbodruk metertje. Maar heb jij dan een losse "vacuüm meter" op de M4.4 aangesloten? Ik dacht dat er standaard namelijk niks gemeten wordt.

MennoB.

Nee, helaas krijg ik dan dezelfde gegevens te zien. Overigens  vertelde Schuttentuning ons dat de code P0605 alleen komt door het herprogrammeren vd ecu wn dat dit alleen maar het storingslampje laat branden. Betekent niet dat er ook werkelijk een storing zou zijn. Alleen in dit geval is die er wel, aangezien de motor niet boven 3000 rpm wilt. En hij veel te rijk loopt 

Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

Citaat van: Menno3274 op 27-10-2023 10:13:08Dat zou dan iets van -0.8 bar moeten zijn. Kan best kloppen als hij stationair draait. Als hij met gasgeven de andere kant op schiet (positief) is misschien de benaming niet helemaal goed en is het een turbodruk metertje. Maar heb jij dan een losse "vacuüm meter" op de M4.4 aangesloten? Ik dacht dat er standaard namelijk niks gemeten wordt.
Nee, de Torq app leest dit van de ecu.Hoe dat dit werkt weet ik niet. Misschien is het een onzinfunctie
Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

De kabelboom die we bij de motor kregen miste de stekker van de tweede lambdasonde.  De seperate ongeisoleerde stekkertjes zaten er wel aan en dat veroorzaakte een kortsluiting in het begin, omdat ze tegen elkaar aan zaten. Zou dit de ecu verruïneert hebben?
Nooit klaar met sleutelen 🙄

pcpg.janssen

#22
Citaat van: Menno3274 op 27-10-2023 10:13:08Dat zou dan iets van -0.8 bar moeten zijn. Kan best kloppen als hij stationair draait. Als hij met gasgeven de andere kant op schiet (positief) is misschien de benaming niet helemaal goed en is het een turbodruk metertje. Maar heb jij dan een losse "vacuüm meter" op de M4.4 aangesloten? Ik dacht dat er standaard namelijk niks gemeten wordt.
Volgens mij wordt het Manifold Absolute Pressure gemeten door de zogenaamde MAP sensor (Volvo onderdeelnummer 31303211), welke boven je koelerpakket hangt. Als je google-ed op het Volvo onderdeelnummer, herken je hem wellicht. Het zou best kunnen dat Torque deze weergeeft.
Volgens mij wordt de turbodruk niet gemeten door de ECU, maar ik ben op dit vlak geen expert. Op pagina's 7 en 8 van de volgende PDF, vind je de pin-out van de M4.4 ECU: https://www.villacarlota.net/volvo/motronicsuite/Volvo%20Motronic%204.4.pdf


Citaat van: MennoB. op 27-10-2023 17:28:28De kabelboom die we bij de motor kregen miste de stekker van de tweede lambdasonde.  De seperate ongeisoleerde stekkertjes zaten er wel aan en dat veroorzaakte een kortsluiting in het begin, omdat ze tegen elkaar aan zaten. Zou dit de ecu verruïneert hebben?
Het zou kunnen, maar het lijkt me dat ze daar toch enigszins tegen beveiligd zijn. Auto elektronica is een redelijk vijandige omgeving, vanwege de wisselende spanningen van doorgaans 8 volt tot pieken van 40-60 volt, dus in de meeste ontwerpen wordt wel rekening gehouden met overspanning. Een goede kortsluiting daarentegen zou natuurlijk wel problematisch kunnen zijn.
De P0605 ("Internal Control Module Read Only Memory (ROM) Error") doet wel denken in de richting van een slecht functionerende ECU, hoewel een probleem met het lezen van de ROM ook veroorzaakt zou kunnen worden door een te lage spanning in de ECU, indien de chip ooit verwijderd en opnieuw gesoldeerd is (ik weet niet hoe Schutten die dingen tuned) zou het een slechte soldeerverbinding kunnen zijn rond de chip of gewoon een tune waarvan de checksum niet klopt. Mocht het daadwerkelijk aan de tune liggen, dan is het wel raar dat Schutten de P0605 niet even de status "No Error Reported" geeft als ze toch bezig zijn (of zorgt dat de checksum klopt).

Het probleem is vooral dat je nu waarschijnlijk een M4.3 kabelboom hebt ingebouwd met een M4.4 ECU in een auto waar origineel een Fenix 5.2 systeem heeft gezeten. Dat maakt troubleshooten wat lastig. Ik zou eens kijken wat een andere ECU met een standaard tune doet. Een normale M4.4 ECU moet nog wel te krijgen zijn, hier op het forum of bij een sloperij.

Aan de andere kant: niet boven de 3000RPM willen kan ook een vacuümlek of losse/gescheurde intercoolerslang zijn (ask me how I know  :eusa_wall: ). Te rijk lopen wil ook nog wel eens gebeuren met een lekkende injector. Van de eerste weet ik dat je er een tijdje mee rond kunt rijden zonder meldingen. In dat laatste geval verwacht ik vroeger of later toch een opmerking van je lambdasonde (fuel trims). Het kan in ieder geval geen kwaad om deze basics even te checken.

Tot slot: vul je profiel eens wat verder in. Ik kan wel aanbieden om je te helpen met het flashen van een standaard BIN in een reserve ECU, maar als ik niet weet waar je woont is het lastig om dat aanbod te doen.

MennoB.

#23
"Het probleem is vooral dat je nu waarschijnlijk een M4.3 kabelboom hebt ingebouwd met een M4.4 ECU in een auto waar origineel een Fenix 5.2 systeem heeft gezeten. Dat maakt troubleshooten wat lastig. Ik zou eens kijken wat een andere ECU met een standaard tune doet. Een normale M4.4 ECU moet nog wel te krijgen zijn, hier op het forum of bij een sloperij."

De kabelboom is de bijbehorende van de M4.4 . Ik zal m'n best eens doen met m'n profiel😊. Vacuum en intercoolerslangen heb ik gecontroleerd. Lekkende injectors niet... Met de 3000 rpm bedoel ik dat bij geleidelijk gasgeven hij gaat begrenzen vanaf 3000rpm. Bij stilstand kan ik wel heel even , als ik het heel snel doe, gasgeven tot hogere toeren en daarna gaat hij alsnog begrenzen.

"Volgens mij wordt het Manifold Absolute Pressure gemeten door de zogenaamde MAP sensor (Volvo onderdeelnummer 31303211), welke boven je koelerpakket hangt. Als je google-ed op het Volvo onderdeelnummer, herken je hem wellicht. Het zou best kunnen dat Torque deze weergeeft."
Dit model B5254T heeft geen MAP sensor voor zover ik weet en ook niet de stekker daarvoor. Op de NA zat precies deze sensor wel.

Hoewel het een aardig ritje is, ben ik niet te beroerd om ergens(Houten
zei je?) naartoe te rijden hoor. Overigens zei Schutten al om de ecu eventueel op te sturen om hem wederom onder handen te nemen.  We kijken even. 
Super bedankt voor de aanbieding, wellicht kom ik er op terug 😄.
Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

Overigens heeft deze  motor wel een MAF sensor, maar daar hebben we een nieuwe Pierburg op gezet.
Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

Er is nog 1 ding dat ik vergeten ben te vertellen.  De originele motor had een retourleiding op de injectorrail en een brandstofdrukregelaar met vacuümaansluiting, terwijl de turboversie geen retourleiding had en een brandstofdrukregelaar zonder vacuümaansluiting . Ik heb echter de retourleiding en brandstofdrukregelaar wel toegepast op de turboversie.
Nooit klaar met sleutelen 🙄

MennoB.

"Een normale M4.4 ECU moet nog wel te krijgen zijn, hier op het forum of bij een sloperij."

Bij deze heb ik wel interesse in een andere M4.4 ecu. Hoe wordt op dit forum zoiets geregeld? Een topic aanmaken? Of is er een vaste rubriek voor te koop/ te koop gevraagd?
Nooit klaar met sleutelen 🙄

Menno3274

#27
Brandstofdrukregelaar zit achter de motor als het goed is, bij mijn T5 met Motronic 4.4 wel. En deze heeft wel degelijk een vacuümbuis/slang en retourleiding erop aangesloten. Dat zou ik even uitzoeken.

Menno3274

#28
Citaat van: pcpg.janssen op 27-10-2023 23:14:59Volgens mij wordt het Manifold Absolute Pressure gemeten door de zogenaamde MAP sensor (Volvo onderdeelnummer 31303211), welke boven je koelerpakket hangt. Als je google-ed op het Volvo onderdeelnummer, herken je hem wellicht. Het zou best kunnen dat Torque deze weergeeft.

Op dat nummer vind ik alleen de sensor voor de 10 kleppers. Mijn 10V had hem ook, maar mijn T5 niet. Misschien verschilt dat ook wel per bouwjaar. Maar alsnog zou die -0.8 bar wel kunnen. Mijne is stationair (turbodrukmeter) ook rond -0.7 bar.

MennoB.

Citaat van: Menno3274 op 28-10-2023 21:51:45Brandstofdrukregelaar zit achter de motor als het goed is, bij mijn T5 met Motronic 4.4 wel. En deze heeft wel degelijk een vacuümbuis/slang en retourleiding erop aangesloten. Dat zou ik even uitzoeken.
De foto die ik plaatste laat de originele rail met originele drukregelaar zien van deze LPT motor. Er zit op die regelaar geen aansluiting voor zowel een vacuüm- of en retourleiding. Ergens op het internet zag ik een foto van een andere LPT van de  aansluiting van de brandstofslang naar de leiding van het motorblok, achter beneden het blok. Bij die LPT zat daar een bypass in de vorm van een soort T-stuk met een leiding die retour ging naar de benzinetank. Aangezien dat onderdeel niet bij deze motor meer aanwezig was, heb ik de onderdelen van de NA overgezet. De retourleiding naar achter beneden en de  regelaar met retour en vacuüm aansluiting.
Nooit klaar met sleutelen 🙄