Diagnose: Kabelbreuk tussen deur en carroserie. Help!

Gestart door Anton Meindertsma, 15-05-2024 16:07:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anton Meindertsma

Situatie:
Het betreft een C70 T5 Coupé bj 1999. Van ene op het andere moment werkte de elektrische raambediening in de linkerdeur voor zowel het linker- als het rechterraam niet meer. De spiegelbediening voor zowel links als rechts werkt ook niet. De centrale deurvergrendeling werkt wel. Ook de raamschakelaar in de rechterdeur werkt.
De raamschakelaar van de linkerdeur van binnen schoon gemaakt, maar zonder resultaat.

Diagnose:
Volgens de Volvo dealer zit er een draadbreuk ergens tussen de linkerdeur en de carrosserie. Met een beetje morrellen aan de kabel die uit de deur komt doen de elektrische ramen het soms. De dealer stelt dat reparatie ergens tussen de 4 en 6 uur vergt. De deur moet er uit en het raammechanisme. Het goed afstellen van het raammechanisme schijnt tijdrovend en moeilijk te zijn. De goede afstelling wordt niet gegarandeerd.
Een dure klus met risico van een niet goed sluitend raam.

Vraag: Heeft iemand tips/suggesties wat ik hier zelf aan kan doen? Kun je bijvoorbeeld de mof van de draadboom tussen deur en koets losmaken en op één of andere manier de kabelboom bekijken? Kun je bij de kabelboom in de deur komen als het deurpaneel er af is of moet inderdaad het raammechanisme er uit (Brrr)?
Kortom, wie helpt me verder? Bij voorbaat dank voor nuttige suggesties. Groet, Anton
P.S. Gelukkig zitten de ramen nu dicht ;D

RoelNL

Je deurpaneel kun je zelf loshalen met wat wat gepast geweld zodat je de boel niet sloopt.Je hebt dan waarschijnlijk wel wat nieuwe clipjes nodig maar dat maakt niet zoveel uit.

Daarna kun je enigszins in de deur kijken of je iets geks kan zien.

Verder kun je opzoek naar een bedradingsschema zodat je weet waar de draden vandaan komen om ze zo na te meten/piepen vanaf de connector. Dit kun je trouwens zonder het deurpaneel weg te halen. Het is ook goed om te weten welke draden de massa draden zijn want die kun je direct aan  het metaal testen

Ik zou beginnen in de connector van de raambediening.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

T5-4life

Ik zou er een complete andere kabelboom voor de linker deur inzetten. Dit probleem komt vrijwel nooit voor dus met een gebruikte kabelboom kun je weer jaren verder. Ik ben niet zeker of de raamcassette er dan uit moet. Is op zich niet zo spannend. Wel de afstelling opmeten voordat je de afstelbouten losdraait
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

Anton Meindertsma

Allen,
Bedankt voor jullie reacties.
Vraag: kan iemand me helpen aan het onderdeelnummer voor een complete kabelboom voor de linkerdeur? Ik kan dit op internet helaas niet vinden. Mogelijk niet meer leverbaar?

Vandaag nog eens gemorreld aan de met een tule omvlochten kabelboom tussen de deur en de carrosserie: als je de kabelboom ter hoogte van de stekker in de carrosserie een beetje beweegt (en de raambedieningsknopjes in de linkerdeur bedient) dan reageert het motortje. Dus ik vermoed sterk dat het probleem in de buurt van de stekker zit maar dan aan de deurkant.
Nogmaals, alle tips en eventuele hulp zijn welkom.
Groet, Anton

Sbv

Zou lekker andere kabelboom op sloop kijken en deze erin ztten. Nieuwe zal denk ik niet meer verkrijgbaar zijn maar er staan vast wel wat demontage c70's waar je een kabelboom uit kan halen.

Wat je ook kunt doen is huidige eruit halen en kijken of je de draadbreuk kunt traceren en misschien dat je met solderen verder komt

Poortvloed

Hallo Anton,

Onderdeelnummer van de kabelboom bestuurders deur die ik in Vida vind is 9456652.

Daarnaast heb ik de elektrische schema's voor je van de elektrische raam en spiegelbediening.

Hopelijk helpt dit je weer wat verder, succes.
Volvo V70 2.5 10V MY99 LPi 463.000

Anton Meindertsma

Allen,
Wederom veel dank voor jullie reacties en informatie. Met name onderdeelnummer en schema's zijn heel nuttig!
Even een update:
Vandaag de binnenbekleding van de deur er af gehaald om te bekijken hoe de complete kabelboom er uit ziet en hoe deze loopt. Een aantal stukken van de kabelboom zitten met stekkers aan elkaar (dus makkelijk uit elkaar te halen), maar de hoofdboom (die met de zwarte tule) loopt helemaal van voren naar achteren en verdwijnt daar weer in de deur. Als het kan wil ik graag vermijden dat het raammechanisme er uit moet. Mede aangezien het probleem overduidelijk zit in het stuk kabel tussen de deur en de carrosserie. Het vervangen van de complete kabelboom lijkt me daarom niet echt nodig.
Maar, hoe kom je bij de plek waar het probleem zit? (In de dikke rubber tule tussen deur en koets). De stekker die in de koets steekt gaat er gemakkelijk uit. In een poging om meer ruimte tussen de deur en koets te maken heb ik geprobeerd om de Torx schroef van de deurvanger los te draaien. Maar helaas zit deze zo vast dat ik deze met mijn Torx setje niet los krijg.
Het mooiste zou zijn om de deur er uit halen zodat er voldoende ruimte ontstaat om de dikke rubberen tule van de kabelboom te schuiven/te verplaatsen. (Moet ook de deurvanger los...). Dit om op die manier bij de afzonderlijke bedrading te komen en te zien wat er daar aan de hand is en te repareren (solderen/verlengen/isoleren).
Momenteel heb ik enige aarzeling: ten eerste, ik krijg de Torx van de deurvanger niet los, ten tweede, de deur is loodzwaar dus beter met een tweede man. Ten derde, de C70 kan niet binnen staan, en als het tegenzit staat ie buiten zonder deur.
Kortom, op zich durf ik het wel aan maar ben nog een beetje huiverig. Van de andere kant zou het me een dealerreparatie van ingeschat EUR 1000,- kunnen besparen.
Deze maand is m'n geliefde C70 T5 25 jaar geworden waarvan ik nu ruim 22 jaar de gelukkige eigenaar ben en nog steeds geniet van o.a. die fantastische T5 motor. M.a.w. het mag wel wat kosten, maar ja, EUR 1000,- voor werkende elektrische ramen?
M'n eerste auto (45 jaar geleden) was een VW kever 1300 met raamslingers... ;)
P.S. Suggesties, tips, reparatieadviezen, hulp zijn nog steeds zeer welkom.
Groet, Anton

Sbv

In de deur opening zit de aansluiting van de kabelboom. Deze kan je loshalen zonder de hele deur eruit te halen. Stekker zit met draaisluiting vast en ook een kleine Trox(10 of 15) als je dit los hebt dan heb je de hele boom vanuit de auto naar de deur toe in je handen. Als de breuk in het andere deel zit(in de auto dus) dan is het wel iets meer werk.
Je dient dikke rubber welke op de deur zit los te peuteren en dan kan de kabelboom uit de deur via dat gat, soms even pielen met de stekker maar het is mogelijk. Niets deur geheel loshalen dus

Anton Meindertsma

Bedankt voor jullie reacties.
Het zou heel veel helpen als de deur er niet uit hoeft.
Beste Sbv, graag wil ik even checken of ik het goed begrijp: Aan het deel van de kabelboom tussen de deur en de carrosserie zit er aan de carrosseriekant een veelpolige stekker (zie bericht van Poortvloed "Power to doors mirrors 2" nummer 24/50).  Deze laat zich makkelijk los trekken (zelfs zonder het Torx boutje te lossen).
Aan de deurkant zit een dikke rubberen mof waar de kabels doorheen lopen.
Als voorbeeld even een plaatje van internet geplukt om te laten zien welke rubberen mof er uit de deur komt.
https://www.ebay.ca/itm/176276984805?fits=Model%3AC70%7CMake%3AVolvo&itmmeta=01HYBW740S5BH1C1TKQDMGM7YM&hash=item290aed53e5:g:jqEAAOSwx9Rl6zrh

Bedoel je dat de rubberen mof uit de deur getrokken/gewerkt moet worden? En zo ja, hoe kom ik dan bij de kabels die door de rubberen mof lopen? Kun je de mof van de bekabeling schuiven? Volgens mij zit namelijk het probleem ergens in het stuk bekabeling welke door de mof loopt.
Graag je reactie en met groet, Anton

Sbv

Correct, je kunt zo die hele bundel eruit halen. Eventueel kan je ook op de sloop kijken naar zo een kabelboompje dan kan je deze geheel vervangen. Eventueel alle draden 1-op-1 doormeten dan weet je ook welke een draadbreuk heeft. Ik heb even geen wiring diagram bij de hand maar anders zou je al kunnen kijken welke kleuren degene zijn die je nodig hebt. De stekker van de raambediening weet je immers.

De rubber mof kan je denk ik wel loshalen maar daarna schat ik in van niet. Zit er niet een contact van de ronde stekker los?


razorx

Dat laatste verwacht ik ook eerder, of een geoxideerd kontakt.

Anton Meindertsma

Hallo allemaal,
Bedank voor jullie meedenken.
Update: Vandaag weer de deurbekleding er af gehaald (nu nog maar drie bruikbare clips over, maar deze zijn nog leverbaar?).
Vervolgens met een grotere Torx 30 sleutel de deurbegrenzer los gekregen. De stekker uit de carrosserie getrokken. Zoals SBV al opmerkte kan de hele rubberen mof inclusief de stekker, met wat gehannes, door het ingaande en uitgaande gat van de deur worden gewerkt. Vervolgens de rubber mof om de stekker losgepeuterd. Dan blijkt dat er in de zwarte stekker een blauwe stekker zit. Ik heb geprobeerd deze uit de zwarte stekker te krijgen want dan zou de rubberen mof er waarschijnlijk helemaal af kunnen, zodat dit deel van de kabelboom in zijn geheel geïnspecteerd kan worden. Maar helaas, het is me niet gelukt om het blauwe deel van de zwarte stekker te scheiden. Vervolgens de rubberen mof zoveel mogelijk "naar voren" en "naar achter" geschoven om zo goed mogelijk de staat van de draden/kabelboom van binnen te kunnen bekijken. Voor zover ik de mof heen en weer heb kunnen bewegen heb ik slechts in nieuw staat uitziende draden gezien. Geen enkele breuk in isolatie of slijtplekken. Sic.
Nou kan ik wel proberen de hele kabelboom te vervangen maar, nogmaals, de draden zien er keurig uit.
Even terzijde, ik begrijp niet goed waarom de Volvo dealer beweert dat de deur en het raammechanisme er uit moet met alle ellende van dien. Mogelijk dat als ze de complete kabelboom willen vernieuwen dat je dan ergens bij het raammotortje moet geraken? Ik zal niet navragen.
Terug naar de situatie zoals aangetroffen: De draden in de mof tussen de deur en carrosserie zien er, voor zover ik kon zien, goed uit. De contacten van zowel stekker en "stopcontact" (in de carrosserie) zien er goed en schoon uit.
Niet dat ik er verstand van heb, maar overgangsweerstand schijnt een raar ding te zijn. Ik kan me voorstellen dat de raammotortjes (zowel links als rechts) relatief veel stroom trekken.
Vragen: Kan het probleem zitten in overgangsweerstand tussen stekker en stopcontact? Zo ja, hoe te verhelpen?
Kan het nog aan een beperkte massa liggen? Uit het schema (waarvoor dank) kan ik niet ontdekken hoe de massa tussen de carrosserie en de deur verloopt. Weet iemand dat? Bijvoorbeeld een aparte massadraad of via de scharnieren?
Wederom bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Groet, Anton

Sbv

Je kunt nog eens proberen de draden door te meten die verantwoordelijk zijn voor de aansturing van raammechanisme

Anton Meindertsma

Dag allemaal,
Nogmaals dank voor jullie ideeën en suggesties.
Update: Vanmiddag de stekker tussen de deur en de carrosserie er maar weer eens uitgehaald en zowel de stekker als het "stopcontact" ingespoten met Griffon contactspray. Na een half uur de stekker weer geplaatst en de ramen getest. Ze doen het! Maar voor hoe lang zal moeten blijken.
Nogmaals, na de draden in de kabelboom te hebben bekeken (en deze zien er als nieuw uit), gok ik voorlopig op overgangsweerstand.
Vanmiddag de geplande afspraak met de Volvo dealer afgezegd. Eerst maar eens aanzien hoe e.e.a. zich ontwikkelt.
Als er nieuws is zal ik me weer melden.
Bedankt en groet, Anton

razorx

Kijk dat is goed nieuws! Deuren verwijderen. Rare garage.  :eusa_think:

Vaak helpt het om de steker meerdere malen in en uit het contradeel te bewegen. Dat kan genoeg zijn voor vele jaren plezier. Heb hetzelfde gehad.

Contact spray richt op termijn vaak meer schade aan dan dat het goed doet. Behalve als je na het sprayen zorgvuldig en subtiel reinigt met een wattenstaafje of wat.

Contacten kan je vaak goed schoonmaken met isopropanol en wat subtiliteit met een wattenstaafje. Al zal je niet lekker in de connector komen.

Schuren is uit den bozen.  ;)