metaal slijpsel in olie

Gestart door C van den Anker, 13-10-2024 13:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

C van den Anker

Aan allen,

Bij een olie beurt die ik afgelopen Augustus heb uitgevoerd bleek er metaal slijpsel in de oude olie te zitten... Ik heb de 850 in de garage gezet en ben nu aan het nadenken over de vervolgstappen. Het is een 2.5 20v non turbo met 345k op de teller.
Ik had gehoopt er nog jaren met plezier mee te rijden, dus een motorrevisie is waar ik nu aan zit te denken. Weet iemand een goed revisie bedrijf met bij voorkeur een specialisatie in Volvo's?

Ik heb inmiddels de tip gekregen op de 850 op de brug te zetten en via het carter de staat van de lagerschalen te bekijken aangezien dat de vermoedelijke dader zal zijn.
Het schijnt dat je de lagerschalen ook zo kan vervangen, maar wat als de drijfstang opening ovaal is geworden? Ik ben er geen fan van..

Ik hoop van jullie te vernemen.

Met vriendelijke groeten,
Cleon
Volvo 850 estate 2.5 20v
Volvo 2003 V70 2.4 10v (Obbe tuned)
Verkocht: Volvo 2004 V70 2.4 10v
Met pijn in het hart verkocht:
Volvo V70 2.4T Ocean Race
Volvo 850 estate 2.5 10v

de Boeing

Maar hoeveel metaal slijpsel en hoe groot? Echt schellen van enkele mm? (dan inderdaad best niet meer rijden en nieuwe lagerschalen). Als het echt heel klein is (stofkorrels) zou ik me niet direct heel veel zorgen maken. Een motor slijt nu eenmaal intern, vooral door slecht onderhoud en te lang blijven doorrijden met dezelfde olie.

Ik ben (helaas) ervaringsdeskundige, de drijfstanglagers in mijn motor (aftermarket met versterkte drijfstangen) waren overleden. Toen lag hele carterpan vol met grof metaal slijpsel zeg maar. Gebruikte motor ingebouwd, die zijn laatste jaren ook te weinig oliewissels had gehad, daar zag ik toen (en nog steeds, minimaal) wat kleine ijzer (minder dan mm grote) deeltjes in de aflaat olie. Dus ja ik moet ook nog steeds een keer aan de nieuw drijfstang lagers voor dit blok, maar het gaat ondertss toch al weer ruim 140.000 km goed  ;D  8)

Wel met zeer regelmatige oliewissels + nieuw filter (iedere 5 รก 6000 km). Kan het niet genoeg aanbevelen voor onze oude bakken, dit verlengt levensduur enorm en zorgt bij mij ook voor niet verstopt carterventilatie en nagenoeg geen olieverbruik (laat staan lekkages, die ik vroeger wel had).